Gå til innhold

Varierende brightness på min nec 1760nx

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har over en stund nå lagt merke til varierende brightness på min nec 1760nx. Den er nemlig lysere nederst på skjermen, dvs. kontraster kommer ikke like godt frem som det gjør øverst på skjermen. Dette er klar synlig ved å sammenligne fargenyansene på et ensfarget bilde i toppen og bunnen av skjermen. Noen som har noen tips til meg ang. dette, noen color-profiles som fikser dette f.eks? Jeg har ikke brukt noen slike profiles før, og heller ikke justert fargen noe via knappene på fronten da jeg syns resultatet var godt nok som det var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp skaffet den skjermen, og selv om jeg er veldig fornøyd med den, så er det problemet du beskriver nokså plagsomt. Har ikke den varierende kontrasten noe med innsynsvinkelen å gjøre? Hvis du bøyer hodet ned, vil du se at kontrasten blir som den skal.

EDIT: På Samsung 710T, som jeg hadde før 1760NX, var dette problemet mye større. På den skjermen var ikonene i trayen utydelige, med mindre jeg flyttet hodet ned.

Endret av ejen
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp skaffet den skjermen, og selv om jeg er veldig fornøyd med den, så er det problemet du beskriver nokså plagsomt. Har ikke den varierende kontrasten noe med innsynsvinkelen å gjøre? Hvis du bøyer hodet ned, vil du se at kontrasten blir som den skal.

EDIT: På Samsung 710T, som jeg hadde før 1760NX, var dette problemet mye større. På den skjermen var ikonene i trayen utydelige, med mindre jeg flyttet hodet ned.

Dette er Caliber, jeg svarer via en annen venns konto.

Sant nok, man kan motvirke det med tanke på innsynsvinkel, men problemet oppstår allikevel, hele skjermflaten blir bare mørkere/lysere bestemt av hvordan du beveger hodet i forhold til skjermen, men problemet jeg beskrev i første post oppstår allikevel. Installerte du noen color profile når du installerte skjermen? Hvis ja; kan du fortelle meg hvor jeg får tak i denne, og hvordan jeg installerer den?

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Sant nok, man kan motvirke det med tanke på innsynsvinkel, men problemet oppstår allikevel, hele skjermflaten blir bare mørkere/lysere bestemt av hvordan du beveger hodet i forhold til skjermen, men problemet jeg beskrev i første post oppstår allikevel.

Installerte du noen color profile når du installerte skjermen? Hvis ja; kan du fortelle meg hvor jeg får tak i denne, og hvordan jeg installerer den?

Caliber: Jeg har dessverre ingen løsning på problemet, jeg bare konstaterer at min skjerm også er slik. Jeg trodde problemet var noe man måtte leve med på LCD-skjermer.

Jeg bruker en color profile som fulgte med da jeg installerte driveren, men den ser ikke ut til å hjelpe noe. Jeg installerte driveren ved å gå inn på Plug and Play monitor i Device Manager. Deretter trykket jeg på Update Driver... og valgte mappa som driveren ligger i på cd-en. (D:\1760NX\Win_inf)

Lenke til kommentar
Det er nok noe feil med skjermen din. Hadde samme problem med min forrige 1760. Fikk den byttet av Infocare, og skjermen jeg fikk i bytte har ikke dette problemet.

Interessant. Har den nye skjermen din korrekt brightness/kontrast over hele bildet?

På min skjerm er f.eks. oppgavelinja plagsomt lys. Noen ganger føler jeg at den går i ett med statuslinja i programmet jeg bruker. Som sagt retter dette seg opp når jeg bøyer hodet ned. Men da blir bildet for mørkt i toppen av skjermen. Nå sitter jeg i en slags mellomposisjon, der bildet er litt mørkere enn det skal være øverst, og litt lysere enn det skal være nederst. Kan noen av LCD-guruene gi en kommentar til dette? Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Det er nok noe feil med skjermen din. Hadde samme problem med min forrige 1760. Fikk den byttet av Infocare, og skjermen jeg fikk i bytte har ikke dette problemet.

Interessant. Har den nye skjermen din korrekt brightness/kontrast over hele bildet?

På min skjerm er f.eks. oppgavelinja plagsomt lys. Noen ganger føler jeg at den går i ett med statuslinja i programmet jeg bruker. Som sagt retter dette seg opp når jeg bøyer hodet ned. Men da blir bildet for mørkt i toppen av skjermen. Nå sitter jeg i en slags mellomposisjon, der bildet er litt mørkere enn det skal være øverst, og litt lysere enn det skal være nederst. Kan noen av LCD-guruene gi en kommentar til dette? Skal det være slik?

Takk for all hjelpen så langt. Har nå skrevet en lang mail til hwbno, hvor jeg kjøpte skjermen, og forklart problemet. Gir dere tilbakemelding når jeg får svar derfra.

Lenke til kommentar
Takk for all hjelpen så langt. Har nå skrevet en lang mail til hwbno, hvor jeg kjøpte skjermen, og forklart problemet. Gir dere tilbakemelding når jeg får svar derfra.

OK, det ser jeg fram til. Jeg regner med at hwbno = netshop.no? Der kjøpte jeg også skjermen min.

EDIT:

En annen ting som problemet fører til, er at ClearType virker dårligere nederst på skjermen. Teksten blir kornete og litt ekkel å lese.

EDIT 2:

Jeg har forsøkt å plassere skjermen slik som det står i brukermanualen. Da blir bildet enda dårligere. Nederst på skjermen blir lyse farger blå-aktige. Jeg har sendt en mail til NECs supportavdeling for å få bekreftet at dette er en feil.

Endret av ejen
Lenke til kommentar
Tror jeg beholder min, problemet blir mindre etter noen timers bruk.

Tror muligens Netshop har vært litt uheldige med en batch med 1760NX-skjermer.. Siden vi som har problemet har kjøpt skjermene derfra.

Jeg har vært uten internett i noen dager, og derfor ikke fått mailet videre med NEC.

Nå sitter jeg foran en Eizo FlexScan L565 på NTNU. Denne skjermen har over hodet ikke det samme problemet som min 1760NX. Så snart jeg får internett, skal jeg fortsette kontakten med NEC, og se hva de har å si. Hvis jeg forstår nettsiden deres riktig, så har skjermen en "på-plats-garanti", som vil si at NEC kommer med ny skjerm og tar den gamle i bytte. Har noen erfaring med dette i praksis?

Lenke til kommentar
Noe nytt om dette? Samme hos meg... Fikk skjermen I DAG fra Netshop, og det er tydelig lysere nederst enn øverst. :/

Hei, her er jeg igjen. Desverre ble jeg bare henvist til NEC's support, og ærlig talt plager ikke "problemet" meg så mye at jeg virkelig vil gå inn for å få byttet skjermen. Ellers er jeg nemlig meget fornøyd med skjermen, noe jeg tror de fleste med denne vidunder-modellen er.

Lenke til kommentar
Tror jeg beholder min, problemet blir mindre etter noen timers bruk.

Tror muligens Netshop har vært litt uheldige med en batch med 1760NX-skjermer.. Siden vi som har problemet har kjøpt skjermene derfra.

Jeg har vært uten internett i noen dager, og derfor ikke fått mailet videre med NEC.

Nå sitter jeg foran en Eizo FlexScan L565 på NTNU. Denne skjermen har over hodet ikke det samme problemet som min 1760NX. Så snart jeg får internett, skal jeg fortsette kontakten med NEC, og se hva de har å si. Hvis jeg forstår nettsiden deres riktig, så har skjermen en "på-plats-garanti", som vil si at NEC kommer med ny skjerm og tar den gamle i bytte. Har noen erfaring med dette i praksis?

Hadde allikevel vært flott om du videreformidlet informasjonen du oppdriver gjennom NEC til oss på forumet:D

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...