Gå til innhold

Guide: 8rdavcore og NF7

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av å gjenta meg selv i mange poster, derfor lager jeg denne mini-guiden.

Hva er 8rdavcore:

8rdavcore er et lite program som gjør det mulig å overklokke eller underklokke prosessoren direkte fra windows. Dette kan gjøres manuelt eller man kan sette det opp til å klokke opp/ned automatisk etter behov (CPU last).

I tillegg har programmet viftestyring og overopphetningskontroll.

Hvorfor anbefaler jeg 8rdavcore sammen med NF7:

Fordi dette hovedkortet støtter de viktigste funksjonen i 8rdavcore. og det er et knakende bra hovedkort til overklokking.

Støttede funksjoner på alle NF7 versjoner:

- FSB (100 - 300 mhz)

- Vcore (CPU 1,1v - 1,85v)

- Vdd (Chipset 1,4v - 1,7v)

- DIMM (RAM 2,6v - 2,9v)

- RAM settings (tras, trcd, trp)

- Viftestyring (på to av viftekontaktene på hovedkortet).

Hvilke begrensninger har 8rdavcore:

Den største begrensninger er at Vcore ikke kan justeres høyere enn 1,85v. Dette programmet egner seg derfor ikke for "hardcore overklokkere", men for oss som ønsker en moderat ytelsesøkning (hvis overklokking fra 1800 - 2500 mhz kan kalles moderat :-) XP-M2400+).

Bruksområder:

- Moderat overklokking

- Underklokking for få et lydløst system

- Dynamisk system som automatisk under/overklokker seg selv etter behov.

Det er sistnevnte bruksområdet som har gjort at jeg bruker 8rdavcore på alle mine NF7 maskiner, og spesiellt til bruk i HTPC hvor kombinasjonen av stillhet og kraft er unik.

8rdavcore har en funksjon som heter AutoFSB. hvor du selv setter opp:

- Max FSB

- Min FSB

- Legger inn noen Vcore presets (Vcore økes i takt med FSB)

For å bestemme disse verdiene må du først teste deg frem, slik at du vet hvilke Vcore som må til for at systemet er stabilt ved forskjellige FSB.

De resterende innstillingene setter du slik:

Max Load = 50

Min Load = 10

Delay (max) = 15

Delay (Min) = 30

Her er et eksempel på resultatet med en XP-M2400+ (XP-Mobile 35w) prosessor. NB! Dette er den mest "overklokkingsvillige XP prosessoren.

- Når CPU har over 50% last i mer enn 15 sekunder så økes FSB og VCore trinnvis oppover.

- For å få ned FSB og Vcore, så må CPU last være under 10% i mer enn 30 sekunder.

- CPU Min = 1680 Mhz (XP2000+ hastighet)

- CPU Max = 2500 Mhz (XP3700+ hastighet)

- 1680 Mhz = 1,125 Vcore (37 grader v/maks Load)

- 2500 Mhz = 1,8 Vcore (53 grader v/maks Load)

NB! Multiplier må settes i Bios og kan ikke endres fra 8rdavcore, men de fleste XP prosessorene har likevel låst MP.

Viftestyring:

8rdavcore har en smart viftestyring, som justerer to av viftekontaktene på hovedkortet. Hver viftene kan styres hver for seg med forskjellige instillinger.

Du setter opp:

- Maks og Min viftehastighet (viftene kan skrus helt av

- Maks og Min CPU temperatur

Når dette er gjort så justeres viftene trinnløst og automatisk basert på CPU temperaturen.

----------------------------------

Dette var starten på denne guiden, jeg skal utdype den etterhvert.

kom gjerne med kommentarer og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

k-zen: takker :D link så ut til å fungere... men oppdaget akkurat at systemet mitt ikke klarer lengre enn 6 minutter i Prime95, endatil det ikke er klokket i det heletatt... så jeg tenker jeg skal finne ut hva som feiler systemet, eventuelt prime95 før jeg hiver meg på overklokking via Windows :mad:

Startet forresten en tråd anngående problemet mitt om noen tenker de kan hjelpe meg:

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=278885

-mamazboy-

EDIT:

reeeeg: Det står på siden hvilke hovedkort som støtter programmet, gjør det ikke? om ikke så er google din venn :w00t:

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...