Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ein del spørsmål angåande trådløst nettverkskort.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg skal på flytte på hybel om 2 veker. Der er det muligheit for trådløst nettverk.

Eg har ikkje trådløst nettverkskort, så eg lurte på om det er det samme kva slags kort eg kjøper. Kva er forskjellen på dei forskjellige korta? Kor stor fart går det an å oppnå på eit slikt nettverk? Kjem det til å gå fortare enn ADSL hastigeheiten eg har heime, som er på 720/256?

Nokon som har anbefalingar på kort eg skal kjøpe? treng ikkje å vere det dyraste kortet på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm,

Nå blei jeg litt forvirra,..

er det trådløs internett fra en leverandør, eller er det kompiser som har satt opp ett trådløst nett, som deler på internett??

om det er leverandøren som leverer radio basert bredbånd, så får du vel en box med vanlig netverkskontakt (RJ-45).

Men om det er noen på hybelen som har Wlan, og deler ut sin adsl/kabel linje (eller noe lignede) så bør du spørre hva slags wlan router/aksesspunkt han har (802.11a/b/g), da hastigheten for alle vil synke om du kjøper feil type...

Håper det hjalp litt....

\\Sp33D

Lenke til kommentar
hmm,

Nå blei jeg litt forvirra,..

er det trådløs internett fra en leverandør, eller er det kompiser som har satt opp ett trådløst nett, som deler på internett??

om det er leverandøren som leverer radio basert bredbånd, så får du vel en box med vanlig netverkskontakt (RJ-45).

Men om det er noen på hybelen som har Wlan, og deler ut sin adsl/kabel linje (eller noe lignede) så bør du spørre hva slags wlan router/aksesspunkt han har (802.11a/b/g), da hastigheten for alle vil synke om du kjøper feil type...

Håper det hjalp litt....

\\Sp33D

hmm...hybelverten sa at eg kunne få internett, men då måtte eg skaffe meg eit trådløst nettverkskort, visst eg ikkje hadde.

Då kjem eg sikkert til å dele linja med han då, kanskje? eller?

Lenke til kommentar
Da blei det litt klarer ja.

Spørr han hva slags trådløst netverk han har, merke, modell og wlan standard, dette er da enten 802.11a, 802.11b eller 802.11g

\\Sp33D

Får håpe han har peiling da. Har ikkje prata med han ansikt til anskikt endå...

Men har nokon forslag til kort til både a,b og g? Så kan eg velgje eit, når eg har funne ut kva han har...

Lenke til kommentar

11g-kort fungerer også med 11b-routere. Er derfor ingen grunn til å kjøpe gammel 11b-teknologi, siden prisforskjellen er liten. Det er liten sjanse for, men ikke umulig, at routeren er 11a, siden det ikke finnes altfor mange produkter for hjemmemarkedet som for 11b/g, til en konkurransedyktig pris.

Mange bruker å velge kort i samme merke som routeren, for å unngå potensielle kompabilitetsproblemer. Ut fra de testene jeg har sett, så virker det som at det er større sjanse for problemer med dette med 11b enn med 11g.

Jeg ville nok også sett på et produkt med en antenne på kabel, eventuelt mulighet for å sette antennen på ekstra kabel. Grunnen til dette er at det kan være nødvendig å eksperimentere litt med antenneplasseringen for å oppnå opptimal signalstyrke.

Du skriver heller ikke om du har stasjonær eller bærbar. Løsningene for disse er ulike, med mindre du går for USB-nettverkskort.

Hastigheten mellom PC og router er avhengig av hvilken standard routeren støtter, men vil normalt overstige hastigheten på xDSL- og kabelbaserte Internet-forbindelser. Det jo noen som er så heldig at de har ekte bredbånd, men det er jo et mindretall. Så for de fleste vil det være Internetforbindelsen som er flaskehalsen, ikke det trådløse nettverket hos de enkelte kundene.

Lenke til kommentar
11g-kort fungerer også med 11b-routere.  Er derfor ingen grunn til å kjøpe gammel 11b-teknologi, siden prisforskjellen er liten.  Det er liten sjanse for, men ikke umulig, at routeren er 11a, siden det ikke finnes altfor mange produkter for hjemmemarkedet som for 11b/g, til en konkurransedyktig pris. 

Mange bruker å velge kort i samme merke som routeren, for å unngå potensielle kompabilitetsproblemer.  Ut fra de testene jeg har sett, så virker det som at det er større sjanse for problemer med dette med 11b enn med 11g.

Jeg ville nok også sett på et produkt med en antenne på kabel, eventuelt mulighet for å sette antennen på ekstra kabel.  Grunnen til dette er at det kan være nødvendig å eksperimentere litt med antenneplasseringen for å oppnå opptimal signalstyrke.

Du skriver heller ikke om du har stasjonær eller bærbar.  Løsningene for disse er ulike, med mindre du går for USB-nettverkskort.

Hastigheten mellom PC og router er avhengig av hvilken standard routeren støtter, men vil normalt overstige hastigheten på xDSL- og kabelbaserte Internet-forbindelser.  Det jo noen som er så heldig at de har ekte bredbånd, men det er jo et mindretall.  Så for de fleste vil det være Internetforbindelsen som er flaskehalsen, ikke det trådløse nettverket hos de enkelte kundene.

Eg har stasjonær PC. Eg trur eg vil ha meg sånn med antenne, som du nevner.

Lenke til kommentar

Eg flytter og til ein hybel der husverten tilbyr trådløst nett.

Eg kjøpte ein D-Link usb trådløst nettverkskort 54mbit og håper det funker fint.

Det eg er skeptisk til er kor godt signal eg må ha for å kunne spele over internett med minimalt packetloss

Lenke til kommentar

Startar opp igjen denne tråden, ettersom eg har ein del spørsmål.

Når eg skal finne ut kva slags trådløst nettverkskort eg skal kjøpe, må eg då spørrje hybelverten om kva slags router han har?

Visst han ikkje har peiling på det, står det tydeleg på routeren om det er a, b eller g?

Ein ting til, sidan han har routeren, kan han då greie å overvåke internettbruken min, sånn at han kan sjå kva nettsider eg har vore innpå?

Lenke til kommentar

Hvis verten ikke vet hvilken standard routeren kjører, spør om merke og modell. Gå deretter til produsentens websider for spesifikasjoner.

Om han kan overvåke bruken din, er avhengig av routeren. Om han gjør det, så skal du egentlig få vite om det. Det er jo også litt risky for han å låne bort båndbredde, når vi ser på politiets siste store aksjon her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...