Gå til innhold

Er LO en fare for demokratiet?

Anbefalte innlegg

olsen skrev:

Problemet med å sloss for dine rettigheter uten å sloss for politiske mål er jo at det må politisk makt bak kravene til arbeiderbevegelsen for at du skal få de rettighetene.

Akkurat denne diskusjonen blir litt vanskelig å ta, da den er rimelig kompleks og går på bl.a hvor mange og hvilke rettigheter man mener folk skal ha.

F.eks har jeg ingen problemer med å støtte fagforeninger som kaller seg kommunistiske i Latin-Amerika, Afrika og Asia, med tanke på arbeidsforholdene i mange land der.

Begynner derimot noen å vifte med røde faner på min arbeidsplass blir det mer som å vifte med en rød klut. Siden mange føler som meg, svekker slike politisk diskusjoner fagforeningen heller enn å styrke den. Siden en fagforening bare er sterk når medlemmene står sammen. En fagforening skal alltid representere medlemmenes interesser. Den skal såklart kunne uttale seg i samfunnspolitiske spørsmål, men den skal alltid ha øye for medlemmenes ståsted i så fall. En fagforening som henger fast i et foreldet samfunnsbilde dør. Det så vi i England hvor Tatcher knuste fagforeningene med folkets velsignelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har egentlig problemer med å se hvordan å fjerne pensjonen kan virke MOT distansering fra arbeiderklassen.

Er det ikke 8 år på tinget og vips, gigapensjon som en vanlig arbeider bare kan drømme om? For ikke å snakke om lønna da. Ja til industriarbeiderlønn for stortingsrepresentanter og normal pensjon.

Lenke til kommentar
Er det ikke 8 år på tinget og vips, gigapensjon som en vanlig arbeider bare kan drømme om?

Jeg ser HELT klart hvorfor man vil kutte i pensjonen, og jeg er enig på det punktet. Dette er vel det eneste man er entydig enige om på tinget, kan jeg tenke meg, å sikre sine egen økonomiske gode. Men å kutte pensjonen HELT virker mot sin hensikt, jeg er definitivt for å senke den til et fornuftig/normalt nivå.

Lenke til kommentar

Tolv år gir full opptjening av pensjon for stortingsrepresentanter.

Det vanlige er at de har en lønn på rundt 450 000 (tror jeg?). Iberegnet mange sene kvelder og den slags, synes jeg ikke det er noe å si på.

Kuttes lønnen for mye så får vi ikke mye ekspertise inn, det skal helst være interresant for folk å gå inn i politikken.

Lenke til kommentar
Tolv år gir full opptjening av pensjon for stortingsrepresentanter.

Det er jo forkastelig! *river seg i håret*

Det vanlige er at de har en lønn på rundt 450 000 (tror jeg?). Iberegnet mange sene kvelder og den slags, synes jeg ikke det er noe å si på.

*Sammenligne det med en sosialarbeider som jobber sene kvelder 3 dager i uka, og har en av de mest intensive jobbene du kan ha i Vår Kjære Kommune.*

Kuttes lønnen for mye så får vi ikke mye ekspertise inn, det skal helst være interresant for folk å gå inn i politikken.

*HYL*

Så du mener faktisk at penger bør være et motiv for å gå inn i politikken?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe galt i å motivere folk til å gå inn i politikken, penger kan være ett av flere virkemidler.

Å gjøre politikken til et økonomisk SVÆRT SÅ lukrativt yrkesvalg blir, i mine øyne, galt. :shrug:

Er det da bedre om vi gir poltikerne 150 000 i året, at vi mister ekspertisen til næringslivet og at ingen gidder å engasjere seg?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 450.000,- høres så ille ut. En industriarbeider eller en helsearbeider med normalt med overtid, tjener fort over 300.000,-. Stortingsarbeid betyr jo for mange å være borte fra familien store deler av året eller bedrive heftig pendling. I tillegg kommer lange dager, med masse sakspapirer, og du kan være rimelig sikker på at uansett hvor god jobb du gjør kommer store deler av folket til å være sure på deg og høylytt gi uttrykk for at du gjør en dårlig jobb. Ansiktet ditt havner i avisen og i Se og Hør. O.s.v.

Det med pensjonen er jeg mer usikker på. Det kan være en arv fra tiden før Folketrygden ga universell dekning, som jo ikke ligger lenger tilbake enn 60-tallet. Akkurat den biten burde man kanskje se på.

Lenke til kommentar

Jaja, så kan vi diskutere om en fotballspiller fortjener 4 mill. i året (Hoftun) kontra at en politiker fortjener 500 000. Synes lønnen til politikerne er helt grei jeg med tanke på hvor mye press enkelte av de får føle på kroppen daglig.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Den har jeg og tenkt på. Min kjære far har ved flere anledning utbasunert mot den. Tolv år høres jo veldig lite ut, men som sagt: Gjennom 12 år så får mange føle litt av hvert på kroppen. Slik er det sikkert også i andre yrker, men om de skal justeres forblir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Tja, en maksperiode på tinget burde man vel muligens ha uansett, da blir man kvitt inngrodde 65-åringer nokså effektivt.

Du kan ikke nekte noen folket har valgt å sitte så lenge han/hun ønsker.

Derimot kan du effektivt nok stryke ham/henne fra listen din, eller gi alle de andre ekstra personstemme.

Lenke til kommentar
Ordningen er vel ikke at de kan gå av med pensjon etter tolv år - de må vel vente til de blir 67, så får de full pensjon, uansett hva de har tjent etter perioden på Stortinget...?

Ganske riktig, men man kan heve en brukbar pensjon om du klarer å bli uføretrygdet etter din periode på Stortinget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...