Gå til innhold

DV-redigering på laptop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du _må_ ikke ha en Pentium 4 med HT på 3,2GHz og 1024MB+ RAM... Det holder lenge med 1GHz+ og god tålmodighet :) FW disk og FW kort til pcmcia vil sikkert fungere helt fint.

;)

Men har man en ganske rask cpu, feks pentium m på 1,5ghz fungerer det meget bra. Man trenger ikke det beste man får på det bærbare pcmarkedet for å kunne redigere i overkommelige hastigheter. Selvfølgelig er det best med best mulig pc, men om du kjøper en pc kun for videoredigering kjøper du heller en stasjonær pc grunnet mye høyere ytelse.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Du _må_ ikke ha en Pentium 4 med HT på 3,2GHz og 1024MB+ RAM... Det holder lenge med 1GHz+ og god tålmodighet :) FW disk og FW kort til pcmcia vil sikkert fungere helt fint.

Men har man en ganske rask cpu, feks pentium m på 1,5ghz fungerer det meget bra. Man trenger ikke det beste man får på det bærbare pcmarkedet for å kunne redigere i overkommelige hastigheter. Selvfølgelig er det best med best mulig pc, men om du kjøper en pc kun for videoredigering kjøper du heller en stasjonær pc grunnet mye høyere ytelse.

Såklart :)

Men jeg antar at grunnen til at han skal ha FW disk og laptop er for å være mobil. Å kunne dra med seg laptop + kamera til "hendelsen" og redigere med en gang etterpå og sende inn (via umts) til publisering vil jo være aktuelt for journalister o.l. Også folk som ikke har fast kontor.

Har også redigert noe DV-film på min IBM T40p (P-M 1.6GHz + 512MB RAM) og det går finfint. I sin tid redigerte jeg på en P3 750MHz, noe som også gikk fint. Alt knuser ned til din egen tålmodighet og lommebok.

Lenke til kommentar

Sitter og videoredigerer på en bærbar Packardbell xp1500+ maskin.

De spec du har vil fungere greit hvis du kun skal redigere og ikke legge til litt fancy grafikk. I studio 9 er det ikke noe problem med 512MB, men hvis man skal gjøre det litt fancy i premiere eller aftereffects så anbefalles 1G ram på det sterkeste. Har akkurat oppgradert fra 512 til 1G ram selv og rendre tiden på litt 3D animasjon i premiere gikk ned fra 25min til 6min! Dette var en filmsnutt som varte i ca 20sek.

Har selv en Maxtor 200GB firewire disk som jeg har koblet til og det fungerer helt suverent til å videoredigere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...