Gå til innhold

Dual channel RAM på socket 939 - hvordan?

tkorsvold

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Skal kjøpe nytt hovedkort og RAM. Tenkte på ASUS AV8 Deluxe / Wifi-g med VIA K8t800pro chipsett. Men nå hører jeg at RAM på dette hovedkortet kan kjøre i såkalt "dual channel" modus. Det høres jo raskere ut. Er det det? Hvor mye raskere? Og er det noe spesielt jeg må gjøre / ramtype jeg må ha for å få til dette?

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har forstått virker dual channel slik at du f.eks kan kjøre to 512MB brikker som en 1GB brikke. Skal du kjøre dual channel må du passe på at minnebrikkene er like (dvs størrelse og produsent) flere produsenter selger også to minnebrikker samlet som er ment for å brukes i dual channel oppsett. eks, dette fra geil: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

Lenke til kommentar

Den egentilge tanken bak dual-channel er å doble minnebåndbredden ved å la to minnekontrollere kjøre parallellt slik at man oppnår en 128-bit bred minnebuss framfor en 64-bit bred.

Dette fungerer utrolig bra på i865 og i875 brikkesettene til Intel, AMD (Athlon64) har ikke vært like heldig med sin dual-channel ytelse siden den sjelden fører til mye større ytelsesforskjell enn 10-15% i minnetester.

Lenke til kommentar

Dette fungerer utrolig bra på i865 og i875 brikkesettene til Intel, AMD (Athlon64) har ikke vært like heldig med sin dual-channel ytelse siden den sjelden fører til mye større ytelsesforskjell enn 10-15% i minnetester.

Det holder det i følge tester av socket 939 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...