Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nett verks problemer

Anbefalte innlegg

Hei..Jeg og to kompiser sitter hjemme hos meg og tenkte vi skulle ha et lite lan med bare oss 3..Men det dukket opp et problem da vi skulle koble oss på nettet..Har telenor adsl, med en slik oppringnings greie..Noen som vet hva vi må gjøre for å komme oss på nett? Bruker router som vi er koblet til, men virker ikke alikevell..

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Telenor bruker jo pålogging som du sier (ppoe, point-to-point over ethernet)

Om du har en router mellom modemet og dere, så må routeren settes opp med ppoe.

om du har koblet switchen rett inn i telenor modemet, så vil det ikke virke..

Det som kan være en løsning da, er å sette inn et ekstra nettverkskort i den pcen som har telenor softwaren, og dele internett på denne pcen..

lykke til!

\\Sp33D

Lenke til kommentar

På PC'n er det to muligheter. Enten er det installert programvare fra telenor som tar seg av dette eller så er det en "Oppringt tilkobling" der du skriver inn rukernavn og passord. Sistnevnte ligger under nettverkstilkoblinger og oppringt tilkobling. Dette kan se ut som en modem tilkobling men det er i realiteten PPPoE.

Tror dette ble sånn passe riktig, lenge siden jeg hadde telenor!!!

Lenke til kommentar
På PC'n er det to muligheter. Enten er det installert programvare fra telenor som tar seg av dette eller så er det en "Oppringt tilkobling" der du skriver inn rukernavn og passord. Sistnevnte ligger under nettverkstilkoblinger og oppringt tilkobling. Dette kan se ut som en modem tilkobling men det er i realiteten PPPoE.

Tror dette ble sånn passe riktig, lenge siden jeg hadde telenor!!!

Edit: Det med oppringnsgreine er nå endret i routeren, vanligvis er det passord og dette greine, før man kommer på internett, istedenfor en alltids oppkoblet linje. Detter er noe man kan endre på routeren, som er gjort. Og routeren ordner også en ip til alle, hvor det da står tilordnet av DHCP på støtte, i lokal tilkobling på nettverkstilkoblinger.

Så problemet skal vel ligge i innstillingene til routeren tenker jeg?

Endret av Mogge_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...