Gå til innhold

LITEON LDW-851S - Klarer ikke 8X dvd backup

Anbefalte innlegg

Kjøpte en LITEON LDW-851S fra Elkjøp (den til 695,-). Funker for så vidt greit, men i går når jeg prøvde å ta backup av en DVD gikk det sabla treigt. Brukte Nero Recode til hele operasjonen, btw.

Brukte en DVD+R 8X-plate som fulgte med brenneren. Når jeg klikket "brenn" fikk jeg bare valget om 1X, 2X og 2,7X (eller var det 2,4?). WTF tenkte jeg, men okei. Jeg satt i gang encodingen og denslags og når jeg hadde satt inn DVD+R'en fikk jeg beskjed om at den bare kunne brennes på 2X! Og dette var en 8X plate som fulgte med brenneren!

Andre forsøk i dag: Backup av en DVD med en 4X DVD+R fra memorex (10CB + 5 i DVD-cover til 99,- på Bonus/Expert). Fikk som før valget mellom 1X, 2X og 2,4X brenning. Valgte 2,4 og det gikk fint - også når den hadde blitt matet med selve platen.

Såh.. Spørsmålet: Hvorfor kan jeg ikke brenne mer enn 2,4X med Nero Recode? Brenneren skal støtte 8X DVD+R :\

Har oppdatert firmware (offisiell), Nero 6 og Nero Recode i ettertid. Om dette hjelper vil tiden vise..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kun får valgene 1X, 2X og 2.4X med en plate i brenneren er det definitivt noe som er galt siden den laveste hastigheten - som simfan sier - for +R er 2.4X. Uten plate i er det disse valgene nero viser. Med plate i skal du få valgene som brenneren sier at den aktuelle platen støtter.

Videre er det som står på platene en ikke nødvendigvis en god indikator på hvor raskt de kan brennes. Dette vil variere fra brenner til brenner og fra firmware til firmware. I tillegg kan plater av samme "merke" være laget av vilt forskjellige produsenter og være meget variable i kvalitet. Du kan laste ned DVD Identifier som forteller hva platene *egentlig er*.

Jeg kan forøvrig anbefale LiteOn forumet hos CD-freaks som en utmerket ressurs for informasjon, tweaks og verktøy til brenneren din.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Takk for svar. Er ikke 100% sikker på at det stod 1X og 2X også, men noe 4X var det i hvertfall ikke.

Brente en vanlig data-plate i går i Nero 6, og der gikk det fint med 4X som var maks for den platen.

Takk for linken :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...