knutigro Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hei, Her er et lite spørsmål angående elektrisitet. Jeg hadde tenkt meg bruke min laptop i bilen og kjøpte derfor en inverter 12 Volt til 220 Volt. Inverteren gir 150 Watt. Uheldigvis sjekket jeg ikke veldig nøye på min laptopadapter bare noterte at utputten er max 90 Watt. Så derfor tenkte jeg 150 Watt skulle rekke. Men ikke. Noe er det i allefall som ikke fungerer og etter en nærmere titt på adapteren kom jeg opp med følgende spørsmål: På adapteren står: output: 19 volt 4,74 ampere max 90 W input : 220 volt 1,6 ampere Når jeg summerer inputen får jeg at denne er 352 Watt (220V * 1,6A). I såfall forsvinner en del watt i adapteren. Stemmer dette? Jeg skulle egentlig dermed hatt en inverter i min bil som tåler minst 350 Watt? Eller hva? Andre med erfaringer? knut Lenke til kommentar
silverboy2 Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 tror nok det ja...men er ikke sikker Lenke til kommentar
Tvangen Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Det er nok tatt litt ekstra i på merkelappen på adapteret. Det vil gå tapt endel effekt i adapteret siden dette er et switch-mode (de blir blant annet varme). Husk at det er absolutt maks grense som står angitt på merkelappen. Jeg ville prøvd for å se. Mest sansynlig går det bra. Det verste som kan skje er at sigringen i konverteren går. Ikke får virke belærende her men. U*I er tilsynelatende effekt og måles i VoltAmpere. Dette er ikke den effekten som enheten bruker. Men en effekt som inne har kapasitiv eller induktiv effekt (reaktiv). For å finne den aktive effekten må man ta hensyn til Fasevinkelen. dvs at aktiv effekt regnes ut slik: U*I*cos (fi). Denne effekten måles i Watt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå