Gå til innhold

Prescott vs. Northwood

evnd

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt meg en ny Intel Pentium 4 Prescott, men ryktene skal ha det til at denne er så vanvittig mye varmere enn Northwood.

Noen som har noen sammenligninger på lur, eller som har en slik CPU som kan si sånn ca. hva deres ligger på boot/idle/work-temp?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmeutviklingen til en prosessor blir målt i Watt (som på en varmeovn), og ikke i grader. Det er derfor ikke relevant å se på arbeidstemperaturer i grader når du sammenligner prosessorer på dette området. Arbeidstemperaturen vil selvfølgelig også variere med hvilken prosessorkjøling, kabinettvifter m.m. Hvis du vil sammenligne de ulike P4-prosessorenes varmeutvikling, så kan du se på denne tabellen, i kolonnen som heter Processor Thermal Design Power (W).

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Dette ga meg litt mer innsikt i hva det var snakk om, men det er fortsatt mer konkrete temperaturer.

Tror ikke jeg kommer til å lide noen nød med 5x80mm Enermax vifter i burken, men allikevel :)

Lenke til kommentar

jeg har en prescott 3 ghz og fikk en varme på 58-60 og på hk ca 48 hadde en enermax 80mm vifte på også i kabinett

syns dette var mye og skifta kabinett og gikk ned til 44 i cpu og 28 på hk

samme vifte satt på

Det som var merkelig var at jeg gikk fra et maxitower til et miditower. inbiller meg at det var kjøliger i et maxitower.

Ettersom viften ikke stresser så mye lenger så er maskinen mye mer stille i motsetting til "flyet" jeg hadde i sted

er godt fornøyd med Prescott cpu

Lenke til kommentar
Ekstremt mye varmere en "Northwood" er den vel ikke?

3 av de fire utgavene har ca. 20 Watt forskjell, noe som gir ca. 25-30% høyere varmeutvikling enn sine "søsken". Unntaket er 3 GHz-versjonen med "kun" 7 Watt forskjell. Bare sjekk tabellen jeg linket til over. Uansett, ganske mye varmere.

Hvis dere skal sammenligne arbeidstemperaturer, så må dere sette prosessorene inn i det samme kabinettet, med samme kjøleløsning. Ellers er det å sammenligne epler og pærer. Temperaturen på et punkt (der sensoren er), sier ingenting om hvor mye energi (varme) som blir frigjort fra den totale overflaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...