Gå til innhold

Er LO en fare for demokratiet?

Anbefalte innlegg

Er det en fare for demokratiet at fagforeningene i LO-familien pumper penger inn i AP/SVs valgkamp?

Jeg står i en fagforening. Mine tillitsvalgte er valgt av oss på gulvet fordi de er flinke til å snakke med arbeidsgiver. Hva de står for politisk bryr oss midt et visst sted. Disse velger tillitsvalgte høyere opp i systemet. Når så noen høyt oppe i systemet begynner å opptre som politikere, d.v.s kosesnakke med topper i AP og SV, gå ut i media og støtte disse partiene, betale for valgkampmateriell m.m uten å være valgt i åpne valg, burde vi ikke da begynne å bli litt bekymret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på at det er galt at fagforeninger skal pumpe penger inn i politiske partier. Det er galt at en person som ikke står for AP/SVs politikk skal måtte pumpe SINE penger inn i akkurat disse partiene, for å trygge seg selv. Fagforeningene skal og bør være partipolitisk uavhengige.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Fagforeninger er viktige for å få næringslivet til å gå rundt. Uten fagforeninger ville vi antagelig ha hatt mye mer misnøye og krangel rundt om på arbeidsplassene. Gjennom fagforeningene kan arbeidsgiver ha dialog med de ansatte.

Jeg kan forsåvidt godta at et flertall av de tillitsvalgte har politiske meninger som ligger til venstre for oss medlemmene, men da synes jeg de burde engasjere seg i de partiene de støtter. LO og - på motsatt side - NHO, har ingenting med å engasjere seg økonomisk i den politiske prosessen.

Lenke til kommentar

alexf skrev:

(HalTan @ 07/08/2004 : 03:01)
Ser du det som realistisk at LO gir sin fulle og hele økonomiske støtte til RV? :ermm:

Ser ikke bort i fra at Valla har en våt drøm om å gjøre akkurat det.

Min godeste alexf, Gerd Liv Valla er så langt fra RV som det går an å komme... :!:

Lenke til kommentar
alexf skrev:
(HalTan @ 07/08/2004 : 03:01)
Ser du det som realistisk at LO gir sin fulle og hele økonomiske støtte til RV? :ermm:

Ser ikke bort i fra at Valla har en våt drøm om å gjøre akkurat det.

Min godeste alexf, Gerd Liv Valla er så langt fra RV som det går an å komme... :!:

Pol Pot er mer AKP m-l eller?

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Toppsjiktet i LO har alltid vært solide AP-folk. De foretrekker å omgås folk som Kjell Inge Røkke og delta i styremøter i Orkla fremfor å menge seg med proletarene i RV.

Poenget er alikevel at medlemmene i LO stemmer på alle politiske partier. Hvorfor skal min fagforeningskontingent gå til å støtte et parti jeg ikke stemmer på?

Edit

Ungdomssynder fra Blindern tilgis nok... :!:

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Toppsjiktet i LO har alltid vært solide AP-folk. De foretrekker å omgås folk som Kjell Inge Røkke og delta i styremøter i Orkla fremfor å menge seg med proletarene i RV.

Poenget er alikevel at medlemmene i LO stemmer på alle politiske partier. Hvorfor skal min fagforeningskontingent gå til å støtte et parti jeg ikke stemmer på?

Fordi fagforeninga skal støtte dine rettigheter, og Høyre ikke støtter dine rettigheter. Forsåvidt ikke AP heller, men det er en annen sak. LO burde ikke støttet noen partier økonomisk, under tvil RV med noen tusinger i året, så Osterhausgata holdes i live ;)

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Det skremmende er jo at LO og NHO pumper penger inn i to klin like partier.

Der har du et poeng. Det kunne vært rettferdiggjort til en viss grad (merk: TIL EN VISS GRAD) dersom de to sidene pumpet penger inn i to forskjellige sider, men som du sier, det er to klin like partier (med lettere image-modifikasjoner).

Lenke til kommentar

olsen skrev:

Fordi fagforeninga skal støtte dine rettigheter...

Hvilket kan diskuteres om de megasvære, delvis sterkte politiserte seksjonene i LO gjør...

Ja, jeg vet jeg er dritsur over at Helse og Sosialforbundet lot seg sluke av Kommuneforbundet og ble til Fagforbundet... :realmad:

I prinsippet er jeg dog enig. Fagforeningene skal støtte mine rettigheter. De skal ikke slåss for politiske mål. Det har vi politiske partier til.

olsen skrev:

Det skremmende er jo at LO og NHO pumper penger inn i to klin like partier.

Her kunne sikkert seixon opplyse oss om hvordan støtten fra næringslivet i USA fordeler seg på Republikanerne og Demokratene. Husker jeg ikke mye feil støtter stort sett alle store bedrifter begge de politiske partiene med penger.

Konklusjon: Økonomisk støtte fra mektige organisasjoner fører til politisk korrupsjon.

Lenke til kommentar

@baldviking: Problemet med å sloss for dine rettigheter uten å sloss for politiske mål er jo at det må politisk makt bak kravene til arbeiderbevegelsen for at du skal få de rettighetene. Men, jeg er prinsipielt enig i at LO ikke skal sprøyte peng inn i AP, da AP i mine øyne ikke lenger representerer arbeiderbevegelsen.

Forsåvidt så skulle jeg gjerne sett at pensjonene til politikerne ble fjernet, at det ble innført maks antall perioder på tinget og annet fint for å hindre korrupsjon, distansering fra arbeiderklassen og annet ekkelt. AP består jo stort sett av folk som aldri har hatt en skikkelig jobb, og dette partiet kaller seg ARBEIDERpartiet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...