Gå til innhold

Noen som har (prøvd) Nokia 3220?

Anbefalte innlegg

Her er noen spørsmål til "kjennere" av Nokia 3220:

1. Virker den solid, eller er den mer som 3200 (altså knirkete og med tynn plastikk i dekslene)?

2. Kan man justere hvor lenge bakgrunnslyset skal stå på?

3. Hvordan er tastaturet? Tenker på komfort og trykkfølsomhet.

4. Er det raske menyer?

5. Kan man foreta justeringer som zoom og lysfølsomhet på kameraet?

6. Er beskyttelsesglasset over kameralinsen en del av bakdekslet (som f.eks på 6230 og 6610i) ?

7. Hvor mange toners polyfoni har den?

8. Noen som vet om det går an å få lastet ned en manual? I skrivende stund er den ikke lagt ut på Nokias sider ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. det er nokia 3serie, den er utviklet med tanke på sms skrivende fjortisser ;)

4. den burde ha en av de raskeste menyene.

7. den har 16 toner

har nok ikke testet den enda, desverre. men tror at dette er en veldig undervurdert telefon!! skal ta en kikk på den så snart de har den i en butikk i nærheten

Lenke til kommentar

Vi fikk den inn i butikken i dag, men jeg fikk ikke sett alt for mye på den. Bare skrudd den på og trykket litt på den, så jeg skal svare på noen av spørsmålene.

1. Jeg synes den virker mye mer solid enn 3200.

3. Synes tastaturet var godt å bruke, men liker ikke den Nokia joysticken. Synes det er litt lett å treffe en av pilene.

4. Menyene på den jeg testet var jaffal Nokia-raske de.

Det var det jeg kunne svare på på stående fot nå. Tror jeg skal teste den litt mer på mandag...

Lenke til kommentar

Takk til dere, Zlinky og Zand!

Telefonen ser jo litt... ungdommelig (fjortisaktig?) ut, men det finnes flere fargevalg. Ett av dem er en slags koksgrått, som ikke blir prangende. Men dersom man bruker fulle lyseffekter blir det rene nyttårsaften.

Den koksgrå utgaven er her:

http://mobil.idnes.cz/mobilni_komunikace/m...enze040806.html

Linken er til en tsjekkisk test. De fleste får nøye seg med bildene, for teksten er ikke til å forstå.

Hvilke farger får dere inn, Zand? Og hvilken butikk eller kjede gjelder det? Regner med at Telebutikken eller Spaceworld blir blant de første som har den her (Nord-Rogaland).

Lenke til kommentar

Zemeckis: Ordet "fjortis" har vært nevnt i denne lenken, og dersom man investerer i fun-dekslet som man kan sende "blinke-beskjeder" med må man vel kunne kalles kongen i skolegården, som det svenske mobiltidsskriftet "Mobil" kalte det.

Det er nok helt på det rene at telefonen mister en del potensielle kunder på grunn av det ungdommelige utseendet.

Den med rødt tastatur ser ikke ut i måneskinn. Den i hvitt og blått passerer, mens den i svart og sølv ser grei ut. Det er den de viser i den linken jeg viste til.

Men de kunne jo moderert de lysfeltene (x-press-on grips) på siden. Ikke vare er de i største laget. Når det blinker som verst er det på grensa til å bli skikkelig flaut.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Enig med at den røde utgaven utgår.. den hvite og blå er ok, men synes ikke den sorte går under noen fjortiss kategori.

og man har jo muligheten til å skru av all/noe av blinkingen, så da tror jeg du trygt kan vise deg med mobilen ;)

det beste var om det kom et deksel UTEN de lys"knottene" på siden. da hadde den fått mye renere linjer, og appelert til mange flere!

og nå som zand har bekreftet det jeg egentlig var nesten sikker på, at den var god å skrive sms på, så tror jeg at det blir en slik på meg :w00t:

Lenke til kommentar

Det er klart at de "boblene" på siden bryter mye med resten av "figuren". Heldigvis har de en nyttefunksjon i tillegg til å slippe ut lys; nemlig at man får et bedre grep om telefonen.

Det finnes forresten bilder av den her også:

http://mobil.sme.sk/clanok.asp?rub=mobil_produkty&cl=1621741

Om man ikke skjønte tsjekkisken i den andre linken jeg viste til, er denne for sikkerhets skyld på slovakisk. Ligner mye på tsjekkisk, men jeg forstår like lite og ingenting for det. Bildene derimot er informative nok.

Skal på by'n i dag og se om de har fått den inn. Den der med røde taster er totalt uaktuell. Da venter jeg heller.

Lenke til kommentar

CellularDude har vært og shoppa 3220!

Gikk til en av mine favorittbutikker, Telebutikken, og der hadde de 3220 i svart og blå/hvit. Jeg tok selvsagt den svarte, og som bildene antydet, er den ganske moderat. Kun boblene på sidene gjør at den skiller seg litt ut. Fikk en SMS, og det blinka som et juletre, men det går jo an å skru av julebelysningen.

De boblene gjør dessuten at man har et meget godt grep om telefonen.

Jeg har bare kikket litt i menyene foreløpig, men menyene er kjappe, og tastaturet er meget bra, spesielt til å være av den typen der øvre og nedre del har ulike funksjoner (som på f.eks 3200). Tastaturet er i tillegg gummiert, slik at man ikke sklir. Tastene reagerer kontant, med et lite knepp. Det er lett å se hva som står på tastene, og bakgrunnsbelysningen er hvit og jevnt fordelt.

Kameraet var lett å bruke, men det er litt forsinkelse fra man skyter til bildet blir tatt. Har ennå ikke sett bildene på PC. Kameraet har ikke zoom, men man kan jo fikse på bildene i et egnet billedbehandlingsprogram, så det er egentlig ikke noe savn. Det ser ikke ut for at man kan justere lyshetsgrad på bildene, kun en natt-modus. Men også dette kan til en viss grad bearbeides i et billedbehandligsprogram.

Med i esken følger foruten laderen, en plastsjablon, som brukes til å tegne et riss av et motiv man vil bruke som bilde i bak-dekslet. Det følger to ferdige med også, i tillegg til den som står i ved levering. De er av den typen som beveger seg når man beveger telefonen, som på 3200.

Fargetemaene imponerer ingen, men de er selvfølgelig bedre enn tidligere. Det skal da heller ikke mye til.

Kalenderen har den sedvanlige månedsvisningen og ukevisning (noe jeg savnet litt på 6610i). Vekkerklokken har repetisjon, med vekking valgfrie ukedager. Ikke noe fantastisk over det, for det har de fleste mobiler.

Skjermen er klar og skarp, slik som på 6230. Man kan ikke regulere hvor lenge bakgrunnsbelysningen skal stå på; det er de vanlige 15 sekundene, og that's it. Men det holder som regel. Det går ikke an å regulere lysstyrke og kontast på skjermen, men det skal ikke være nødvendig heller.

Laderen er ACP-7, som man finner med 3510(i) og andre rimeligere modeller. Men ACP8 og ACP 12 går også fint. Kompatibel datakabel er DKU-5, som passer til en rekke Nokiamodeller, og som mange av oss sikkert har fra før.

Har som sagt kun klikka litt rundt i menyene, prøvd kameraet og noen få andre funksjoner. Har ikke hatt noen bugs ennå.

Dette var en liten briefing om min nyanskaffede 3220. Det hele ser lovende ut.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Grattis :thumbup:

Hvor mye ga du for den? zoom behøver du ikke savne, mobilzoomer gjør jo ikke annet enn å forstørre bildet og halvere oppløsning (med unntak av en mobil eller noe)...men skulle det ikke være 3 bilde-moduser?

og vekking på valgfrie dager er det ikke alle nokiaer som har da, så det var positivt! synes du kan poste noen bilder tatt med moben snart :yes:

Lenke til kommentar

Grattis,har litt lyst på den selv om den kanskje litt fjortisperg som jeg mener den har.Men nok om det.Gidder du ikke å lage ut det du har skrevet om Nokia 3220 og send en PM til SiRo å får den lagt ut under lesertester?Er spent på hvordan bildekvalitet er på den.Kult at den har like bra skjerm som Nokia 6230.Og en ting til,du har vel ikke muliget til å lage en liten videosnutt som viser blinka.Hvilken skjermtype er det N3220 bruker?Har den IR?Mange spm det ble da.

Edit.En ting til,kan du få med deg hvor lenge batteriet holder ved normal bruk med og uten derre blinke greia? :thumbup:Og finn ut om den har støtte for wav filer.

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar

zlinky:

Jeg ga ca 2400 for den. Men de skulle ha nesten 3000, noe jeg fortalte dem var kraftig overpriset. Det er for dyrt for en telefon som er priset til 250 euro utaskjærs. Prisen i butikk vil typisk ligge på ca 2200, regner jeg med.

Det ser ikke ut som den har noen funksjon det gjennomsiktige plastvinduet i forkant av telefonen. Kanskje det slipper ut litt lys når det er mørkt.

Zemeckis:

Jeg kan godt skrive en test. Det jeg skrev er jo kun en "stemningsrapport", for jeg har jo ikke prøvd så mye ennå. Men den oppførte seg i allfall eksemplarisk mht. dataoverføring og synk med Outlook. Den kan synke kalender, huskeliste, notater og adressebok. Men dersom jeg skal publisere der du foreslo, må jeg ha litt mer informasjon, how-to.

Den har ikke IR.

Jeg har ennå batteriet til lading, og har ikke peiling på hva den i praksis er god for.

Det ser ikke ut som den støtter waw-filer. Kopierte over et par små waw-filer til telefonen, og fikk beskjed om at formatet ikke støttes da jeg skulle åpne dem.

Utseendet på den svarte modellen er ikke fjortisaktig, så det er ikke grunn til panikk, he he. Men den sølvfargede ramma rundt display og taster, sammen med et blått metallic fest over og under displayet, ser litt glitterby-aktig ut.

Siggetheman:

Har prøvd å filme. Det så helt greit ut. Lyd og greier. Men ganske sikkert et format som man må ha Nokia PC Suite for å avspille.

Ellers:

Bildene tatt med kameraet ser helt greie ut.

Man må stille inn klokkeslett og dato når man har hatt ute sim-kortet, uansett. Dette er ergerlig dersom man skifter kort nå og da. Ellers har det ikke mye å si, men helt unødvendig at det skal være slik.

Det dukket nettopp opp en liten forhåndsomtale på siden Din Telefon:

http://dintelefon.net/index.php?option=con...id=232&Itemid=2

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Det er også kommet forhåndsomtale på www.amobil.no

Litt flere inntrykk:

Min telefon er produsert i Tyskland. Litt overraskende, for de fleste Nokia jeg har hatt siste 1,5 året har vært produsert i Ungarn.

Navigasjonstasten er som på 6230, det vil si at når man skal trykke 5-valget, altså for å velge/utføre, er det ikke alltid så lett. Det er lett å trykke feil, spesielt oppover/nedover. Irriterende.

Minnet er ikke større enn det må være. På forhånd har jeg opprettet en mappe på harddisken for telefonen, og deretter undermapper, hvor jeg legger de originale dataene, f.eks bilder, tema osv. Så kopierer jeg de dataene jeg kan fra telefonen. Så sletter jeg det jeg ikke trenger på telefonen. Lydene lar seg ikke kopiere, sikkert på grunn av copyright. De kan godt slettes, men da kan man ikke installere dem igjen. Sykt!!! Derfor våger jeg ikke å slette ringetonene, i tilfelle jeg en gang skal selge telefonen. Når jeg har slettet det jeg nevnte ovenfor, er det ca 1,6 mb minne igjen i multimediaminnet.

Oppsettet av wap og mms var ikke gjort på forhånd, men det gikk greit å installere via automatisk oppsett fra NetCom. De hadde faktisk 3220 i oppsettet, i motsetning til Telenmor Mobil.

På denne telefonen kan det være at man må bruke 3220 oppsett fra operatøren, og ikke prøve oppsett for andre modeller. Kun en teori... Når det gjelder oppsett, må man inn i meny 4 (innstillinger), og gjøre dem der. Nokia har nemlig samlet alt det der på ett sted, i motsetning til før, der man hadde ett oppsett under Innstillinger, ett under Tjenester og ett under E-post. Etter mye strev fikk jeg e-posten opp å gå. Det forutsetter som vanlig at man har en dataprofil, og så en e-postprofil.

Jeg er godt fornøyd med telefonen foreløpig, og har ikke hatt noe krøll med den. I så fall har den laget krøll jeg ikke har oppfattet som krøll :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...