Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router, hub eller switch?

Anbefalte innlegg

Eg kan mykje om sjølve datamaskina, men når det gjeld nettverk så er eg temmeleg grønn.

Sambuaren og eg har tenkt å bestille oss ADSL. Mange tilbyr router med i pakken, og da har eg forstått at det ikkje er noko problem for begge maskinene våre å koble seg opp. Men i tillegg så vil vi ha muligheten til å spele mot kvarande, og da ikkje via internett.

Kan vi gjere det ved hjelp av routeren, eller treng vi noko meir?

Treng vi forøvrig ein router for at begge maskinene skal på nett?

Hadde vore veldig greit med litt info om dette. Har prøvd å lest meg til litt, men har ikkje vorte så klok

Takker for ev hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ADSL modemet har innebygget router så trenger du en switch for å koble begge maskinene til Internett. På denne måten er det også mulig å spille med hverandre lokalt.

Hvis det ikke er innebygget router må du ha en ekstern router for å dele internett, og ofte er det en 2 eller 4 ports switch bygget inn i routeren. Et problem med denne løsningen er hvis ADSL-leverandøren du velger bruker ett innloggingssystem eller ikke. Hvis den gjør det må routeren ha innebygget system for innlogging som støtter det systemet leverandøren bruker.

Uansett så må du da skaffe enten en router eller en switch for at begge skal kunne dele internettet og for å spille sammen lokalt.

Lenke til kommentar

Dere TRENGER ikke en router for at begge skal ha Internett.

Man kan la Internettet gå gjennom din PC -> Switch/hub -> Den andre PC'n.

Eller ha en liten server som deler Internettet med f.eks. Smoothwall eller ClarkConnect.

Det går å spille mot hverandre med Router hvis den har innebygget switch/hub, som de fleste har idag.

Lenke til kommentar
Dere TRENGER ikke en router for at begge skal ha Internett.

Man kan la Internettet gå gjennom din PC -> Switch/hub -> Den andre PC'n.

Eller ha en liten server som deler Internettet med f.eks.  Smoothwall eller ClarkConnect.

Det går å spille mot hverandre med Router hvis den har innebygget switch/hub, som de fleste har idag.

Ved å la internett gå igjennom en pc, blir denne en router.

Det samme med å sette opp en server til å gjøre jobben; det du i realiteten gjør er å sette opp din egen router.

Man trenger enten en router med NAT-støtte, eller flere ip'er fra isp og en switch.

Man kan selvsagt også ha en router uten NAT og få flere ip'er fra isp, men det er da tvilsomt bruk for routeren i et normalt nettverk.

Jeg går ut ifra at skunk bare får en ip:

Det smarteste for å dele internett mellom flere pc'er er å bruke en router.

Da slipper du å ha den ene pc'n på hele tida, og du vil få en stabil deling av internett.

Hvis denne routeren bare har en port ut mot LAN (lokalnettet), bør du koble en switch til routeren, som du kobler PC1 og PC2 til. Jeg anbefaler at du ikke bruker hub, siden dette sender all trafikken inn og ut til alle tilkoblede enheter.

Med hub går trafikk fra PC1 til PC2 også til routeren, osv.

Med switch går den fra PC1 til PC2. Mye sikrere, mye mer effektivt (raskere, stabilt).

Edit: Mer utdypende forklaring.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du ikke bruker hub, siden dette sender all trafikken inn og ut til alle tilkoblede enheter.

Og med ADSL, to maskiner osv vil ikke dette ha noen som helst betydning.

I dag kjøper man ikke en hub men så dårlig som mange hevder og tro er det da ikke.

Mage har gamle huber liggende og det finnes ikke et vettugt argument mot dem til slikt bruk som her er nevnt

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du ikke bruker hub, siden dette sender all trafikken inn og ut til alle tilkoblede enheter.

Og med ADSL, to maskiner osv vil ikke dette ha noen som helst betydning.

Det vil ha en viss betydning.

Sett følgende eksempel:

PC1 sender 99.99Mbps til PC2.

Dette vil da belaste adsl-modemet stort, siden det blir utsatt for denne trafikken.

Andre eksempel:

Bruker på PC1 surfer på en nettbank, skriver inn personlig data.

Virus/trojaner på PC2 plukker opp trafikken som blir sendt til den, dette inkluderer da hele samtalen mellom PC1 og serveren, som vil si at viruset/trojaneren kan dekryptere en eventuell ssl-kryptering så og si like lett som nettleseren til PC1 kan.

Tredje eksempel:

De kobler opp en tredje pc.

PC1 sender 99,99Mbps til PC3

PC2 surfer på nettet, men den og adsl-modemet blir bombardert med 99,99Mbps pga. trafikken til PC1->PC3, og nettet går da på maksinum 100kbit/s.

I tillegg har vi det med at ingen kan sende data samtidig - så 100mbit/s lan blir 100mbit/s lan. Ikke 200mbit/s (opp- og nedlastning).

Hvis PC1 og PC2 laster ned noe fra nettet, så blir begge pc'ene bombardert med hverandres informasjon. I tillegg blir det "kollisjon" når noen laster ned og en annen prøver å laste opp, noe som gjengiis i eksempelet her:

PC1 laster ned en fil (nytt kart til et spill, eller noe annet)

PC2 laster opp en stor epost

Her vil det oppstå kollisjoner. Dette senker ytelsen på nettlinja, siden man ikke får utnyttet den.

En kollisjon gjør at ingen av dataene sendes, og de må sendes på nytt.

Edit:

Det eneste positive bruket av en hub jeg kan komme på er:

1)Bruk for bare to enheter (pc+modem, pc+pc osv. ikke pc + pc + modem).

2)Hvis du skal sette opp en enhet til å logge all nettverkstrafikk

Edit2:

Tommelfingerregel:

1mbit/s switch = 10mbit/s hub

10mbit/s switch = 100mbit/s hub

100mbit/s switch = 1000mbit/s hub

osv.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
En kollisjon gjør at ingen av dataene sendes, og de må sendes på nytt.

Kollisjoner er normalt du skal ha langt flere PC-er enn dette for at dette skal være annet enn en teoretisk flaskehals, trafikken fra huben vil jo ikke belaste de andre maskinene i og med de ignorer denne trafikken som ikke er til seg, det samme vil ADSL-router gjøre.

Er ideen og konstant overføre store filer o.l er ikke en hub tingen lengre, men for og dele ei linje via router, dele skrivere og sende noen filer frem og tilbake så funker en 10Mb/s hub utmerket uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

for å gjøre det enkelt her

for telenor og andre som bruker ppoe:

trengs det en ruter ja, komplett har fler hvis det ikke følger med, på denne ruteren er det så godt som alltid en switch i den ja.

for andre som ikke bruker PPoE:

her trenger du bare en switch for å koble opp begge pcene til internett så lenge du får fler en 1 ip fra ispen (upc på sitt billigste abno. har man kun 1 ip)

Lenke til kommentar
for å gjøre det enkelt her

for telenor og andre som bruker ppoe:

trengs det en ruter ja, komplett har fler hvis det ikke følger med, på denne ruteren er det så godt som alltid en switch i den ja.

for andre som ikke bruker PPoE:

her trenger du bare en switch for å koble opp begge pcene til internett så lenge du får fler en 1 ip fra ispen (upc på sitt billigste abno. har man kun 1 ip)

Husk NGT, de bruker PPoA, kommer med router, så du trenger bare en switch der og. Routeren deres bruker NAT, så du har bare en ip ut mot omverdenen.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
vi skal ha denne 11x

er det nødvendig å kjøpe det modemet de tilbyr som er enda dyrere enn den ovenfor?

Den du linker til er jo en rein router og vil ikke fungere uten at du kobler den til et ADSL-modem. Det modemet som Online selger er en router så du trenger bare en enkel switch for og koble opp flere maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...