VRX200 Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 OK, bare så det er sagt: Jeg har ikke peiling på vannkjøling! Fikk en ide her tidligere i dag. Hva om man i stedet for vanntank og radiator koblet alle eventuelle kjøleblokker rett på en vannkran? Dette ville jo sørge for en myye bedre utskifting av vannet sinden det hele tiden blir tilført nytt vann... Det er mulig at jeg tar helt feil og at ideen er 100% ugjennomførbar, men det er nettopp det jeg lurer på... Ville jo også spart masse penger på radiator og pumpe siden vannet som kommer ut av springen har ganske høyt trykk (tror jeg) og har ganske lav temperatur... Vil enda en gang minne om at jeg ikke har peiling på avnnkjøling... Fikk bare en ide da jeg vasket bilen tidligere i dag... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Dersom du har en ledig kran er dette gjennomførbart. Problemet er kondens på rør og kjøler. Isolasjon må til. Det er visstnok enkelte plasser man må betale for det vannet man bruker. (slik er det ikke her jeg bor, men jeg har sett dette vært diskutert tidligere... Men så bor jo jeg i Bergen da... :wink: ) Lenke til kommentar
VRX200 Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Takk for svaret! Bor i Bergen jeg også så det var derfor jeg ikke tok med at noen kanskje må betale for vannet... Hva må man eventuelt isolere med? Har kran i rommet ved siden av og det skulle ikke være så veldig vanskelig å strekke en slange inn til dit PC-en står... Lenke til kommentar
KickF Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Joa dette er jo ein fin tanke ,men du må tenke på det at når du kobler vannkjølesystemet til Kranen så trenger du å legge inn slanger dit PC står ... går kanskje fint med hageslange ( hehe ) ,men det er litt flere ting å ta hensyn til ... kaldt vann fra kranen holder en tempratur på 4-6 grader noe som er flott ,men det ar da også stor sjanse for kondens , å kondens er ein av det største fiendene til PC'en når du overklokker ... ein dråpe vann er nokk til å sette all morroa som du har bruk 1000en vis av kroner på rett i DASS ... vist du skal koble vannbloka di til kranen så er det også noen fordeler ... KALDT VANN :smile: , Ingen Pumpe :smile: Å mer støyfritt PC system ,men det er også minus ... for mange BAR ( trykk ) inn på cpubloken kan få systemet til å SPREKKE .. noe som ikke er morro :wink:, å mest sasnsynlig må du også isolere alle slanger som skal inn i PC-en med Neoprene eller lignende for å ungå kondens , + at å legge slanger inn på rommet ditt ikkje er populært hos noen .. Foreldre / dama / kone +++ å at du er helt avhenig av tilgang til ein vannkrane 24/7 for å kunne overklokke ... da kan du berre glemme Lanpartys ovs. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 fordeler ... KALDT VANN , Ingen Pumpe Å mer støyfritt PC system ,men det er også minus ... for mange BAR ( trykk ) inn på cpubloken kan få systemet til å SPREKKE .. Ved å la vannet gå gjennom et tynt rør rett før det kommer inn i CPU-blokken, vil trykket falle... Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 går det ikke an å feste en radiator før maskina, så temperaturen blir litt nærmere romtemperatur.. jeg har tenkt på det samme før. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Folkens, dette har vært diskutert 100000000000 ganger ført her inne, bruk søk funksjonen :wink: Skjer det en forstoppelse f.eks der vannet kommer ut fra kjølesystemet så bygger trykket seg opp uansett diameter på rør inn til kjølesystemet ( blir kanskje sprengt ? :smile: Lenke til kommentar
VRX200 Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Trykket burde jo kunne kontrolleres ved å ikke åpne for full guffe på selve kranen... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Quote: On 2002-04-28 21:43, VRX200 skrev:Trykket burde jo kunne kontrolleres ved å ikke åpne for full guffe på selve kranen... Ja, det dynamiske trykket kan reguleres, men ikke det statiske. Altså skjer det en forstoppelse så vil trykket bli likt i alle deler av systemet, får en trykkutjevnelse. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Quote: On 2002-04-28 21:52, Hondaen skrev: Quote: On 2002-04-28 21:43, VRX200 skrev: Trykket burde jo kunne kontrolleres ved å ikke åpne for full guffe på selve kranen... Ja, det dynamiske trykket kan reguleres, men ikke det statiske. Altså skjer det en forstoppelse så vil trykket bli likt i alle deler av systemet, får en trykkutjevnelse. Nettopp! Selv om krana bare åpnes bittelitt, så vil trykket i systemet tilslutt bli tilsvarende trykket i rørsystemet i huset, evnt innta samme trykk som en evnt. reguleringsventil er innstilt på. Det vil bare ta lengre tid inntil man oppnår statisk "likevekt". Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Og hvor stor sjanse for at det blir en forstoppelse ????????? ??????????????? ??????????????? ??????????????? ??????????????? Lenke til kommentar
VRX200 Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 Etter min mening ekstremt liten! Det er jo bare å montere et filter på slange før slangen kommer bort til vannblokkene... Dessuten der jeg bor (i bergen) er det ikke vanlig at det kommer ting og tang ut av kranene våre som er store nok til å lage forstoppelse i et kjølesystem... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hallo ? var nok ikke jeg som begynte å snakke om overtrykk slik at blokk etc kunne sprekke :wink: Dette har ikke vært med i mine tidligere problem betraktninger engang, i andre poster. Mener det er et relativt lite "problem".... :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Quote: On 2002-04-29 16:05, ddd-king skrev:Og hvor stor sjanse for at det blir en forstoppelse ????????????????????????????????????????????????????????????????????? Øii! Hang det seg opp her? Det hadde vel holdt med et par "frågetekn"? Sjansen for en "forstoppelse" er faktisk ikke så langt unna! Det holder jo egentlig med en liten knekk på returslangen! :razz: Mange som sikkert har opplevd slikt, om enn ikke i forb.m. PC´n sin! Ennå..... Men ok, det hele er nok kanskje satt litt på spissen, men i det øyeblikk man legger opp til en slik kjøleløsning, så nærmer man seg muligheten :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Skal du ha springvannkjøling, så bør du nok satse på en to-delt krets. Altså slik som et vanlig vannkjølingssystem, men du bytter enkelt forklart, bare ut vitene på radiatoren, med springvann. Da kan man fin-justere temperaturen i kretsen som sirkulerer i PC, til ca 15-16 grader (kondesfritt) Skulle den ytre krets svikte, så vil det fortsatt ta flere timer før noe alvorlig skulle skje. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Arctic: hvor får du 15-16 grader fra ? Er sikker på jeg skulle fått kjølevannvanntemp. til cpu ned til 2-3 grader, over springvann temp ved bruk av en _god_ varmeveksler :wink: Tror forresten jeg ikke hadde giddet lage til en slik varmeveksler for en pc, må jo til med en unødvendig pumpe og mye annet styr. Kondens kunne f.eks vært bekjempet litt ved å begrense hvor mange liter/min som skulle igjenom. Alger og bakterie belegg hadde jeg gitt **** i. Ikke mye som vokser på innsiden av rørene når vanntemp. holder 6 grader. Ser ikke slik ut på kobberrørene til kranene her i huset i alle fall. Slike varmevekslere blir brukt i mange marine diesel motorer med stort hell :wink: Kjipa greier å rense den primære kjølevann kretsen, husker i høytrykkspylte den primære kjølevannkretsen fri for alger og mye annet dritt da jeg tjenestegjorde på en båt i militæret. Heldigvis ikke denslags i springvann. Den sekundære; ren og fin. :smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Quote: On 2002-04-29 19:00, Skrue skrev: Quote: On 2002-04-29 16:05, ddd-king skrev: Og hvor stor sjanse for at det blir en forstoppelse ????????? ??????????????? ??????????????? ??????????????? ??????????????? Øii! Hang det seg opp her? Det hadde vel holdt med et par "frågetekn"? Sjansen for en "forstoppelse" er faktisk ikke så langt unna! Det holder jo egentlig med en liten knekk på returslangen! :razz: Mange som sikkert har opplevd slikt, om enn ikke i forb.m. PC´n sin! Ennå..... Men ok, det hele er nok kanskje satt litt på spissen, men i det øyeblikk man legger opp til en slik kjøleløsning, så nærmer man seg muligheten :smile: Neida. PC-en ble bare litt sur... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hondaen: Jeg mente at du struper springvannet, slik at den indre kretsen ligger på 15-16 grader. Man kan selvfølgelig kjøre full guffe og oppnå mye lavere temperaturer som du nevnte, men da blir det et enormt vannforbruk og masse kondens. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Tror egentlig ikke at man behøver å kjøre "full guffe"! Selv en relativ beskjeden vannmengde på primærsiden vil gjøre ganske store utslag! F.eks: En varmeveksler for en dieselmotor på 1000hk er forunderlig liten, med tanke på hva den skal kjøle! Kan derfor ikke tenke meg at det blir nødvendig med full guffe, i denne sammenheng. Bare som et lite innspill.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå