slemslem Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Hei! Er på utkikk etter ny bærbar datamaskin, da jeg rett før ferien solgte min Dell Inspiron 5150. Jeg skal aldri ha Dell igjen. Maskinen skal i hovedsak brukes til å stå i stua og spille musikk, andre bruksområder er bildebehandling, programmering. Jeg bruker mange programmer om gangen, ofte ganske krevende, og det er derfor en fordel med 1 GB ram. Kravene jeg har, er som følger: - Pentium M (Helst Dothan, ser for meg 1.6 holder) - Intel 2200 (ihvertfall støtte for B/G) - 1 GB ram (evt 1x512MB. 2x256 er uaktuelt) - Den må se noenlunde bra ut - God skjerm, 1400x1050 evt tilsvarende wide - Godt tastatur. Jeg skriver mye, og dette kan ikke være løst/dårlig. - Trackpoint hvis dette finnes enda, evt pekeplate med scroll (De nyere Synopsis har vel det) - 60 GB harddisk, 5400 RPM - Vekt under 3 kg - Batteritid på minst 4 timer - LAVT støynivå, og da mener jeg lavt. - En eller annen form for digital lydutgang, da maskinen brukes mye til avspilling av musikk/film. Av det som hadde vært kjekt å ha i tillegg: - Widescreen (kanskje?) - 80 GB harddisk, hvis dette ikke koster en formue mer enn 60 GB - 1 Gb nettverk (ser dette har begynt å komme på noen modeller) - DVD-RW brenner. Støtter den ikke -, er en cd-brenner like greit. - SD-kortleser. Skal kjøpe Ipaq og har kamera som bruker SD, samt telefon som bruker MMC, så dette hadde vært kjekt. - Andre stilige funksjoner - USB-porter, ihvertfall en av dem, på siden. Gjerne også nettverk. Maskinen skal ikke brukes til spill i særlig grad, men et 9600/9700 skader ikke, selv om jeg ikke betaler haugevis ekstra for det. Om maskinen kan kjøpes på Elkjøp/Lefdal er dette en grei fordel, da jeg liker forsikringen disse tilbyr på slike ting. Whitebox og Dell er uaktuelle, etter lesererfaringer med Whitebox og egen erfaring med Dell. Håper noen kan hjelpe meg å finne min nye bærbare! På forhånd takk René Endret 7. august 2004 av slemslem Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Godt spesifiserte krav. Av de punktene som "smalnet inn" inn utvalget var Gigabit lan og minnekortleser. Har du nok penger er Acer 8006 LMI en laptop som har alt. Om du ikke blir skremt av en knallrød "glossy" finish, kan og Acer Ferrari 3200 fylle kravene dine. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Test av Netshop 1557GLS @ Barbara Men jeg ser at den faller igjennom på et par av kravene dine. Kanskje går det greit å fire litt på enkelte krav, eller evt bytte til større hdd osv. Mye for pengene gir hvertfall denne boksen. Hvis ikke så har du jo muligheten til å sette opp en IBM Thinkpad med dockingstasjon. Da får du S/PDIF utgang for lyd og evt DVI dersom du har en projektor i nærheten. Selvfølgelig, IBM koster mere enn medion og 155X maskinene, men du får en maskin som tåler litt juling. DrE Endret 7. august 2004 av DrErling Lenke til kommentar
Saladin Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Du burde vurdere Ferrari 3200 eller denne fra Elitegroup som har 1GB RAM: G556E DVD±RW D1700 15" 80GB 1.0GB Beskrivelse: Elitegroup Green 556E PRO er det helt siste av ultraportabel bærbar datamaskin med internt batteri beregnet for deg som ønsker det råeste av bærbar teknologi. Green 556E PRO er basert på Intel sin nyeste versjon Centrino prosessor med 2MB cache ("Dothan") som gir overlegen ytelse med et enda lavere strømforbruk enn forrige Centrino generasjon. Overlegne grafikkegenskaper fra ATI M11 Radeon 9700 128MB skjermkort samt kombinert dualformat DVD±RW brenner, CD-brenner, DVD-spiller og Intel Pro 54Mbps trådløst nettverk gir ytelse i toppklasse. DinSide gir terningkast 5 og skriver: "GREEN556 ER EN AV DE ALLER KRAFTIGSTE CENTRINOENE VI HAR TESTET!", "HELT MUSESTILLE" og "SÅNN SKAL DET GJØRES!" 15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning Intel Centrino 1700 prosessor (Dothan, 2MB cache) 1GB (1024MB) DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne 80GB 5400rpm harddisk Kombinert dualformat DVD±RW og CDRW brenner. Leser også alle DVD- og CD-plater. 12x DVD les, 24x CDROM les, 16x CDR skriv, 8x CDRW skriv, 4x DVD-R skriv, 2x DVD-RW skriv, 2.4x DVD+R skriv, 2.4x DVD+RW skriv. Støtter SmartBurn som umuliggjør buffer underruns. 128MB DDR ATI Mobility M11 Radeon 9700 skjermkort 5.1 lydkort og stereo høyttalere Trådløst 54Mbit nettverkskort (Intel Pro 2200 802.11b/g) 10/100Mbit nettverkskort 56k modem integrert 2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps FireWire IEEE1394 port 1x Type II PCMCIA IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port Synaptics touchpad m/scrollknapp Parallell port Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang) Mikrofon inngang Utgang for ekstern skjerm TV-utgang (S-video) Aluminiumslokk i skjermen gir ekstra beskyttelse Norsk 220V strømforsyning/lader følger med Norsk tastatur Internt li-ion batteri Driftstid på batteri ca. 5 timer Opplading fra tomt batteri ca. 3 timer Leveres uten operativsystem Størrelse: 326 x 258 x 25 mm Vekt kun 2,8kg www.multicom.no Endret 7. august 2004 av Saladin Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Ser ut som du valgte feil med tanke på Dell. De kan være dårlige på Inspiron-serien (serie for hjemmebrukere), men Latitude-serien til Dell (proffserien) er av en helt annen klasse og kvalitet. Jeg har selv en Latitude D600, og dette er en PC som virkelig oser av kvalitet og stabilitet. Og jeg ser også at D600 tilfredsstiller de fleste av dine krav. Edit: jeg skjønner ikke hvorfor ingen ser på Latitude-serien. Det er de PC'ene som er bra, ikke Inspiron. Endret 7. august 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Jeg har selv en Latitude D600, og dette er en PC som virkelig oser av kvalitet og stabilitet. Og jeg ser også at D600 tilfredsstiller de fleste av dine krav. Ser at disse har 14.1" skjermer, ville helst hatt litt større. Må også inn på SMB istedenfor Privat for å få se og konfigurere en slik, vet ikke om det har noe å bety. Utenom så ble denne ganske mye dyrere enn en ECS 556E evt 1557 fra Netshop, og med min tidligere dårlige erfaring med Dell tror jeg at det blir droppet. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Synes det lukter litt IBM her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå