Gå til innhold

...

Makkaroni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det bråker så har det noe med hardware å gjøre, ikke programmene du kjører (med mindre de lager ulyder gjennom lydkortet). Som regel er det vifter.

ja men det har ikke bråkt like mye før som nå.

Slitne vifter bråker mer enn nye.

Mest sannsynlig er det en dårlig vifte i PSUen som har satt inn nådestøtet.

Bytt denne, samt muligens CPU viften din.

Har du chipsetkjøling? Disse pleier å bråke en del....

Lenke til kommentar
Gamle grafikkort-vifter bråker som et reint h****

Gamle grafikkkort bråker mindre. Mange av de nyere grafikkortene høres jo ut som støvsugere. (sikter da først og fremst til Nvidia før de byttet...) Mens gamle, og da mener jeg ikke de fra ifjor, hadde jo ikke alltid vifte engang.

Lenke til kommentar
Gamle grafikkort-vifter bråker som et reint h****

Gamle grafikkkort bråker mindre. Mange av de nyere grafikkortene høres jo ut som støvsugere. (sikter da først og fremst til Nvidia før de byttet...) Mens gamle, og da mener jeg ikke de fra ifjor, hadde jo ikke alltid vifte engang.

Det var kanskje ikke det han mente. Han mente nok at gamle vifter på grafikkort har en tendes til å slite på lagrene, slik at de lager en slags gvinelyd. Det kan dog fikses med en dråpe olje på det rette stedet.

Og til Makkaroni, hør på tipset om å åpne PCen for å finne kilden til støyen. Det er helt sikkert en vifte eller et lager på en harddisk som sliter. Bruk eliminasjonsmetoden.

Lenke til kommentar

Vifta på mitt Hercules 9800 pro begynte også og bråke mye for en stund siden, så derfor skiftet jeg ut denne med en zalman heatpipe, men så har en 120mm enermax vifte som kjøler skjermkortet og delcis hovedkortet osv..

men cpuvifta bråker jo som regel litt også, psu også kalt strømforsyning bråker også

alt dette er vel mulig å gjøre noe med da...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

ja jeg har en gammel Dell 8200 pc som ganske bra, dårlige løsninger med vifter som sitter fast med sånne "smarte løsninger" og Gforce 3 kortet mitt har en vifte som bråker jevnt ganske bra. jeg har kun stort sett har problemer med vifter. lettvint å finne ut.. bare stikk finger inn i vifta og når den har stoppa så finner du ut om bråket er borte eller ikke :p men ikke prøv dette på cpu vifta :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...