Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber på Høgskolen i Telemark

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal flytte til Bø nå snart, for å gå på HiT Notodden. Flytter to-tre minutter unna avdelingen som er i Bø med 4 kamerater, men det er ikke internett.

Jeg hørte med firmaet vi leier hus hos, om det var mulighet for internett, noe det var. For 200 per pers skulle vi få fiber, akkurat som studenthyblene til HiT har.

Er dette 100mbit, eller hva?

Håper det er noen som har gått der, som kan fortelle meg det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv om dem installerer fiber så betyr det ikke av den grunn at dem skal gi max linje som går på fiber. Selv om man bestiller adsl så får man ikke automatisk maks hastighet det er mulig å dytte gjennom et kobberpar.

Det jeg prøver å si er at du ikke burde forvente å få 100Mbit noe jeg ikke tror du får for 800 kroner i måneden. Jeg vil tro du får 10Mbit maks!

Beklager å si det, men det er hvertfall hva jeg tror om saken..

Lenke til kommentar
selv om dem installerer fiber så betyr det ikke av den grunn at dem skal gi max linje som går på fiber. Selv om man bestiller adsl så får man ikke automatisk maks hastighet det er mulig å dytte gjennom et kobberpar.

Det jeg prøver å si er at du ikke burde forvente å få 100Mbit noe jeg ikke tror du får for 800 kroner i måneden. Jeg vil tro du får 10Mbit maks!

Beklager å si det, men det er hvertfall hva jeg tror om saken..

Avtalen var hvertfall at Høgskolen i Telemark skulle gi oss samme vilkår som de andre studentene får, og de betaler jo ikke en krone for det.

Er ikke 100mbit ganske vanlig på høgskoler?

Lenke til kommentar

jeg ville ikke tro at kun deres leilighet får 100Mbit aleine å rutte med. Så store linjer har ikke telenor ut fra Bø. Når man ser på backbonet til telenor så er det egentlig ganske skuffende, linjene er faktisk ganske "små".

Det er mulig høyskolen i bø har en 100Mbit linje som dem deler på alle studentene, ikke veit jeg, men det finnes vel en eller annen på forumet som veit det.

Lenke til kommentar

På ntnu er det 100mb, samme gjelder hive (har spillservere på begge stedene...)

Det er ganske vanlig at det er 100mb på skolene, da dette er mer et LAN, så har de jo også 100Mb til internett da...

\\Sp33D

EDIT: alos, backbonet til TN er ikke lite, har ett kart over all deres fiberføring og sdh samband i norge, og det er masse 2,5gb linker...

Endret av the_real_Sp33D
Lenke til kommentar
EDIT: alos, backbonet til TN er ikke lite, har ett kart over all deres fiberføring og sdh samband i norge, og det er masse 2,5gb linker...

Har ofte diskusjoner med min onkel på dette området, han driver å drifter backbone fiber nettverket hos telenor. Hvis du tenker på at det går en 2Gbit linje fra bergen til oslo så er ikke det så mye.

La meg sette opp følgende regnestykke:

i Bergen er det sikkert 5 besdrifter som leier 100Mbit linje. Man kan regne med at det hvertfall er 10 som leier 10Mbit linje. Da har vi alle rede brukt opp 600Mbit. Og så har vi da alle ADSL brukerenne og alt dette... Dermed så er det ikke noen enorme linjer som er til rådighet.. Men selvfølgelig så bruker ikke alle all kapasiteten på en gang..

Lenke til kommentar

Nei, snakker ikke om linken fra oslo til bergen(det er ikke en 2.5gb, men flere), snakker om telenor sitt ring nett som brukes til transport i hele norge, de har flere ringer igjenom hele norge, det er altid to veier å gå, kjenner kartet meget godt, da jeg kjøper en del fiber og kapasitet av dem.

Vet ikke hvor i TN din onkel jobber, men de jeg jobber med sitter i Networks, som kun driver med dette...

uansett, så lenge de har masse fiber kan bruke wdm modulasjon til å lage mange flere 2,5gb linker på en fiber....

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Vet at høyskolen er i Telemark er koblet opp på UNINETT, hastigheten på Notodden er jeg ikke helt sikker på. Men det er nok samme som i Porsgrunn og der har de 155 Mbit linje...

Har selv testa og lasta ned med ca 8 Mb/s Å det er jo ikke dårlig

Lenke til kommentar

Har selv gått på Bø et par år.... Slik nettet er bygget opp der har man en 155 Mbit link som går fra Oslo til Bø, og denne deles ut over til de forskjellige avdelingene derifra. Notodden hadde ikke en full 155 Mbit-linje til Bø forrige gang jeg sjekket.

Studenthyblene på Bø har 100 Mbit til switch, og litt avhengig av hvor du havner er det 100 eller 1000 Mbit opp til høyskolen hvor man igjen kobles opp til 155 Mbit-linja. I praksis oppnår man 40-50 Mbit ut på nett (jeg peaket på 10,7 MB/s, men det opplever man ikke ofte), men drops ned til 10 Mbit.

De som får tilbud om fiber til hus mener jeg at får en strupet linjen på ca 34 Mbit om jeg ikke husker helt feil.

Vær også klar over at HiT har sperret port 25 (SMTP), samt porten til MSBlaster (husker ikke hvilket nr, 125 eller noe). I tillegg blokkeres _alle_ UDP-pakker. Det er også sperret for alle inngående requests, slik at man ikke kan kjøre active-mode på DC, kan ikke sette opp FTP osv.

Edit: Hvorfor skal du flytte til Bø hvis du skal gå på Notodden? Det er 45 minutters kjøring eller noe slik fra Bø....

Lenke til kommentar

Linja er koblet opp mot BaneTele sin fiberlinje, og her snakker vi "ekte" bredbånd over 2 mbit.

Bredbånd er en samlebetegnelse på all tele- og datakommunikasjon med kapasitet over 2Mbit/s. Daglig vokser mengden av informasjon som skal transporteres gjennom telenettet. Dette behovet kan BaneTele dekke med sitt landsdekkende, fiberoptiske nett som er utviklet for å transportere alle typer av bredbåndskommunikasjon.

Bredbåndstjenester

BaneTele leverer bredbåndtjenester ved hjelp av mange forskjellige plattformer. Disse tjenestene kan tilbys som:

Multiservice IP

Sammenkobling av dine tale og data nett, med fire ulike QoS nivåer, med mulighet for å koble til ulike tjenester i et MPLS VPN-nett med kapasitet fra 64Kbit/s til 1Gbit/s

MultiService IP Internett

Tilgang til Internett med kapasitet fra 64kbit/s til n*1Gbit/s

Ethernet-Kapasitet

Punkt til punkt Ethernetforbindelser med kapasitet fra 1 Mbit/s til 1 Gbit/s

SDH-Kapasitet

Punkt til punkt TDM-forbindelser med kapasitet fra 2Mbit/s til 10Gbit/s

Disse tjenestene er beskrevet i egne produktark.

Leveranser Dit Du Vil

BaneTele har Norges mest moderne bredbåndsnett for overføring av telefoni, bilde og data. Norges eneste landsdekkende, alternative telenett har nå passert 12 500 km. Nettet knytter sammen over 70 byer og tettsteder fra Tromsø i nord til Farsund i sør, og forgrener seg per i dag i 47 bynett.

BaneTele har benyttet Jernbaneverkets og de norske energiverkenes infrastruktur til å etablere transportnettet. Ved å utnytte eksisterende infrastruktur har BaneTele raskt og kostnadseffektivt etablert et effektivt og driftssikkert bredbåndsnett. For din sikkerhet har vi eget driftssenter som overvåker bredbåndsnettet 24 timer i døgnet, året rundt.

Aksessnettet, som gir tilknytning til den enkelte kunde, består av en kombinasjon av fiber og trådløs aksess. De fiberoptiske kablene har langt større kapasitet enn det tradisjonelle telenettet basert på kobber, og dimensjoneres så langt med 24-240 fibre pr. strekning. På hvert fiberpar kan det eksempelvis overføres flere hundretusen samtidige telefonsamtaler. Dette åpner for avanserte teletjenester og kan utnyttes til å overføre både data, telefoni og videokonferanser på linjen samtidig.

Radioaksess gjør at vi raskt kan knytte kunder over hele landet direkte til vårt eget landsdekkende telenett, uten å benytte andre leverandørers linjer.

Internasjonalt Nett

BaneTele opererer også et bredbåndsnett mellom byene Oslo - Stockholm - København - Malmö - Göteborg - Oslo. Via forbindelser til flere andre internasjonale operatører kan BaneTele også tilby bredbånd til resten av verden.

Mer For Pengene

BaneTeles bredbåndskunder inngår avtale om fri bruk av nettet innenfor en avtalt tids- og kapasitetsramme. Moderne fiberoptikk gir langt større kapasitet enn annen teleteknologi, noe som gir mulighet til å produsere store datamengder til konkurransedyktige priser.

Totalleverandør

I tillegg til å ha Norges største alternative telenett, tilbyrBaneTele også tjenester til steder vi ikke har eget nett ved å benytte oss av underleverandører.

/Cyrus

Lenke til kommentar
Har selv gått på Bø et par år.... Slik nettet er bygget opp der har man en 155 Mbit link som går fra Oslo til Bø, og denne deles ut over til de forskjellige avdelingene derifra. Notodden hadde ikke en full 155 Mbit-linje til Bø forrige gang jeg sjekket.

Studenthyblene på Bø har 100 Mbit til switch, og litt avhengig av hvor du havner er det 100 eller 1000 Mbit opp til høyskolen hvor man igjen kobles opp til 155 Mbit-linja. I praksis oppnår man 40-50 Mbit ut på nett (jeg peaket på 10,7 MB/s, men det opplever man ikke ofte), men drops ned til 10 Mbit.

De som får tilbud om fiber til hus mener jeg at får en strupet linjen på ca 34 Mbit om jeg ikke husker helt feil.

Vær også klar over at HiT har sperret port 25 (SMTP), samt porten til MSBlaster (husker ikke hvilket nr, 125 eller noe). I tillegg blokkeres _alle_ UDP-pakker. Det er også sperret for alle inngående requests, slik at man ikke kan kjøre active-mode på DC, kan ikke sette opp FTP osv.

Edit: Hvorfor skal du flytte til Bø hvis du skal gå på Notodden? Det er 45 minutters kjøring eller noe slik fra Bø....

Okay, men jeg tror 34mbit skal gå fint også jeg, selv om 100mbit eller 155mbit hadde vært enda bedre. ;)

Flytter til Bø for å bo sammen med 4 kamerater. Tror jeg skal klare turen på rundt 30 min hver vei, uten store problemer.

Lenke til kommentar

Fikk svar nå. Det er faktisk 10mbit linje, fra Samnett sto det. Merkelig...

Jeg synes det høres dyrt ut, men det er visstnok eneste mulighet. Det vil altså si at alle 5 betaler 200 hver, hver mnd for en 10mbit linje. Hadde håpet på litt mer hastighet, men jeg får vel overleve det gitt :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...