Gå til innhold

Windows lar seg ikke installere

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg startet tidligere en tråd om at systemfilen min var kaputt. Nå får jeg ikke til å installere Windows. Installasjonen stopper helt når maskinen søker etter tidligere versjoner av Windows. Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.....formatere.......

Når du booter med Win XP plata får du spørsmål om hvilken partisjon windows skal på, og spørsmål om du skal formatere eller ikke, det står ikke dette direkte men det kommer fram av menyene før maskina begynner å installere.

Går det fortsatt ikke ta ut/koble fra eventuelle andre harddisker, slett partisjonene på den aktuelle disken og opprett nye, formater og installer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
.....formatere.......

Når du booter med Win XP plata får du spørsmål om hvilken partisjon windows skal på, og spørsmål om du skal formatere eller ikke, det står ikke dette direkte men det kommer fram av menyene før maskina begynner å installere.

Går det fortsatt ikke ta ut/koble fra eventuelle andre harddisker, slett partisjonene på den aktuelle disken og opprett nye, formater og installer.

Problemet er at maskinen begynner å søke etter tidligere versjoner før jeg kan velge partisjon.

Lenke til kommentar

Boot opp DOS 7.1 (finner den lett på google.com) fra en diskett, gå inn på Windows partisjonen (DOS 7.1 supporter NTFS), slett WINDOWS mappa, Documents and Settings, og Program Files/Programfiler (så ikke masse dritt ligger igjen der).

Da kan du la stæshet ditt ligge igjen, og samtidig få en clean install. Hvis du likevel vil ta en format, så finnes det MANGE veier utenom Windows setupen (noe sier meg at du aldri har lagt inn tidligere versjoner av Windows hvor ikke alt går fullt så automatisk :p).

Det siste alternativet hvis du ikke får noe av det over til å funke er jo å skaffe seg en Win95/Win98/WinMe (CD'en funker også på Me) bootfloppy, og bruke fdisk til å fjerne alle partisjoner (hvis du ikke har noe du trenger igjen på den harddisken).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har shuttle og derfor ikke floppy. Jeg får ikke slettet alle de skjulte filene i windows-mappen samt windows-mappen når jeg booter opp fra en annen harddisk. Jeg har heller ikke muligheten til å ha to harddisker samt en cd-rom koblet til maskinen og kan derfor ikke gjøre det på den måten heller.

Hva nå da, punchy? :whistle:

Edit: *kremt* jeg fikset det selv jeg.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Woh, lurer på hvor mange som går i den fella å trashe floppyen, eller kjøper en (ferdigbygd :( ) PC uten floppy.

Last ned en ISO av Knoppix (freeware :) ). Det er en Linux som jobber fullstendig fra CD'en, som kan behandle NTFS partisjoner (og evt formatere) helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Woh, lurer på hvor mange som går i den fella å trashe floppyen, eller kjøper en (ferdigbygd :( ) PC uten floppy.

Woh, lurer på hvor mange som knuser frontspeilet til en SN85G4 for å røske ut kortleseren og deretter trøkke inn en floppy disk, som da tar opp plassen for en eventuell cd-rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...