Gå til innhold

Endring av pris rett etter bestilling...


Anbefalte innlegg

hos itbutikken bestilte jeg en vare den 04.08.04...

den 06.08.04 blir varen sendt fra oslo....

 

men så registrerer jeg, ved å trykke på selve varen på odrenummeret mitt hos itbutikken, at den har sunket i pris med ca. 10%..

 

prisen har altså sunket _før_ varen ble sendt til meg...

 

jeg synes at dette rett og slett er frekt, enda det godt kan være et "uhell" (tviler på at rutiner for å unngå dette er innarbeidet).

 

ved en avgift står sendere av servicepakker (og andre pakker hos posten) fritt til å endre oppkravsbeløpet..

 

er nå spent på om de svarer meg på mail ved å nekte å endre prisen.

(moralen er, sjekk prisen etter du har bestilt også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis de nekter ville jeg brukt angreretten min og bestilt en ny en :p

ved bruk av angreretten vil jeg vel måtte betale for returfrakten?

(ved uavhentet vare, ville de kunne fakuterere for dette ved neste bestilling)

 

de er da pliktig til å selge varen til riktig pris når de sender den (også opplyse om evt. umiddelbar prisendring)?

Lenke til kommentar
Problemet er nok hva som står på ordrebekreftelsen din. Der står den prisen du skal betale. Du hadde nok ikke sagt noe om prisen hadde blitt justert opp etter at du fikk hadde bestilt.... ;)

det er irrelevant hva jeg hadde sagt om prisen hadde steget.

 

poenget er at jeg kunne avbestilt varen _før_ den ble sendt, om jeg hadde fulgt med på nettet da prisendringen skjedde...

 

i tillegg til dette så påfører jo det kunden ett reelt tap ved manglende opplysning om umiddelbar prisendring (er dette lovlig?).

Lenke til kommentar
Sist jeg betalte på itbutikken kunne jeg velge om jeg ville ha pris når de sendte den eller når jeg bestilte. Vet ikke om dette går enda :hmm:

tja..

 

virker som virksomheten de driver ikke opplyser om alt..

 

f. eks. skriver de at de vil følge den norske forbrukerkjøpsloven når de sender til norge, for å gjøre det enklere for nordmenn..

 

dette er jo svada, eneste grunnen til at de gjør dette (norge har strenge lover på området), er jo at de er lovpålagt dette pga av eøs-avtalen.

Lenke til kommentar

beklager all masingen min.. men jeg hadde rett :)

håper det kan hjelpe andre i tilsvarende situasjon..

 

Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

 

hentet fra www.lovdata.no

Lenke til kommentar
Problemet er nok hva som står på ordrebekreftelsen din. Der står den prisen du skal betale. Du hadde nok ikke sagt noe om prisen hadde blitt justert opp etter at du fikk hadde bestilt.... ;)

det er irrelevant hva jeg hadde sagt om prisen hadde steget.

 

poenget er at jeg kunne avbestilt varen _før_ den ble sendt, om jeg hadde fulgt med på nettet da prisendringen skjedde...

 

i tillegg til dette så påfører jo det kunden ett reelt tap ved manglende opplysning om umiddelbar prisendring (er dette lovlig?).

Alle butikker tar selvfølgelig forbehold om prisendring etter bestilling..... sånn er det bare.

Angrer du, må du betale returen selv, og da blir avslaget mindre....

 

Men jeg er enig med deg i at det er surt....

 

Edit: selvfølgelig er det lovlig å endre prisen når de vil.... og det er faktisk ingenting du kan gjøre med det..... untatt å sende dem en saklig mail og håpe at du kanskje kan få avslag neste gang du handler der :yes:

Endret av [Atomic_Bomberman]
Lenke til kommentar
beklager all masingen min.. men jeg hadde rett :)

håper det kan hjelpe andre i tilsvarende situasjon..

 

Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

 

hentet fra www.lovdata.no

kanskje du burde lese det jeg skrev før du svarer?

 

de kan endre prisen opp, og kreve at du betaler (som de opplyser om), men de plikter selvsagt til å opplyse om at de endrer prisen ned også (innlysende)!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hadde samme "problemet" i fjor, da jeg hadde bestilt en pc med egendefinerte deler for ca 2 uker siden (da)..da den endelig ble sendt, og var èn dag i postens system, gikk prisene ned, noe som utgjorde ca 2000 kr. Ringte til ps å forklarte problemet. En dame på ps sa at det var slikt som skjedde, og at de ikke hadde kontroll med leverandørene sine priser..hm, surt, tenkte jeg..å prøvde igjen, i håp om å komme ikontakt med en annen "operatør". Han sa jeg kunne velge meg ut varer for 2000 :yes: han foreslo scanner, printer,kamera mer ram osv..ble mer ram og webkamera:D

 

Tror ikke de er lovpålagt å refundere beløpet, eller gjøre slik som ble gjort i mitt tilfelle..men kjempebra av ps, som så frustrasjonen min, og var sympatisk og hjalp meg!!

Lenke til kommentar

jeg tolker det slik at de er lovpålagte til å gjøre noe med det, så lenge de har en viss kontroll over prisendringen..

 

jeg er lei av å lese erklæringer der selgeren forteller at han gjør det og det for å være grei, som ekstra service.. sannheten er som regel at han må gjøre det, ellers kan du anmelde han. (jeg ville f eks foretrukket penger, isteden for deler jeg ikke i utgangspunktet ville ha)

 

vi vet alle at markedet for datadeler er raskt, men opplysningsplikten i forbrukerkjøpsloven er jo der nettopp for å beskytte kjøper mot "børsvirksomhet"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...