Gå til innhold

512 kb VS 1024 kb CACHE i Athlon64

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en AMD Athlon64 XP3200+ med 2,2 GHz og 1 Mb CACHE. Problemet er at denne prosessoren ikkje kommer på lager. Har ventet på den i over en måned, men den blir utsatt heile tiden. Dei har samme XP3200+ med 512 Kb CACHE på lager, men er denne like bra? Dei har sa samme rating på ytelsen (3200+), men vil da tru at dobbel cache vil ha mye å si.

Burde eg vente, muligens i laaaang til, på prosessoren med 1 Mb cache, eller kan eg like godt ta den med 512 Kb?

Dionysos :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for den med 512 cache. Tvilsomt om 1MB noensinne kommer på lager igjen da denne ikke produseres lengre. Begge yter like bra så det har uansett ikke noe å si. Faktisk yter den med 512 cache bedre i noen tester.

Den med 512 cache har 200MHz høyere klokkefrekvens for å kompansere for mindre cache

Lenke til kommentar

Den du har bestilt er på 2GHz, med 1mb Cache. Den som er på lager er på 2,2GHz, med 512kb cache. De har samme PR-rating, fordi de skal yte omtrent likt, men i noen tester yter den med 512kb cache bedre. Det gjør deg ingenting å kjøpe den som er på lager, den andre koster sannsynligvis mer. Hvilken nettbutikk er det snakk om?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del tester og tatt en del gjennomsnitt på kalkulatoren her så har jeg kommet frem til at den med 1MiB L2 cache og 2,0GHz er ca 3% raskere enn den med 2,0GHz og 512KiB. (altså 3200+ vs 3000+)

Jeg har også kommet fram til at ytelseforskjellen mellom den med 2,0 GHz og 512KiB og den med 2,2GHz og 512KiB er ca 10%. (altså 3000+ vs. 3200+).

Dermed ser det ut til at i en vurdering mellom 200MHz ekstra og 512KiB L2 cache ekstra så er de MHz'ene ca 3 ganger så effektive som den ekstra cachen.

Eller sagt på en annen måte: Den 3200+'en med 1MiB L2 cache hadde hadd et mer rettferdig navn i forhold til de med 512KiB L2 cache dersom den het 3066+.

Så det er ingen grunn til å gå rundt å vente på noe dårligere...

(PS. Jeg må understreke at dette er basert på gjennomsnitt av mange tester så utlsaget i hver enkelt test vil variere i begge retninger.)

Lenke til kommentar
Så prisen med moms er over 2100,-? Man får jo samme prosessoren på itbutikken til 1877,-

Bare tull å betale for mye..  ;)

Prisen med 1 Mb cache var 1720,- eks.mva, for 512 Mb varianten, var prisen 1225,- eks mva. Hadde visst vært en prisreduksjon på AMD produktene etter eg bestilte. Prisen er da kr 1 531,- Mao. enda billigere enn itbutikken :p

Dionysos :devil:

Lenke til kommentar
1mb versjonen er basert til kunder som trenger den ved programmer som videoredigere, bilderredigering, osv

mens 0.5mb versjonen er mer allarounder spesielt egnet til spill,

Hæææ? Forklar dette litt nærmere er du snill.

Det er ikke slik tankegangen til AMD er i hverfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...