Gå til innhold

Er Black-Me(n)tal(itet) latterlig?


Anbefalte innlegg

Personlig synest jeg at band som Mayhem, Emperor, Darkthrone og Burzum er latterlig. Kort sagt det som Euronymous kalte "True Black-Metal".

 

Det finnes også god BM som f.eks cradle of filth, Norther, Venom, Bathory, Celtic Frost og Immortal.

 

Men å påføre sår på seg selv med en kniv på hver konsert, som f.eks Mayhem, eller å likskjende, eller å lage hjernegraut av hjernen til andre bandmedlemmer synest jeg at er forkastelig. Personlig mener jeg at det er like greit at Euronymous ble drept. Det er forøvrig også forkastelig at Varg Vikernes stod og knivstakk liket av Euronymous etter at han var død, og deretter lot han ligge på et åpent område.

 

Noen synspunkter på Black-Me(n)tal(itet)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det noen som så intervjuet lydverket gjorde av Mayhem? På meg virket det som en krysning mellom en Beavis&Butthead og to trøtte typer-episode, god underholdning med andre ord. Fikk meg en god latter da samtalen dreide inn på "myke" black metal-band, som Dimmu Borgir, "hø-hø hø-hø, klinemusikk" (ikke ordrett gjengitt, men dere skjønner hva jeg mener).

Lenke til kommentar

Å kalle Cradle of Filth god black metal var vel dagens. Men ok, en smakssak.

Men Venom og Celtic Frost er i alle fall ikke black metal. Gammel Bathory kan kalles black metal, men det var ikke før Mayhem og deres "True black metal" kom at det ble, ja, Tre black metal. Mayhem var ble noen som tok satanismen mer seriøst og musikken ble virkelig et element i satanismen.

 

Mayhem har aldri vært noe stort band. Grunnen til at de er så kjent er at de startet "True black metal" og diverse hendelser (som de fleste kjenner til).

 

Jeg har og en følelse av at du ikke har hørt mye på Emperor.

 

Og så må det sies at Varg er en veldig flink musiker, men desverre ikke helt frisk. Men musikken hans er veldig god.

 

Og nei, Euronymous eller Dead var nok heller ikke helt friske.

Lenke til kommentar

Angående det med å påføre seg selv smerte/sår, så er det en (relativt utbredt, har jeg fått inntrykk av) måte å på utløp for følelser/frustrasjon man ikke får på noen annen måte. Folk som har drevet med slikt vil da kjenne seg igjen når f.eks Mayhem-vokalisten gjør det samme, og man vil muligens oppdage at man ikke er alene i å ha det på den måten. Selvskading er et tema med mye hysj-hysj rundt seg, kan være at en slik opptreden kan være med på å hjelpe folk med det i en annen setting enn "nå skal vi alle sette oss ned og snakke om følelsene våre"?

Lenke til kommentar
Å kalle Cradle of Filth god black metal var vel dagens. Men ok, en smakssak.

Men Venom og Celtic Frost er i alle fall ikke black metal. Gammel Bathory kan kalles black metal, men det var ikke før Mayhem og deres "True black metal" kom at det ble, ja, Tre black metal. Mayhem var ble noen som tok satanismen mer seriøst og musikken ble virkelig et element i satanismen.

 

Mayhem har aldri vært noe stort band. Grunnen til at de er så kjent er at de startet "True black metal" og diverse hendelser (som de fleste kjenner til).

 

Jeg har og en følelse av at du ikke har hørt mye på Emperor.

 

Og så må det sies at Varg er en veldig flink musiker, men desverre ikke helt frisk. Men musikken hans er veldig god.

 

Og nei, Euronymous eller Dead var nok heller ikke helt friske.

Det er både drap og kirkebranner knyttet til Emperor også.

 

Venom er black metal, det samme er Celtic frost og Bathory også. De har fått mye av æren, men fordi alle disse tre bandene er mer rock 'n roll har Mayhem fått ufortjent mye ære som verdens første BM band. Den latterlige inndelingen "True Black-Metal" er det Euronymous som fant opp. Euronymous var ikke særlig intelligent og var i tilleg psykotisk.

 

Det kan fint være BM uten å være true BM, eksempler på dette er: Dimmu Borgir, Satyricon, Borkagnar, Immortal, COF og diverse andre band.

 

Greven er psykotisk, men også veldig intelligent.

Lenke til kommentar
Det er både drap og kirkebranner knyttet til Emperor også.

 

Venom er black metal, det samme er Celtic frost og Bathory også. De har fått mye av æren, men fordi alle disse tre bandene er mer rock 'n roll har Mayhem fått ufortjent mye ære som verdens første BM band. Den latterlige inndelingen "True Black-Metal" er det Euronymous som fant opp. Euronymous var ikke særlig intelligent og var i tilleg psykotisk.

 

Det kan fint være BM uten å være true BM, eksempler på dette er: Dimmu Borgir, Satyricon, Borkagnar, Immortal, COF og diverse andre band.

 

Greven er psykotisk, men også veldig intelligent.

Hjelper lite. Emperor er ikke veldig "true"

 

Venom og Celtic Frost er _ikke_ black metal. Om de synger litt om satan gjør de ikke til black metal fordi, og celtic frost gjør så vidt det en gang. Noe gammel Bathory kan kalles black metal.

 

Det euronymous og mayhem startet var.. ja.. true black metal :p Der de tok satanismen seriøst og musikken ble virkelig et verktøy i budskapet. Men at mayhem er et middelmådig band er det ingen tvil om.

 

Jeg har aldri benektet at band som ikke er såkalt "true" ikke er black metal. Men det er morsomt at det virker som om at du synes bandene er "true" hvis de kutter seg opp og dreper folk :ermm:

Men må likevel nevne at COF og Borknagar ikke er black metal. Satyricons nyeste album kan vel heller ikke kalles black metal.

Lenke til kommentar

Så lenge folk ikke blir skadet på sceneshow, så er det vel ikke så farlig hva som skjer der oppe. Alle band har sin egen greie de driver med. Bruce i IronMaiden hopper jo rundt som den værste tullingen, Gorgoroth har en viss mengde sløyd gris/sau (hva nå enn det var) og nakne kvinnekropper rundt om på scena. Hva som er værst å se på, er vel smaksak. musikken som er viktigst er det ikke?

 

Like dårlig image greier i Rap, hvor det er tøft å skyte folk, det er tøft å sette svarte gangstere som konger over alt, det er tøft å gjøre alt mulig med damene så lenge det ikke er noe positivt for dem.

 

Musikk er og blir smaksak, man kan ikke overbevise andre om at det de hører på er dritt og omvendt, man bestemmer seg lett selv for hva man liker og hva man ikke liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...