Gå til innhold

Er Black-Me(n)tal(itet) latterlig?


Anbefalte innlegg

superseven, var du der?

 

Det var Aarseth som gikk til angrep på meg, sa Vikernes i går. Drapet fant sted i trappeoppgangen til Aarseths leilighet i Tøyengata i Oslo natt til 10. august 1993, og ble av lagmannsretten karakterisert som grusomt og rått. Aarseth ble funnet bare iført underbukse. De tekniske og rettsmedisinske redegjørelsene i lagmannsretten konkluderte med at han var blitt stukket ned bakfra mens han løp for å komme unna Vikernes. I alt 16 av 23 knivstikk rammet Aarseth i nakken og ryggen.

 

A few months before the murder of Euronymous, I remember he told me during a conversation "Grishnackh is a man it's best to have on one's side"... I saw no enemyship between the two of them... Few weeks later he was saying that Vikernes was getting out of control... starting to think himself invincible, loosing grip of reality... He said that "something" was going to happen soon. And the best thing was to stay as far away as possible. Not long afterwards... Euronymous called us up (me and my girlfriend Ilsa - by media proclaimed (ex-)girlfriend of Vikernes). Saying that now he's had enough! Enough bullshit from Grishnackh (later we learned that Grishnackh had been sending out tons of bullshit lies about Euronymous - something people also told Euronymous). I suspect, this had been going on for a while until he felt he'd had enough shit! This was someday early August. Only few days later he called again, and told us he now suspected that C.G. was up to something, for example killing him. He wanted Ilsa's advice, either he was going to go and get C.G. first, or to get technical evidence against him for the burning 4 churches... It ended up with the last... Nothing really happened until 2 days before his death, he called again, explaining his plans, mostly telling us / Ilsa to get hold of Swedish clairvoyant, to deliver evidence to the police. She (Ilsa) was unfortunately never able to get hold of this woman... Two days later I was called up by Ihsahn. He gave me the news that he'd seen on TV and I saw it later on! I never grieved or anything, but it was not any good feeling either... I'm not sure WHY Grishknackh did it, I am not even sure if he knows it himself. He says it was self-defence, which I doubt. Why would he come armed in the middle of the night anyway? Why would Euronymous attack somebody in his trousers, half naked?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw, fint at du klarer å komme opp med 3 eksempler. Meget overbevisende.

Vel det er jo 3 av de mest viden kjente representantene for sjangeren og det burde jo si deg litt eller hva?

Du må huske at black metal-miljøet var ekstremt lite og lukket på den tiden. Mayhem og Burzum er jo nettopp kjent pga dette drapet.

 

Uten dette drapet vil jeg og tro black metal hadde vært annerledes idag. Mye mindre og mer lukket som før.

 

Likevel er det ikke mange fler med så ekstreme holdninger enn før.

Lenke til kommentar
Tullinger finnes overalt, ikke bare i black metal miljøet.

Et ganske billig argument, poenget er graden av grov kriminalitet som har forekommet i dette miljøet.

 

Man kan f.eks peke på at fremmedhat eksisterer utenfor nazistiske kretser, eller hva?

skjønner ikke hvorfor folk trekker nazisme sammen med black metal. Blck metal har da ingenting med nazisme/rasisme å gjøre

Lenke til kommentar
Jeg får meg en god latter omtrent hver gang jeg ser et BM-band opptre. :)

Jeg får latterkick hver gang jeg ser en rapper opptre :!: hahaha, så latterlige tekster :!: :!:

Det er latterlige tekster ja, men det er jo TOTALT umulig å høre hva artistene i et BM band sier pga den hylingen som de kaller synging :ermm:

Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahaha.

 

Black Metal ensbetydende med VOLD OG KRIMINALITET!?!?!??!!?!

 

Ok, den der skal jeg skrive ned. Mine damer og herrer, black metal er muligens en like husren sjanger som boyband-sjangeren. Denne tråden her preges av folk som overhodet ikke har peiling hva de snakker om og har fått all infoen sin fra den statlige kanalen NRK. Skal vi virkelig dra frem de sjangerne som er tvilsomme så kan jeg begynne:

 

- Rap/Hip-hop (yoyo, drap, narkotika, blind vold)

- R&B (vel, samme folket som ovenfor)

- techno/trance (narkotika)

 

Og til dere som ikke skjønner hva en Black Metal-artist growler/synger:

DERE HAR UTRENT HØRSEL! *host* skal dog nevnes at selv jeg har problemer med å tyde Iniquity og Six feet under. :p

Lenke til kommentar
Jeg får meg en god latter omtrent hver gang jeg ser et BM-band opptre. :)

Jeg får latterkick hver gang jeg ser en rapper opptre :!: hahaha, så latterlige tekster :!: :!:

Det er latterlige tekster ja, men det er jo TOTALT umulig å høre hva artistene i et BM band sier pga den hylingen som de kaller synging :ermm:

Da har du ikke hørt nok BM. Jeg forstår fint hva de synger (ja, de synger), det er bare en vanesak :D Men det er selvfølgelig noen sanger som er vanskelig å tyde, det skal jeg innrømme :p

Lenke til kommentar

Hm...Black Metal... om dere bare visste hva dere hadde krabba inn på.

navnet i seg selv burde jo vært nok, men...

 

(jammen har Nrk vært flinke til å promotere for Black Metal, absolutt ikke imot)

 

men så er det vel sånn at musikk gjør noe med mennesker, akkurat som filmer, tv, spill osv.

tipper alle dere som har kjørt innlegg i forumet her (har lest alle), at dere har "beina planta på jorda",

problemet er at det finnes mennesker (kanskje spesielt i her hjemme i norge), som missforstår alt med musikken, tar tak i tekster og gjør etter dem, feks "troll"s "drep de kristne"

(troll er vel kanksje ikke et skikkelig tungt black metal band men tok det som et eksempel),

plutselig er det en eller annen tulling som det "klicker" for, som tar kneppen på statsministeren eller noe.

(ingen forsvarstale for politikk eller noe, bare igjen et eksempel).

det er sånt som vi som ikke er en del av "miljøet" er bekymret for at skal skje,

 

men en mld til dere som har lagt inn innlegg her, spesielt til dere som sier at black metal er blitt "stuerent", pass på dere selv og kamerata deres sånn at black metal forblir "stueren" i framtiden oxo.

lykke til.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Tullinger finnes overalt, ikke bare i black metal miljøet.

Et ganske billig argument, poenget er graden av grov kriminalitet som har forekommet i dette miljøet.

 

Man kan f.eks peke på at fremmedhat eksisterer utenfor nazistiske kretser, eller hva?

Det er helt klart at det har forekommet en viss grad av grov vold i dette miljøet, men legg merke til at det ikke er så veldig mange saker det dreier seg om.

På midten av 90-tallet var dette miljøet relativt ukjent, og media blåste det opp til de grader, og fremstilte det ofte mye verre enn det egentlig var.

Rettsvesenet var også veldig opptatt av dette miljøet, først og frest fordi det var et miljø de ikke hadde kjenskap til og rent intuitivt antok at dette var skumle saker. Husker en episode der politiet i Bergen aksjonerte mot en hule som de hadde fått tips om at ble brukt til okkulte seremonier, noe som viste seg å være rent oppspinn (hulen endte opp i et kloakkrør). Media blåste det selvfølgelig opp.

Enkelte ting liker folk å hate, og dette miljøet har vært et yndet hatobjekt i mange år.

Kjenner mange personer i dette miljøet, og har enda til gode å se så mye som en slåsskamp (selv på svært fuktige fester). Til sammenligning har jeg enda ikke vært på en bygdafest uten slåssing. Hvilke slutninger skal jeg trekke fra det?

Lenke til kommentar
LarsP: Ok, du kan kanskje peke på faktafeil?

Poenget mitt var mer at det blir hypet opp. Det miljøet som blir nevnt her er ubetydelig i den store sammenhengen, dog ikke i black metalens historie. Burzum, Emperor og Mayhem er de bandene media absolutt skal trekke frem når vi snakker om denne grusomme sjangeren.

 

2-pac ble drept, Biggie ble drept og hvor har det blitt av Run-DMC? Hva knasker de tyske/nederlandske gutta når de er på Scooter-konsert? Hvordan oppførte Equicez og Paperboys seg på Spellemannsprisen?

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Poenget mitt var mer at det blir hypet opp. Det miljøet som blir nevnt her er ubetydelig i den store sammenhengen, dog ikke i black metalens historie. Burzum, Emperor og Mayhem er de bandene media absolutt skal trekke frem når vi snakker om denne grusomme sjangeren.

 

2-pac ble drept, Biggie ble drept og hvor har det blitt av Run-DMC? Hva knasker de tyske/nederlandske gutta når de er på Scooter-konsert? Hvordan oppførte Equicez og Paperboys seg på Spellemannsprisen?

At gangsterrap er latterlig ekskluderer automatisk muligheten for at black metal er latterlig? Lysende logikk :]

 

Edit: Musikbyrån har forresten tatt opp voldsproblematikk innenfor både black metal og gangsterrap på en god måte. En gjest (drev en metalsjappe tror jeg?) i en metalspesial de hadde likte faktisk BM i utgangspunktet, men var kritisk til miljøet (stuet bort BM-skivene sine under tiden med kirkebranner osv.). De hadde også en spesial om rivalisering innenfor rap-miljøet i USA, tegnet ikke noe hyggelig bilde av forholdene :\ 50 Cent skrøt bla. av at kompisen hans hadde ranet Jah Rule.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

"hoho", hvorfor skjønte jeg at jeg ville få den i trynet? Poenget mitt (prøver igjen) var at BM får utrolig mye negativ presseomtale selv om sjangeren er HARMLØS i forhold til de mer (ahhaahahaha) "husrene" sjangrene jeg nevnte ovenfor.

 

Jeg liker BM, om du synes det er latterlig får være din sak. :)

Lenke til kommentar
[...] Enkelte ting liker folk å hate, og dette miljøet har vært et yndet hatobjekt i mange år.

Kjenner mange personer i dette miljøet, og har enda til gode å se så mye som en slåsskamp (selv på svært fuktige fester). Til sammenligning har jeg enda ikke vært på en bygdafest uten slåssing. Hvilke slutninger skal jeg trekke fra det?

En slutning jeg trekker fra det er at mange mennesker lager seg fordommer, bl.a. for å gjøre sin verden mer oversiktlig og trygg. En konsekvens av dette er at man slipper å granske seg selv.

 

Man gjør det enkelt for seg selv, men det rammer ofte andre. Klassisk eksempel, som man kan overføre til mye annet som skaper ubehag hos folk.

 

edit: quote`n kommer fra Svin.

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...