b-real Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hei. Nettopp installert fedora og sitter nå og prøver å komme online med den pc'en. Internett er delt via en Win2k pc der 192.168.0.1 er IP'adressen til pc'en som fordeler internett. Så gatewayen må jo da settes til 192.168.0.1 Har prøvd nå flere ganger og sette gateway til win2k pc'en. Men, må jeg ha no routing også? B|Real Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Å sette det fast for hver gang varierer litt med hvilken distro du bruker. (debian bruker f.eks /etc/network/interfaces ) Men å adde default gateway er bare route add default gw 192.168.0.1 mer hjelp og info finnes under "man route" Lenke til kommentar
drall Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg antar du har lagt inn dns-serverne dine i /etc/resolv.conf, evt via egne måter fedora måtte tilby. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Tror programmet heter netconfig. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 route add default gw 192.168.0.1 De enkelte distroene har egne metoder for å gjøre denne endringen permanent. Fedora sin kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Som gspr skriver er du (B|Real) nesten nødt til å finne ut hvordan din distro takler nettverksgrensesnitt. Universalløsningen er å sette inn alle kommandoene som er nødvendige for å få opp nettverket i et skript. Dette skriptet markerer du med execute-bit (chmod u+x skript) og får init til å kjøre det under oppstart. Ulempen med denne metoden er at det kan bli mye rot og vanskelig administrering samt at denne løsningen ikke er spesielt elegang... Lenke til kommentar
TorS Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hvis jeg ikke husker feil, ligger standard gateway i FC i /etc/sysconfig/network. Du skal kunne redigere denne filen, og legge til 192.168.0.1 som gateway. Da skal den settes opp automatisk hver gang du starter opp maskina. Forruten å legge til dns-servere i /etc/resolv.conf, og sette opp selve nettverkskortene skal det fungere å komme seg på internett så fremt Win2kpc-en er satt opp til å fordele internett på nettverket ditt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Start "neat" mens du er innlogget i gui. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Jeg fikk ordnet probleme på egenhånd. Var i "neat" jeg ordnet det. Fjernet routingen og så vips var det internett. Takker og bukker til de folkene som har tatt seg bryet og hjelpe en linux-n00b Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 bare hyggelig. Du finner btw neat (alias system-config-network) i redhat-menyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå