Gå til innhold

Dedikert HTPC - Mini ITX og alternativer

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en pc som (k)kun(/K) skal brukes til vising av filmer på DVD og fra HDD, avspilling av lyd både på HDD og fra CD'er.

Da jeg skal legge inn samtlige DVD'er jeg har på HDD har jeg kommet frem til at en 160GB disk er det jeg trenger mht pris pr GB. Tenkte da på Seagate, men Samsung er kanskje et alternativ?

Kriterier:

- Pris

- Støysvak

- Størrelse (valg av formfaktor)

- Utseende (kabinett)

Jeg tenkte først på Mini-ITX, men dette er det vanskelig å få tak i kabinetter til. Hvor stort er et mATX i forhold? Andre alternativer? Poenget med Mini ITX er at det får plass under TV'en og så lenge den ser bra ut med surround anlegget så er det jo greit. (vil ikke ha en "cube" der.)

Til Mini-ITX tenkte jeg på følgende oppsett:

- Nevnte HDD - 900kr

- Slimline DVD (pga kabinett) - 500kr

- Travla c158 - 1200kr

- VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1GHz - 1500kr

- 256MB PC2700RAM som sitter i PC'en jeg har nå (kjøpe ny til hovedPC) - 400kr/800kr

- Trådløst nettverkskort (- 450kr)

Totalpris: 4950kr - Syns dette var litt mye! (for et møkkasystem :))

Får jeg bra nok kvalitet med dette, eller må jeg ha dedikert skjermkort og lydkort?

Skal koble opp mot surround (digitalt helst) og mot TV. (skal ha ny snart)

Hadde vært kjekt med fjernkontroll til dette, hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så billig som mulig er målet.

Vil helst ha det (langt) under 5000kr

Hvilket barebone tenker du på? De aller fleste er jo i kube-formfaktor (som shuttle) Og dette er jeg ikke interresert i!

Kanam så veldig bra ut, litt stort, og desverre ALT for dyrt!

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Anbefaler dette oppsettet (billigst mulig):

Q-Tec Desktop tower L-DT

Abit NF7 V2.0

XP2000+ (thorton)

Minne hadde du fra før

Samsung SpinPoint P80 160GB

Sapphire Radeon 7000

CNet Wireless-G PCI 54 Mbps

Sony DVD-spiller (sort)

SUM FRA KOMPLETT.NO 2800,-

Leadtek WinFast TV2000XP Expert (TV kort og fjernkontroll) kr 559,-

Titan Water Cooler CPU kjøler med vann og luft som er ferdig montert og passer rett inn i en 5,25" slot. kr 924,-

I tillegg så kjøper du inn en PAPST vifte som du bytter ut den i PSU med.

Det geniale med NF7 hovedkortene er at du kan bruke et lite program 8RDAVCORE til å automatisk over/underklokke CPU, og i tillegg så justerer det trinnløst vifter etter CPU temperatur.

Resultatet er et system som er totalt lydløst når du kun ser på film/surfer etc... men som gir ekstra ytelse når det trengs. (den CPU'en klokkes lett til 2000 Mhz og mere).

Lenke til kommentar

Hmm, med det oppsettet blir jo Stue PC'n raskere enn hoved PC'n :D

Spørsmålet er jo om MIST kjøkeren min er stille nok til stue bruk. I så fall kan jeg kjøpe en ny PC til meg selv, og putte den jeg har i stua.

Det var jo jævlig billig =) Tror jeg har et skjermkort liggende et sted jeg kan bruke. Vi får se =)

Ang lyd. Kvaliteten på lykortet har ingenting å si så lenge man bruker optisk ut? Korrekt?

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket priser på diverse komponenter har jeg kommet frem til at å oppgradere hoved PC'en er et godt alternativ.

Da blir HTPC'en bestående av følgende:

MSI KT3 Ultra 2 (så lenge lyden sendes digitalt holder dette til lyd, sant?)

AMD Athlon XP 1800+ som kan klokkes til 2000+

256MB Ram

- Skjermkort er imidlertid et problem. Tror jeg har et gammelt ATI Radeon 7000 liggende. Dette holder vel lenge inntil oppgradering av TV?

Hva med et Geforce 3 Ti 200? (har en bra TV-ut har jeg hørt, TVtool gir den recommended) www.tvtool.info

Er dette kraftig nok? Trodde ikke en HTPC hadde behov for så mye futt?

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Etter å ha sjekket priser på diverse komponenter har jeg kommet frem til at å oppgradere hoved PC'en er et godt alternativ.

Da blir HTPC'en bestående av følgende:

MSI KT3 Ultra 2 (så lenge lyden sendes digitalt holder dette til lyd, sant?)

AMD Athlon XP 1800+ som kan klokkes til 2000+

256MB Ram

- Skjermkort er imidlertid et problem. Tror jeg har et gammelt ATI Radeon 7000 liggende. Dette holder vel lenge inntil oppgradering av TV?

Hva med et Geforce 3 Ti 200? (har en bra TV-ut har jeg hørt, TVtool gir den recommended) www.tvtool.info

Er dette kraftig nok? Trodde ikke en HTPC hadde behov for så mye futt?

Lyden blir bra hvis du bruker digital ut.

Hvis du har et Radeon7000 kort, så sjekk om det har S-Video utgang (noe det sannsynlighvis har).

Glem nVidia kort til TV bruk, selv de eldste Radeon kortene har bedre kvalitet på S-Video utgangen, de gir også bilde på hele skjermen, noe nVidia kortene sliter med.

På vanlige TV'er så er S-video best, enklest og billigst.

XP1800 - XP2000 fungerer helt utmerket i en HTPC, bortsett fra opptak direkte til DivX (realtime encoding), det krever mer CPU kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...