Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile SHSDL - Fordeling på 3 maskiner!

Anbefalte innlegg

Heisann !!!

Etter mye om og men, har jeg endelig fått bekreftet bestillingen på 2mbit SHDSL fra Firstmile. Kan først og fremst si at det tok Nextgentel 6 uker å finne ut at det ikke var kapasitet i nettet til å ha oss som kunde (SHDSL). Derfor ble det Firstmile.

Uansett:

Vet at Firstmile er en sammarbeidspartner med Zyxel, og at jeg mest sannsynlig mottar en Zyxel router/modem. Vet fra tidligere at f.eks Nextgentel pleier å ha porter stengt på routerene sine.

Totalt sett, skal 3 maskiner kobles sammen. Hadde tenkt å kjøre en uplink fra routeren inn til en 100mbit switch, for så å koble videre til hver av maskinene.

Er avhengig av å kunne åpne og stenge porter manuellt. Er det noen som vet:

hvilken router jeg kommer til å motta?

hvilken porter som evnt. er stengt?

hvordan åpner man porter på routeren?

Hvordan blir det med IP-adresse fordelingen? blir det en og samme adresse som deles på 3, eller kan jeg risikere å få 3 forskjellige IP-adresser som jeg har nå med tele2 adsl?

En siste ting jeg lurer på, er hvor mye kb/s jeg kan i beste fall få?

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke peiling på de 4 første spørsmålene dine men hvor mange KB/s du får kommer ann på hvilken SHDSL/ADSL linje du har bestilt. SHDSL: har du bestilt mega 500/500 så får du rundt 62,5 KB/s, har du bestilt giga 1000/1000 så får du rundt 125 KB/s, har du bestilt terra 2000/2000 så får du rundt 250 KB/s. *edit* har du bestilt ADSL fra dem så får du med kilo ca 32/32KB/s, med mega ca 162,5/80 KB/s. med giga ca 312,5/80 KB/s, med terra ca 625/80 KB/s.

Endret av blackn0X
Lenke til kommentar

Med 2Mbit burde du klare 256kB/sec.

Du kunne om du orket funnet ganske mye info på firstmile sine sider. Men siden jeg sitter på jobb og kjeeeeeder meg fant jeg det for deg :)

Ut ifra denne siden http://www.firstmile.no/faq_teknisk.php ser det ut til at alle Firstmile kundene får en router. Dvs at du (mest sannsynlig) har en IP ut mot internett mens maskinen bak routeren får private IP-adresser (typsik 192.168.1.*).

Ang porter vil jeg tro alt av porter inn til maskinene bak routeren er stengt, dette av sikkerthetsmessige hensyn. Guide for åpning av porter ligger på siden jeg linket til.

Lenke til kommentar

Takker!!!

Skal lese linken etter jobben. Når det gjelder det med hastigheten, så tenkte jeg det at Firstmile ga litt mer en bare 2mbit. F.eks Nextgentel gir 2310 som i teorien kan gi nesten 290 kb/s i nedlasting/opplasting.

-z00l-

Lenke til kommentar
Takker!!!

Skal lese linken etter jobben. Når det gjelder det med hastigheten, så tenkte jeg det at Firstmile ga litt mer en bare 2mbit. F.eks Nextgentel gir 2310 som i teorien kan gi nesten 290 kb/s i nedlasting/opplasting.

-z00l-

På ADSL-ab. tar FM høyde for over-head på nedlastingsdelen, men ikke på utlinja. Så det er bare å sjekke hva modemet sier når du får det. Men du burde få litt mer enn 2mbit. Har selv et 1300/640 ab. Modemet står på 1568/640. Dette gir litt over 1300 inn, men ikke mer enn ca. 530/540 ut. Skulle ønske FM tok høyde for over-head også på linja ut. :mad:

XenZor

Lenke til kommentar
Takker!!!

-z00l-

Tja.. Er du heldig får du vel kanskje litt over det du betaler for.

Har selv NGT Charlie 1700 (1700/512 Kbps). Dette skal gi en maks hastighet på 212,5kB/s. Klarer fint å dra ut 220-222kB/s. Ikke så veeeeldig mye ekstra men smiler ja takk til hver ekstra kB jeg får :)

Lenke til kommentar

Jeg har 2,3 mbit SHDSL fra Firstmile.

1. Fikk en Zyxel Prestige 791 fra Firstmile. Den har DHCP.

2. Ingen porter er stengt overhodet hos Firstmile.

3. Man kan forwarde opp til 12? (husker ikke helt) port ranges med denne ruteren, det gjør man enkelt gjennom Telnet eller web-interface. Alt du trenger av passord får du av Firstmile. Ellers er default Login: Admin og Passord: 1234

Hastgheten jeg ligger på er 240/240kB litt lavere hvis dl/ul belastes maks samtidig.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har den samme linja fra Firstmile.

Strålende fornøyd så langt. :) De leverte på under 3(!) uker, og linja var 100% operativ to uker etter. (Litt ferie og en dslam som varpå tur.)

Jeg fikk en ZyXel Prestige 791 SHDSL-router tilsendt i posten. Denne er veldig lett å sette opp og prosessoren i den er kraftig, så du merker ikke lagg selv om noen andre gnøkker med IE mens du f.eks. spiller.

Måten jeg har valgt å dele linja mi på er som følger:

Routeren er plugget i en 8-porters switch. I denne er det igjen plugget en 3com 54megabit trådløs dsl-router.

Maskiner som trenger portforwarding og andre morsomheter plugges rett i 8-porteren. Det er 6 porter igjen i den til maskiner. 1 port går til Prestige-routeren og 1 til 3Com-routerens WAN-port.

Internt routes ting som følger:

Prestigen deler ut DHCP til sitt subnett, 192.168.1.x og 3Com-routeren deler ut til alt innenfor seg (trådløst og 4 switchporter), men masquerader alt til 192.168.2.x.

Prestigen er satt opp til å portforwarde viktige ting som http, rdp og anna rask til et par utvalgte IPer og ellers natter 3com routeren alle uønskede klienter rundt om i det trådløse nettet.

Linjekvaliteten er upåklagelig. Den er lynende kjapp til Catch og NIX, noe som gjør at jeg har lite latency og null pakketap.

Nå venter jeg bare spent på første regning. :!: 800 kroner for 2 megabit hver vei er nesten for bra til å være sant. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...