Playmofetish Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Etter å ha fått meg MSI K8N Neo Platinum og en AMD Athlon 64 3200+ Boxed, noe jeg gledet meg veldig til, har jeg opplevd for det meste ustabilitet. Jeg har prøvd meg frem og tilbake meg forskjellige BIOSer, offisielle og uoffisielle, og med forskjellige spenninger og kombinasjoner. Symptomene har vært feil i Prime95, maskina henger seg i mange forskjellige situasjoner, alt fra surfing i Explorer, til Prime95 og spill. De siste dagene har jeg vært så heldig å få mange spontanomstarter helt uten videre. Nå har jeg klokket ned min CPU til 8*200= 1600MHz, og da virker det stabilt, har ikke kjørt mange timer med Prime95 ennå. Men ved stock hastighet, 11*200 er det altså veldig ustabilt. Boxed-kjøleren var heller ikke så super som jeg håpet på, og CPU idler på over 50 grader. Jeg har skiftet ut kjølepastaen på både Boxed-kjøleren og under chipset-heatsinken, for å kanskje kunne oppleve det hele litt mer stabilt, men neida.. Kan det være noe feil med prosessoren? Eller er det noe annet som slår dere, de som gidder å lese alt sammen? Er vel håpløs lang ventetid å sende inn CPU til komplett for å sjekke den, og så finne ut at den er helt fin. Endret 7. august 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Her er det mye som kan være feil! Angående temperaturen på cpu: Har du nok kjøling av kabinettet, slik at det konstant kommer inn frisk luft, og gammel luft blir blåst ut? Ellers akkumuleres det varm-luft i kabinettet, og selv den beste vifte-løsningen kan ikke kjøle cpu til noe lavere enn kabinett-temperaturen. For dine ustabilitetsproblemer, så tviler jeg på at varmen er årsaken. Siden systemet ditt ble mer stabilt av å bare klokke ned CPU, kan det minne om at det er CPU eller hovedkort som er problemet. Minne er nesten utelukket. Ut ifra at du bruker MSI K8N Neo, antar jeg at du buker Athlon 64 3200+. Hvilket minne bruker du? Det kan være inkompibalitet mellom CPU og minne som gjør det, siden minnekontrolleren er på cpu. Men før du klager på CPU'en til komplett, kan du prøve å sette minnebrikken i et annet spor på hovedkortet. Hvis dette ikke løser problemet, prøv med en annen cpu på hovedkortet. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Har 64 ja seff. Har kjørt memtest over natta, kom til 16 tester ellerno, trodde det bare skulle være 11. Ingen feil. har 2x512MB Geil ultra PC3200 2-3-3-6. Btw, hva gjør memtest? Sjekker feil kun på minnebrikkene? Eller hvordan hele systemet funker med minnet, eller hvordan prosessoren og minnebrikker kommuniserer. Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Har 64 ja seff. Har kjørt memtest over natta, kom til 16 tester ellerno, trodde det bare skulle være 11. Ingen feil. har 2x512MB Geil ultra PC3200 2-3-3-6. Btw, hva gjør memtest? Sjekker feil kun på minnebrikkene? Eller hvordan hele systemet funker med minnet, eller hvordan prosessoren og minnebrikker kommuniserer. Den sjekker hovedsakelig minnet. Men i prosessen er det andre komponenter som og blir testet, f.eks bussene mellom cpu og minnekontroller (forsinkelse der er minimalt, siden minnekontrolleren er på cpu'en), det tester/stresser minnekontrolleren og rammen. Siden alt ble stabilt når du klokket ned CPU'en ved hjelp av multiplier, så kan det hende at timingene til minnebrikkene er litt stramme. Prøv å sette dem slakkere? Dette skjer fordi man vanligvis ikke har kalkulert så lav latency mellom cpu og minnekontroller tror jeg.. Endret 8. august 2004 av Demolish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå