Gå til innhold

Deg i dagligvarebutikken!


ahrue

Anbefalte innlegg

Med inspirasjon fra lignende lister:

 

1. Om ekspeditøren spør om du vil ha pose®, repliser gjerne vittig at du ikke har plass til alle varene i lommene dine. De ansatte har nok ikke hørt den ”morsomheten” før.

 

2. Dersom ekspeditøren glemmer å spørre om du vil ha pose®, la være å si det før du har betalt og fått tilbake vekslepenger. Spill overrasket, og ”kom på” at du trenger pose også. Dette fungerer glimrende når du er innom flere ganger i uken - og gjerne unngår å svare om du blir spurt. Butikkansatte elsker et slikt utfordrende spill. De er jo bare dårlige tapere om de tar betalt for poser etter at du har fått kvitteringen din.

 

3. Når to kunder er foran deg i køen, rop med desperat tonefall at ekspeditøren skal få en ny kasse åpnet. Dersom en ansatt ikke kommer seg til kassa innen 30 sekunder, vennligst mas en gang til. Siden du er viktigere enn alle andre, trenger ikke ekspeditøren å konsentrere seg om de øvrige kundene. I tillegg kan han/hun trolig lure andre ansatte til å tro at det er en krisesituasjon i kassaområdet, noe det i dine øyne vitterlig er, og få dem til å løpe – i stedet for å gå så fort de kan.

 

4. Du må gjerne kverulere, og slå deg fullstendig vrang i kassaområdet dersom du har kommet for sent til å kjøpe øl. Her gjelder selvfølgelig maktfordelingsprinsippet der ekspeditøren er den lovgivende, utøvende og dømmende makt.

 

5. Det fungerer sjelden å tiltale de ansatte på en høflig måte. Den beste måten å fange deres oppmerksomhet på, er å rope ”øy!” eller lignende – fra langt hold. I tillegg er det fordelaktig å knipse utålmodig med fingrene. Dette vil understreke viktigheten av din person, og den ansattes tilsvarende underdanighet. Dermed vil du få svært god service så fort som overhodet mulig.

 

6. Kom gjerne innom butikken rett etter åpningstid, kjøp en pakke tyggegummi, og betal med en tusenlapp. Dersom du ikke har en for hånden, betal med kort og be om å få ut en tusenlapp i tillegg. Still deg uforstående til at ekspeditøren ikke har nok vekslepenger så tidlig på dagen. Du kan gjerne stille deg tvilende til om det faktisk er sant. Len deg frekt fram for å se i vekslekassa. Du har jo rett til det?

 

7. Ikke let etter varer på egen hånd. Med det første du entrer butikken, sysselsett sporenstreks en ansatt til å vise deg ønskede varers beliggenhet. Lat gjerne som om du har dårlig tid også. Etter at du har betalt, kan du jo ta det rolig ved spilleautomatene i ti minutter. På denne måten får du de ansattes arbeidsdager til å virke betydningsfulle.

 

8. Når du blir fortalt at butikken ikke har en viss matvare på lager, burde du absolutt protestere. Argumenter med at ”labelen står her”. Det betyr jo, som allment kjent, at varen er på det hemmelige lageret.

 

9. Det er som regel unødvendig å bry seg om at det er folk bak deg i køen. Føl deg hjertelig velkommen til å betale 52,50 utelukkende med kronestykker og femtiøringer. Det beste er å velte sparegrisinnholdet utover rullebåndet. Om du ikke har smårusk, kan du eventuelt snakke opptatt i mobiltelefonen din. Da er det som kjent ikke nødvendig å reagere når ekspeditøren sier hva varene koster.

 

10. Selv de minst skoleflinke barna er matematiske genier når det gjelder utregning av totalsum for godterier. Spill derfor overrasket og ekstra uskyldig når du har to kroner for lite. Spesielt om det er tredje gangen den samme uka. Ekspeditøren blir sikkert like overrasket.

 

11. Når en ansatt kommer drassende på et tungt varelass, kan det være klokt å barrikadere passasjen med handlevognen din. Det er ikke nødvendig å flytte den når du pent blir bedt om det. Benytt heller muligheten til å klage på priser. Plutselig kunne både du og den ansatte ønske at du hadde handlet en annen plass.

 

12. Om den ansatte som er ute i butikken er opptatt med en annen kunde, vil du ikke være så frekk at du blander deg inn der. En mer komfortabel løsning for alle parter, er at du tar turen inn på pauserommet via lageret. Der kan du få hjelp av en ansatt som prøver å nyte spisepausen sin. Han/hun bruker gjerne sine få pauseminutter på å hjelpe en person som deg.

 

13. De ansatte i dagligvarebutikker er som regel uniformerte når de er på jobb. Når du, til tross for sivil bekledning, gjenkjenner en butikkansatt, må du gjerne henvende deg med jobbrelaterte spørsmål. De har ikke behov for å handle i fred, tenker du.

 

14. I frysedisken er det ofte nødvendig å lete litt for å finne de beste kjøttstykkene. Da er det greit at du roter skjødesløst rundt i koteletter og grillskiver. Det er selvfølgelig unødvendig å legge på plass det du ”midlertidig” har flyttet på.

 

15. Det er riktig å anta at de ansatte innehar detaljkunnskaper om de fleste produktene. De vet selvfølgelig mer enn det du selv kan lese på pakningen.

 

16. Når butikken skal til å stenge slik at dørene kun åpnes for de som forlater forretningen, må du gjerne smette inn når de siste kundene går ut. De ansatte vil nok ikke hjem, og er nok like fortvilt som deg over at stengetid er et faktum. Du oppleves slett ikke som fordømt uforskammet, og du kan godt bruke god tid i butikken.

 

17. Når du skal pante flasker, er det greiest for alle om disse er halvfulle av brus eller vann. Det er helt topp om du i tillegg kan spytte snus og annet delikat ned i og rundt flaskeåpningen. Deilig for betjeningen!

 

18. I sommervarmen vil det være fjollete å stelle seg litt før man går ut. Ikle deg helst en lett skjorte med god ventilasjon, men bruk på død og liv ingen form for deodorant. På denne måten kan du få betjeningen til å svime av i begeistring for din eksklusive kroppsodør.

 

19. Kast varene skjødesløst på rullebåndet i kassen, lag lyd og vær generelt uforsiktig. Det får båndet til å gå fortere. Du trenger egentlig ikke å ta varene ut av handlekurven. Sett den heller på rullebåndet – det gir ekspeditøren gode arbeidsforhold.

 

20. Du er mer verd enn alle ansatte og alle andre kunder. Det kan ingen ta fra deg. Følg de øvrige punktene, og du vil bli godt likt i enhver dagligvarebutikk.

Endret av ahrue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...