Gå til innhold

"miste" windows pga linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forrige gong så synst eg å huske eg ikkje fikk spørsmål om xp, men bare linux. då installerte eg eit eller anna oppstartsprogram som var med på red hat 8

 

men eg bør altså ikkje ta ut disken? eg meiner å plugge ut alle harddisker, ta inn ein ny (gammel) og installere linux på den, når eg så tar ut linux-disken, vil ikkje windows og bootingen fungere som normalt igjen?

Endret av knappy tha muthafuckin' slappy
Lenke til kommentar

Er ikke noe galt i å kjøre dualboot da, altså at du ved oppstart får opp en liten meny som du kan velge hvilket operativsystem du vil kjøre. Når jeg installerte Slackware tok Lilo og lagde denne automatisk her. Oppdaget at jeg hadde en Windows og lagde en liten meny. No problemo

Lenke til kommentar

Multi-boot er greit både mht Windows og ulike Linux-varianter samtidig. Både LILO, Grub og Windows' bootloader fikser dette veldig enkelt, men det kan være en fordel å ha en egen /boot-partisjon. Særlig hvis en kjører Linux 24/7, kan en komme i situasjoner der det i perioder kan være nyttig å boote flere Linux-varianter. For meg har det f.eks flere ganger hendt at jeg har lagt inn siste vs av en distro, men pga diverse rusk/problemer i nyversjonen har jeg valgt å fortsette å bruke en eldre vs mest.

 

Jeg synes egen /boot med grub er kjempegreit. Hvis du er veldig forsiktig, kan du installere grub-booten på denne partisjonen, kopiere boot-imaget til ei fil på Windows-partisjonen og redigere boot.ini så Windows-loaderen sparker i gang grub (beskrevet bl.a i FAQ-tråden).

Lenke til kommentar

ok, hører dere alle, men likevel så er eg uenig fordi eg har hatt problemer med det sjølv....

 

sitter no på fedora core 2 og er rimelig fornøyd! :w00t: både lyd- og nettverkskort funker uten problem i det heile tatt! rett og slett smertefritt, ingen reboot! eg er overvelda over kor deilig det er :D

 

problemet derimot er at eg ikkje klarer å installere noe som helst, ta opera feks... eg sitter her med fullt av filtyper eg ikkje forstår, kan noen fortelle meg VELDIG step-by-step hvordan man gjør det?

 

knappy, synst at .exe-filer er veldig greit

 

EDIT: kan evt lese det som står på opera.com sine sider ;)

Endret av knappy tha muthafuckin' slappy
Lenke til kommentar

jaja, seier ikkje at det ikkje funker... som så godt som alle software problem, er det brukeren det er noe gale med ;)

 

mitt nyeste problem er at amsn ikkje vil fungere eg får denne feilen

"advarsel: amsn-0.92-1.1.fc2.dag.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 6b8d79e6

feil: Failed dependencies:

/usr/bin/wish is needed by amsn-0.92-1.1.fc2.dag

libtk8.4.so is needed by amsn-0.92-1.1.fc2.dag"

 

noen som har ein løsning?

Lenke til kommentar

har ikke fedora yum eller apt da?

prøv "apt-get install amsn" eller "yum install amsn"

kan hende du må oppdatere pakkelister først..

 

ps. hvis den bruker apt-get, så installer programmet "synaptic" så fort så mulig :-)

Er et grafisk install/pakkebehandlings-program, så du slipper kommando-linje

Lenke til kommentar
jaja, seier ikkje at det ikkje funker... som så godt som alle software problem, er det brukeren det er noe gale med

 

Neida... problemet ditt er gammelt og velkjent, men i de siste distro-versjonene har det pleid å være indikasjon på at noe har gått feil under installasjonen av LILO/Grub, behøver ikke være brukerens skyld.

 

Men jeg spurte for å få svar: Hvis du har prøvd å boote Linux med Windows-bootloaderen, og gjort oppsettet riktig, men uten å få det til, er det en opplysning som er interessant for flere enn deg. Denne framgangsmåten er den mest fiklete, men sikreste. Hvis LILO/Grub greier å overføre kontrollen tilbake til Windows, kan en evt la dem overta MBR etterpå. Det virker ikke som om du kjenner denne metoden så godt - da hadde du neppe vært så nervøs for å miste Windows! ;-)

 

Når det gjelder pakkeproblemer og avhengighet, så vil vel de fleste som har prøvd begge deler, mene at (Fedora-tilpasningen av) Debians apt-get-system er bedre i bruk enn rpm. Les i Fedora-guiden! Samtidig er rpm greit nok når en ikke skal nyinstallere/oppdatere mange pakker.

man rpm

vil fortelle deg det meste av det du trenger til vanlig bruk. En klassisk situasjon (som ikke burde forekommet) der en må tvinge litt, er når to pakker er gjensidig avhengig av hverandre!

 

Ditt problem ser det ut til å være greit løsbart ved å installere pakkene med wish og lib-modulen.

Lenke til kommentar
jaja, seier ikkje at det ikkje funker... som så godt som alle software problem, er det brukeren det er noe gale med ;)

 

mitt nyeste problem er at amsn ikkje vil fungere eg får denne feilen

"advarsel: amsn-0.92-1.1.fc2.dag.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 6b8d79e6

feil: Failed dependencies:

/usr/bin/wish is needed by amsn-0.92-1.1.fc2.dag

libtk8.4.so is needed by amsn-0.92-1.1.fc2.dag"

 

noen som har ein løsning?

... Den der burde du finne utav kjemperaskt ettersom det er det vanligste "problemet"

med amsn..... Du mangler tk/tcl. -Det står jo i klartekst der, failed deps: wish, osv :)

 

Du må altså legge inn disse pakkene. - Som krysjo sier finner du det i guiden hans.

Lenke til kommentar

just for the record: har aldri holdt på med linux før, bortsett fra i 10 minutter før eg gikk tilbake til xp.

 

capricorny: har ikkje gjort noe som helst innvikla når det gjelder bootloaderen, så metoden fungerer sikkert det er bare at eg ikkje kommer til å prøve ;)

 

ellers så har eg fått til amsn og til og med xmms med mp3-støtte (STOLT!) brukte yum update, eller noe sånt. yum install xmms-mp3 kan det også ha vært. det står på side 2 i den store fedora-guiden at du må ha noen pakker, ja.

Lenke til kommentar

hehe. gleden av å innstallere rpm for første gang :)

 

håper du blir fornøyd med din nye linux-innstallasjon.

 

husk: det viktigste er å ikke gi opp hvis du støter på vanskeligheter, og ikke vær redd for å spørre. bare du kommer over "nybegynner-kneiken" så er det som en drøm å bruke linux.

 

avhengig om du bruker kde eller gnome (er ikke sikker på hva fedora har som standard) kan du jo se litt på gdesklets (til gnome) eller superkaramba (til kde). da får du i tillegg til en bra desktop også en finere desktop enn windows.

Lenke til kommentar

ja, føler at eg snart kommer meg over toppen no, ja

men viss eg vil legge til noen harddisker, hvordan gjør eg det?

eg har fått mounta ein NTFS, men då kan eg jo ikkje legge noe inn på den (?)

 

det eg vil gjøre er å legge til ein tom 80gb disk, har ikkje peiling på kor eg skal begynne ein gong! eg trenger noe a la partition magic?

 

gleden av den første rpm'en er stor, ja! og når det funker! det eg liker best så langt er "yum update" ;)

 

Edit: det er heilt greit om moderatorer skifter topic'en litt...

Endret av knappy tha muthafuckin' slappy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...