Gå til innhold

Jobb innen spillbransjen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt om Noroff:

Jeg har gått to år på Noroff i Oslo. Tenkte å ta veien innom spill design, men forandret planen etter å ha sett opplegget deres. Droppa ut etter Multimedia Design og Digital Animasjon. MMD var egentlig allright, bortsett fra at de bytte ut 3D Max med Carrara. Men dette studiet passer vel egentlig bedre for en 2D grafikere eller web designer, og har lite med spill eller 3D/Animasjon å gjøre (Selv om Noroff anbefaler det før 3D).

 

Når det gjelder Digital Animasjon studiet: De har lite kompetanse, vi fikk ingen karakterer før i Juni. Vi hadde bare en lærer (veldig hyggelig fyr) som hadde ansvaret på alt for mange elever. Vi var 37 på det meste, selv om bare kjernen på 10-15 var igjen på slutten (en gang var vi 2 som møtte opp til undervisning). Vi fikk ettervert en ekstra vikar som var elev på DA2. Det hjalp kanskje litt.

 

Du får lite oppfølging, siden du ikke blir tvunget til å gjøre noe som helst. Du kan i teorien sitte på ræva igjennom hele året, uten å stryke. Levering av eksamen? Det driter de i. Noen uker for sent? Har ingenting å si.

 

Vi hadde faktisk folk i klassa som i Mai fikk sjokk da de ved en feil flippet front viewport inn i perspektiv, og oppdaget at chartactern var helt flat. :whistle:

 

Vi hadde veldig få innleveringer, 5 oppgaver totalt: November: Tur rundt i ett rom, Januar: Ride film, Mars: Character Design, April: Animering av Character og til slutt hovedeksamen i Mai-Juni, som var en fri oppgave. Vi hadde ingen felles prosjekter (noe som er ganske vesentlig innen 3D film). Du kunne riktig nok samarbeide med noen på ett par av oppgaven hvis du ville. Men alt var veldig slapt de siste månedene, nesten ingen undervisning i det hele tatt.

 

Alt er egentlig opp til deg selv på Noroff. 80% av det jeg lærte var tutorials på nettet, 3D Buzz eller den såkalte Luv-It; ett web basert tilbud beregnet på Noroffs Webstudenter. Som egentlig bare en avskrift fra deler av 3D Max Bibelen og noen få utdrag av de andre pensum bøkene.

 

3D Film produksjon er vel Digital Animasjon 2, hvor jeg har hørt det er enda mer opp til deg selv. Tviler veldig på om 3D Spill Design skaffer deg noen jobb i det hele tatt, kanskje 5% av de beste elevene. Men det er da sikkert kjempe moro.

 

Konklusjon:

Bare drit å betale 80.000 kr pr år for det der. Prøv heller å kom inn på noe i utlandet, det er en del bra skoler i England. Kanskje også i Sverige eller Danmark? Hvis du har studie-kompetanse eller er over 25 år har du dessuten rett på lån og stipend i utlandet. Tror du får 125.000 nå.

 

En ting til; Skal du klage til Noroff underveis, husk å gjøre det så tidlig som mulig. Hvis ikke klager de bare over at du skulle sagt det før, smiler og soper det under teppet. Ikke stol på anbefalingene deres heller. De er ganske inkompetente i ledelsen, spesielt når det gjelder data. Ting de sier er bare helt lattis. Svaret på klagen vi sendte skriftelig til hovedkontoret brukte de flere måneder på å behandle. Vi måtte faktisk etterlyse ett svar selv.

 

PS: Nei jeg overdriver ikke, og er heller ikke sint. Det er virkelig så drit dårlig opplegg. :thumbdown:

 

:tease:

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre, hvis en reise til utlandet ikke kommer i orden, eller er uaktuelt med det første:

 

-Ta deg en deltids jobb, bruk den resterende tiden til å lære deg 3D. Kanskje sammen med noen venner, eller andre folk på nettet (via forum, MSN, etc). Det er ikke karakterer eller hvor du har studert som teller. Det er hva du kan lage, og hvor bra portofolio du har. Jeg vet om folk som er sinnsykt gode, uten å ha studert en dritt. De har sittet på ræva hjemme å lært seg 3D Max på fritida, over en 2-3 års periode.

 

-Skaff deg en educational versjon av 3Ds Max 6. Du trenger ikke svi av 40.000 kr på lisens så lenge du ikke bruker det kommersielt. Discreet bryr seg i hvert fall ikke.

 

-Gå inn på 3DBuzz.com. Registrer deg gratis og last ned noen veldig fine video tutorials for basicen i 3D Max. Du lærer basic av grensesnitt, lighting, textures og character design. Det var her jeg lærte meg å modellere første gang.

 

-Skaff deg f.eks følgende bøker, eller nyere utgaver av de hvis det har kommet.

 

1.

3DS Max 6 Bible (Gå igjennom denne først. Egentlig ganske lettlest selv om den er på 1000 sider. Du lærer deg basicen veldig bra her. Du bør nok bruke de 4-5 første månedene på denne boka)

ISBN: 0764537032

 

2.

Deretter skaffer du deg en bok om Character Studio i Max. Eller kanskje du finner noen bra Tutorials på nettet? Lær deg det grunnleggende i CStudio før du går i gang med de andre animerings og character bøkene.

 

Ta eventuelt disse tilslutt:

3.

Animating Facial Features & Expressions

ISBN: 1886801819

 

4.

Digital Character Anim 2 - Vol 1

ISBN: 1562059300

 

5.

Digital Character Anim 2 - Vol 2

ISBN: 0735700443

 

6.

Utrolig bra oppslagsverk for diverse character bevegelser:

 

The Animator's Survival Kit: A Manual of Methods, Principles and Formulas

ISBN: 0571202284

 

Flotte linker:

 

http://www.storedyret.com (skandinavisk 3D/2D community, masse å lære her. Du får også feedback på ting du poster)

 

http://www.3dbuzz.com (gratis video tutorials or masse annet bra)

http://www.cgtalk.com ( stort internasjonalt forum)

http://www.3dtotal.com

Lenke til kommentar

Jeg blir litt irritert når jeg leser innlegget ditt Mrxzero, jeg går på Noroff selv, jeg og bror min tok MMD studiet. Som du sier så må du ta ansvaret for det meste selv, du er jo et "voksent" menneske, du må kunne ta ansvar for å levere inn oppgavene/gjøre arbeidet, de skal unødig trenge å mase om leveringer osv.

Og siden du må betale en hel del for å gå der, så tror jeg de fleste kan forstå at slurving er det siste du burde gjøre.

 

Og ikke gre alle Noroff Instituttene under èn kam, jeg går på Noroff i Stavanger, der både jeg og bror min stortrivst. Vi har ikke hatt problemer med manglende lærerer til å undervise oss, og det skal også legges til at de er begge utrolig hyggelige.

Som sagt, så har vi til nå tatt MMD studiet, der hadde vi èn innlevering nesten hver uke. De sa aldri at vi MÅTTE gjøre leksene eller innleveringene, for de var frivillige, men de fleste av oss kunne forstå at vi burde gjøre så mange av dem som mulig.

 

Og det med at du drite i alt hele året OG ikke stryke på eksamen er piss, jeg vet ikke hvordan noen skulle klart å få en halvgod karakter på teorieksamen uten å følge med i timene. Og det med prosjekt eksamen, hvis du ikke leverer inn på fristen så blir det stryk(kanskje med noen dagers unntak). Uansett hvor "slacked" de er og hvor lite de bryr seg, så kan ikke det være mulig. Jeg hadde en i klassen min som gikk igjen, fordi han strøyk året før. Praktisk talt fordi han ikke brydde seg nok.

Vi hadde tre teori og tre prosjekt eksamener, alle hadde krav til hva du måtte gjøre og hvordan det skulle gjørest.

 

Uansett, jeg hadde muligheten til å ta Digital Game Design studiet, men siden det er ganske få jobber innen den bransjen, så fant jeg ut at det ikke var noe å satse på, dessuten så er det så og si bare de beste som får jobb i spillbransjen, men det ikke kan virke sånn hvis du ser på mange av tidens spill utgivelser.

Så derfor søkte jeg på NSA(Nettverk og System Administrator), jeg gleder meg helt sinnsykt(skolestart 1.september).

 

Uansettt så kan jeg anbefale Noroff Instituttet(Stavanger) etter min(e) erfaringer!

Lenke til kommentar
Og det med prosjekt eksamen, hvis du ikke leverer inn på fristen så blir det stryk(kanskje med noen dagers unntak).

 

I følge reglementet ja. Men ikke praksisen på Noroff i Oslo. Læreren var ikke en gang til stede da fristen for sommer eksamen gikk ut. Jeg var der 5 min over tida, men fikk ikke levert før 1-2 timer etterpå. Mange leverte også flere dager senere. Tviler sterkt på at det ble noe trekk. Det var også folk som ikke leverte de obligatoriske oppgavene, uten å stryke. Grunnen til at de ikke leverte var fordi de skulle jobbe, ikke gadd eller rett og slett ikke klarte det tekniske.

 

MMD1 studiet i Oslo var allright. Jeg snakket i posten min for det mest om DA. I starten på MMD1 leverte vi inn oppgaver flere ganger i uka. Vi fikk beskjed om at det skulle og burde vi gjøre. Neste dag brukte vi noen minutter til å gå igjennom det vi hadde gjort på tavla. Dette var veldig pedagogisk korrekt.

 

Jeg vil også understreke at de aller fleste i klassa var skuffet over opplegget på DA. Kanskje Stavanger og Bergen er bedre? Sannheten er ihvertfall at da jeg gikk i Oslo, var det skikkelig ræva.

 

En annen ting som er negativt er alle på attføring, som får skolen gratis. Folk på metadon som står å vifter foran tavla er ingen god ting. Det trekker også nivået i klassa ned, spessielt siden det brukes tid på repetisjoner og innføring i generell IT (Som å skru av og på maskina). Jeg tror det står i Noroff prosjyren at man må ta grunnkurset i IT først, hvis man ikke har noe erfaring. En regel de tydeligvis noe de ikke praktiserer.

 

Som du sier så må du ta ansvaret for det meste selv, du er jo et "voksent" menneske, du må kunne ta ansvar for å levere inn oppgavene/gjøre arbeidet, de skal unødig trenge å mase om leveringer osv.

 

Hvis absolutt alt er opp til deg selv, hva er da poenget med å bruke 80.000 kroner på Noroff? Man må selvfølgelig ta ansvar, men jeg trodde faktisk at mye av det man betalte for var kompetansen, oppfølgingen og det at noen faktisk tok deg litt i ørene og la press på deg? Inspirerte deg, og ga klare tilbakemeldinger på arbeidet som ble levert.

 

Det er slik jeg har inntrykk av at mange av de mer proffe skolene er. De er ikke redde for å si at du må skjerpe deg hvis det du gjør ikke holder mål. Eller hvis du slurver med innleveringer.

 

Du bør ihvertfall ha dette i bakhodet før du begynner på Noroff. Personlig skulle jeg ønsket jeg heller hadde sittet hjemme og lært meg alt selv, siden det er det man endte opp med å gjøre på Noroff uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...