Gå til innhold

Knurr. DØD harddisk...


Anbefalte innlegg

I alle realistiske henseende er vel dette ikke annet enn en frustrasjonsyttring, men altså:

 

Etter en lang sommerferie alene hjemme i Trondheim har min knapt halvt år gamle Seagate-hd død på seg og tatt med seg 200 Gig med filmer, StarTrek og musikk. Den har alltid laget litt rare lyder, men "trodde" (="håpet i det lengste") at dette ikke var noe alvorlig siden det var slik fra disken var nesten ny...

 

Nå er den altså kaputo, tror det er motoren. Disken er rett og slett vekk, finner den hverken i BIOS eller i OS. Så det er vel ugjenkallelig slutt. Men altså, hvis noen har noen gode råd om hvordan fiske frem mine høyt skattede mediefiler (som IKKE innvolverer enten a) IBAS b) drill, tannpasta eller andre ting som ruinerer garantien) blir jeg veldig glad.

 

Jada, jeg VET at Julenissen ikke finnes... Snufs. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I alle realistiske henseende er vel dette ikke annet enn en frustrasjonsyttring, men altså:

 

Etter en lang sommerferie alene hjemme i Trondheim har min knapt halvt år gamle Seagate-hd død på seg og tatt med seg 200 Gig med filmer, StarTrek og musikk. Den har alltid laget litt rare lyder, men "trodde" (="håpet i det lengste") at dette ikke var noe alvorlig siden det var slik fra disken var nesten ny...

 

Nå er den altså kaputo, tror det er motoren. Disken er rett og slett vekk, finner den hverken i BIOS eller i OS. Så det er vel ugjenkallelig slutt. Men altså, hvis noen har noen gode råd om hvordan fiske frem mine høyt skattede mediefiler (som IKKE innvolverer enten a) IBAS b) drill, tannpasta eller andre ting som ruinerer garantien) blir jeg veldig glad.

 

Jada, jeg VET at Julenissen ikke finnes... Snufs.  :(

Vel, det kan være et svakt, svakt håp igjen. Har selv vært med på å redde disker uten å involvere dyre bedrifter, kommer derfor med noen tips her.

 

Siden vi lever i en advokat-dominert tid, må jeg først si åpenbarheter som at dette er fullt og helt på egent ansvar. Av samme grunn må jeg sitere hele ditt innlegg.

 

1: problemer med disk ved oppstart, generelt: stans maskinen øyeblikkelig, ta disken ut, koble på strømledninger. Slå på strøm, hør etter om motoren starter. Da har du 2 muligheter: 1.1 og 1.2:

 

1.1: motoren starter ikke. Gi disken et bestemt men ikke brutalt kakk i siden slik at den roterer om spindelen. Dette gjør at lesehodet løsner fra diskoverflaten (unstick). Hodet kan sette seg så hardt fast at motoren brenner opp i førsøket på å spinne opp disken, derfor er det enormt viktig å være rask. Nå har du 2 muligheter: 1.1.1 og 1.1.2:

 

1.1.1: motoren begynner å spinne. Da ser verden lysere ut. Slå av, monter inn disken i maskinen og prøv å start som vanlig.

 

1.1.2: motoren starter ikke. Dessverre, da er det lite håp igjen. Er du desperat, gå til punkt 1.2.3 for et siste eksperiment.

 

1.2: motoren starter: sjekk da alle ledninger, jumpere og kabler. Mulig du må restarte. Lytt til disken at lesehodet beveger seg (raske, men ugjevne klikkelyder). Vi har endel muligheter igjen:

 

1.2.1: alt funker. Vel, da ble det en lykkelig slutt. Du var heldig, men regn ikke med mer flaks. Ta øyeblikkelig backup, merk disken og betrakt den som utrygg.

 

1.2.2: lesehodet gjør rytmiske bevelgelser som ikke stopper: problemet med å lese inn diskens eget program fra sine private sektorer. Da har jeg ikke særlig håp. Prøv 1.2.3 om du er desperat.

 

1.2.3 siste utvei for den desperate: kjøp en identisk disk, sjekk revisjonsnummrene stemmer. Skru av kretskortet på den som fungerer og sett det på den som feiler. Siden elektronikken kan skades, er det mulig at det vil fungere å bytte kortet. Hvis dette skulle fungere, må du ta backup av alle data siden du nå har en upålitelig disk (og en kannibalisert disk)

 

2: oppstart av gammel disk: dette kan være skummelt, spesielt om det er kjølig i rommet. Smøringen i legeret kan være så hardt at det ikke smører, og spindelmotoren brenner opp. Bruk tørr varmluft (f.eks hårføner) og varm disken opp til ca. 40 grader gjennomvarm. Dette gjør smøringen myk, gir deg bedre sjangser til at oppstarten fungerer.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Fikk vite om to steder som selger kretskort når jeg slet med en maxtor disk.

Aner ikke om dem har Seagate deler...

 

B & B Computer Trading

Wilhelmstr. 44

63543 Neuberg

Germany

phone: +49 618391117

fax: +49 61836933

email: [email protected]

internet: www.walzenmuehle.de

 

ALERT Données

Votre centre de récupération de données

14, Rue Sthrau

75013 PARIS

Tél : +33 (0)1 53 61 53 18 Fax : +33 (0)1 53 61 00 12

email : [email protected]

web : www.alertdata.net

(shipping all over Europe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...