Gå til innhold

Er minijacken avlegs

Anbefalte innlegg

Et det noen som har en fornuftig mening om dette..

Hvorfor har de fleste lydkort ennå såkalte "minijack" inn/utganger når coax er mye bedre... Men man kan jo trøste seg med at det finnes digital coax da vel på en hel rekke lydkort og integrerte løsninger...

Men noe enda mer tvilsomt....

Hvorfor har mange produsenter av pchøytalere fortsatt de lusne minijack innganger... Dette synes er for dårlig ettersom coax innganger eller liknende ville ha forbedret overførselskvaliteten en god del...

Sikkert greit nok å ha minijackinnganger på såkalte "plingplong" høytalere til ca 100 kr, men ikke fornuftig på dyre 5.1 sett osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker sikkert minijack fordi dagens billigkort har så forbasket mange kanaler.

Hvis hver kanal skulle ha en coax hver ville det blitt 8 kontakter bare på analogdelen. Og på billigkort vil man unngå braketter, eksterne bokser eller break-out-kabler.

Men legger du deg på mellom 1500-2000 kr kan du få kort med skikkelige RCA-inn og utganger og coax spdif inn/ut, tilsammen 4 kanaler inn og 4 kanaler ut.

Eksempler er ESI Juli@ som også har TRS-utganger alternativt (balansert 6,3mm jack), eller gode gamle M-audio Audiophile 2496 som tilbyr det samme, men ikke muligheten til balansert inn/ut.

Dette blir akkurat som ellers med hifi, hvis du har en cdspiller til 500kr, hjelper det ikke så mye med forsterker og høyttalere til aldri så mange tusen. Så i lydkvalitet vil investeringen i prosumerlydkort være en god investering.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Så sant så sant særlig med 8 kanaler så blir det selvsagt mye plass som går med hvis man skal ha coaxutganger, men tilleggsbraketter er jo helt greit det da, men for de store masser er det vel litt drøyt å håpe på forbedringer da...

Men på høytalerene så er det derimot mye bedre plass da vel og merke, på anlegg med store subber så er det vel mer viljen evt pris som gjør at man fremdeles må slite med minijack, når man kunne ha hatt noe bedre...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Ikke noe tvil om at kvalitet koster..

Selv har jeg Klipsch Promedia 5.1 høytalere + Klipsch DD 5.1 boks, men selv disse høytalerne til ca 6000-7000 kr tilsammen har vanlig minijack på inngangene på høytlarere(subben), mens utgangene på DD 5.1 boksen er av coax typen.

Så derfor så kunne de også ha skiftet ut minijackinngangene på selve subben også da synes jeg da..

Lenke til kommentar
Et det noen som har en fornuftig mening om dette..

Hvorfor har de fleste lydkort ennå såkalte "minijack" inn/utganger når coax er mye bedre... Men man kan jo trøste seg med at det finnes digital coax da vel på en hel rekke lydkort og integrerte løsninger...

Men noe enda mer tvilsomt....

Hvorfor har mange produsenter av pchøytalere fortsatt de lusne minijack innganger... Dette synes er for dårlig ettersom coax innganger eller liknende ville ha forbedret overførselskvaliteten en god del...

Sikkert greit nok å ha minijackinnganger på såkalte "plingplong" høytalere til ca 100 kr, men ikke fornuftig på dyre 5.1 sett osv.

mulig jeg tar feil her, men.. Når du snakker om "coax", mener du vel RCA-utganger?

Når jeg tenker på coax, er det sånne kontakter jeg tenker på:

coax.jpg

Og de blir ikke så mye brukt til å koble sammen lydenheter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...