Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst: SMC, 3COM, NextGenTel og Dell

Anbefalte innlegg

Brukt det meste av dagen på å få til dette her:

Kjøpt en SMC trådløs ruter og et USB trådløst 3 COM-kort. Maskinen som skal kobles til er en Dell Inspiron (nevner alt, i tilfelle sånt spiller noen rolle), og bredbåndsleverandøren er NExtGenTel.

Etter en stund kom jeg meg frem til konfigurasjonen av Barricade-ruteren, men så sa det stopp. Jeg regner med at jeg skal velge "PPPoE xDSL", men der står det at jeg må skrive inn brukernavn og passord, og jeg har da ingen slike hos NextGenTel. Tidligere har jeg brukt en stasjonær maskin, ikke trådløs, og etter formatering måtte jeg likevel ikke skrive inn noe brukernavn og passord for åfå koblet opp.

Noen som har vært borti dette, eller vet hva jeg skal gjøre?

Edit: Mulig svaret er grenseløst innlysende, men jeg finner ikke ut av det. Må da være noen andre med SMC Barricade og NextGenTel?

Endret av Ataturk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en stund kom jeg meg frem til konfigurasjonen av Barricade-ruteren, men så sa det stopp. Jeg regner med at jeg skal velge "PPPoE xDSL", men der står det at jeg må skrive inn brukernavn og passord, og jeg har da ingen slike hos NextGenTel. Tidligere har jeg brukt en stasjonær maskin, ikke trådløs, og etter formatering måtte jeg likevel ikke skrive inn noe brukernavn og passord for åfå koblet opp.

A. Du kan vanligvis ikke bytte ut routeren til NGT med mindre du har router med innebyggd modem og PPPoA-støtte.

B. Normat sett skal du sette opp SMC-routren til og motta IP via DHCP.

Lenke til kommentar

Nextgentel operer ikke med pppoE protocollen som Telenor gjør.

Lag en ny oppkobling og sett nettverkskortet ditt til og ha en dynamisk ip(DHCP) adresse.

Deretter kan du jo trykke på start /kjør skriv inn cmd...da skal du få opp et vindu (dos) skriv ipconfig /all

deretter skriv ipconfig/release

"""""""""""""""""""""""""/renew

"""""""""""""""""""""""""/flushdns

skulle funke da, men ikke kjør pppoe protocollen da telenor er di eneste som benytter seg av denne protokollen derav brukernnavn passord saken.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men har fortsatt to ting jeg lurer på.

Konfigurasjonen av Barricade-ruteren krever jo at man velger enten PPPoE, PPTP eller noen av de andre. Hvilken skal jeg velge, med NextGenTel?

Uten en trådløs ruter som fungerer, får jeg ikke stilt noe på ipconfig, fordi den sier kabelen til nettverkskortet er frakoblet. Men uten ipconfig, får jeg ikke den trådløse ruteren til å fungere. Hvordan skal jeg løse dette?

Lenke til kommentar

Velg dynamisk IP på maskinen me det trådløse kortet altså?

Jeg får det ikke til å fungere, uansett hva jeg gjør. Jeg har altså en NextGenTel Cisco-ruter. SÅ kobler jeg den kabelen som vanligvis går til en stasjonær PC, inn på WAN-porten på den nye Barricade-ruteren. Altså, fra ENET-porten på Cisco-ruteren.

Alt lyser som det skal på begge ruterene, men jeg får ingen kontakt med den bærbare (den med 3COM-kortet).

Og hvordan skal jeg konfigurere Barricade-ruteren med NExtGenTel?

Lenke til kommentar

Det virker som BArricade-ruteren fungerer, for alt av lys på både den og Cisco-ruteren er som de skal. Men jeg får ikke brukt ipconfig på den gjeldende maskinen, fordi den sier kabelen til nettverkskortet er koblet fra. Dette er altså et trådløst nettverkskort, så hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

NGT-routeren tar seg av det meste - koble den til en vanlig switchet port så tror jeg det skal funke. Må du ikke inn på en eller annen NGT-side for å få auto-configa routeren før du får mulighet til å komme deg ut på nett?

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Jo, det stemmer, men det er gjort for et år siden. Problemet nå er å få en bærbar maskin på nett, med trådløs ruter og USB-kort.

Noen som har tanker rundt det jeg skrev i posten over? Begynner å bli litt desperat her...

Lenke til kommentar

Ikke bruk WAN-porten, den er ment for uplink som krever en form for dialup (f.eks. PPPoE), bruk en av de vanlige switchede portene. Det at den ikke ser det trådløse kortet som et vanlig nettverkskort og klager over at det lokale (tråd)nettverket ikke er tilkoblet, tror jeg er vanlig, har hatt det selv på en egen maskin. Men den klarte da å komme seg på nett på et vis allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...