Edorph Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Finnes det noe á la $var++ i MySQL? Så man slipper å hente resultatet fra en spørring, legge til 1 med PHP, og så sende enda en spørring til databasen? Er overbevist om at det finnes, men jeg har så langt ikke funnet noe i manualen.. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Bruker du phpmyadmin kan du bare gå under "extra" og trykke på "auto_increment". Ellers så funker denne: ALTER TABLE `database`.`tabell` CHANGE `rad` `rad` INT(255) NOT NULL AUTO_INCREMENT Litt usikker på om det må være "primary" og. Endret 6. august 2004 av LoS Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Ble litt usikker på om du kan gjøre POST++, men tror det, hvis ikke kan du altids gjøre noe alla: UPDATE tabell SET Int = Int + 1 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 CREATE TABLE `test` ( `id` INT( 11 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT , PRIMARY KEY ( `id` ) ); SQL som lager tabellen test med feltet ID som er primary og som automatisk økes med 1 når du legger til noe i den. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Takk for svar, men det var ikke akkurat det jeg mente. Jeg har en celle i en rad av typen int. Denne cellen har fra før en verdi som jeg vil addere med 1. Altså, i stedet for å bruke $resultat = mysql_query("SELECT int FROM tabell WHERE ...." , $db); $ny_verdi = (mysql_result($resultat,0,"int") + 1); mysql_query("UPDATE tabell SET int='$ny_verdi' WHERE.....",$db); .. som altså blir to queries, vil jeg ha noe liknende mysql_query("UPDATE tabell set int++ WHERE ...", $db); Skjønner? Noen ganger må jeg bare riste på hodet og innse at jeg er udugelig til å forklare ting Endret 6. august 2004 av Edorph Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Overså svaret ditt for et øyeblikk der, Findus. Skal forsøke det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 UPDATE tabell SET Int = (Int + 1); for å være korrekt da, muligens Findus sin og funker fordet. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Gode greier, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå