Gå til innhold

Jeg er glad i LINUX


Anbefalte innlegg

Jeg begynnte aa installere LFS ([url:www.linuxfromscratch.org]Linux From Scratch[/url]) for ca. 1 mnd siden...

Den siste uka har jeg hatt en ganske bra laeringskurve i linux. Siden jeg har full jobb i uka, har jeg kunn tid til Linux paa kveldstid og i helgene...

denne helga har jeg hatt mere NERDE morro enn paa lenge. Jeg har sittet med LFS hele helgen, fra freda kveld til naa (soenndag kl: 18:27 - blir nokk en stund til jah)

 

I gaar installerte jeg dhcpcd, SAMBA, lftp, lynx og mpg123, saa naa trenger jeg nesten ikke windows lengere. Jeg kan surfe nettet fort og effektivt i Lynx, mens jeg hoerer mp3 fra NT-serveren i mpg123 i bakgrunnen. Jeg kan ogsaa downloade det jeg trenger av programmer med lftp... :smile:

og allt dette kjoeres fra konsolen uten noen form for grafisk desktop (haerlig for en gammel MSDOS racer som meg)....

 

TODOlist:

Installere midnight_commander (hadd NC i M$DOS, og har hoert saa mye fint om Midnight_Commander)

Ordne norsk tegnsette (jah)

installere Xfree86 (bare for aa kompilere litt flere programmer, og faa det til aa virke)

og seff. KDE 3 (Det ser kulere ut en wintendo, og er vanskeligere aa forstaa seg paa (og enda et program og kompilere og faa til aa fungere))!!

Vell, jeg maatte bare poste dette, det er som mange som prater dritt om LINUX--- IKKE JEG!!! :smile::):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også planer om å prøve det, men jeg har et problem, og det er at jeg har isdn-kortet i en annen pc (med win98), og bruker sygate til å koble opp gjennom nettverket fra denne pc'en jeg sitter på nå som jeg har tenkt å ha linux på.

Går det ann å fixe det på en enkel måte slik at jeg kan koble meg opp på internett via nettverket i linux?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ZubZerO på 2002-04-28 19:22 ]

Lenke til kommentar

Linux er command-line basert paa samme maate som dos. men det er vel eneste likheten trur jeg

Du faar ogsa et grafisk brukergrensesnitt til Linux... (slik windows er for M$)

 

Ellers kan du jo lese traaden til Dr.Doom - hva er vitsen med linux (eller no)!!

Lenke til kommentar

On 2002-04-28 19:34, Kjetil Lura skrev:

On 2002-04-28 18:53, har aldri prøvd linux.er ikke d nokså likt dos???

 

 

kanskje av utsene på skjermen,og på veeeeeeldig lang avstand.

I det øyeblikket du setter deg inn i systemet vil du se at linux har ekte multitasking (noe som dos ikke har, windows har vel kanskje en slags, men ikke i nærheten av det linux/unix har)

OSet er veldig lite resurskrevende i seg selv, du kan fint kjøre en liten linux på en 486, og fortsatt få den til og gjøre noe nyttig f.eks route internett, være dhcpserver/dns server i et lite nettverk.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: druid på 2002-04-28 19:53 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: druid på 2002-04-28 19:56 ]

Lenke til kommentar

Det er enkelt...

 

Du må ha linux på maskina fra før, jeg hadde Mandrake 8.1 (skjønnte ikke bæra av det hadde bare installert det for å teste linux - det er veldig enkelt å installere mandrake - like enkelt som å installere wintendo)

 

Så går du inn på sidene til LFS, og henter ned en pakke med alle programmene du trenger, og LFS-book-3.3 (er den nyeste nå)....

Print ut manualen, og følg det som står dær (step-by-step)! Etter noen timer har du installert dit første linux fra scratch....

 

Så er det bare å begynne å følge hintene fra hints.linuxfromscratch.org

 

 

lykke til

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-29 17:05, janosh skrev:

Det er enkelt...


Du må ha linux på maskina fra før, jeg hadde Mandrake 8.1 (skjønnte ikke bæra av det hadde bare installert det for å teste linux - det er veldig enkelt å installere mandrake - like enkelt som å installere wintendo)


Så går du inn på sidene til LFS, og henter ned en pakke med alle programmene du trenger, og LFS-book-3.3 (er den nyeste nå)....

Print ut manualen, og følg det som står dær (step-by-step)! Etter noen timer har du installert dit første linux fra scratch....


Så er det bare å begynne å følge hintene fra hints.linuxfromscratch.org



lykke til



 

Ja, det er morro så lenge det går rette veien...det som ikke er morro er når kjærna failer etter compileinga og standardkjærna gjir deg irq error :sad: og alt bare for å få lydkortet til å virke...

(blei litt dårlig norsk-engelsk her men du forstår vel hva jeg mener)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 14:59, sjanten skrev:

Quote:


On 2002-04-30 01:57, TiaZzz skrev:

Quote:


har aldri prøvd linux.er ikke d nokså likt dos???


 

Nei, GNU/Linux er et OS, M$ DOS er det ikke. Men 'dir' funker i begge. :smile:

 

 

(ikke det at vi bruker 'dir' :wink: )

 

$
ls

 

går nå an å bruke dir også. Mener jeg sjekket det engang, og /bin/dir tok akkurat like stor plass som /bin/ls, og det var ikke symlink?!

Lenke til kommentar

Ikke alle distrubisjoner bruker dir, skjekka akkurat (kjører Slackware 8.0)

PS. Jeg har faktisk en liten Slackware pingvin på vinduet på maskina mi (foran Blacklighten)

 

vel, får bare LeSa videre -la

 

____________

Tresprit

alle gode ting er tre

alle dårlige ting begynner med MS :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...