Gå til innhold

Hente inn oppstartsinnstillinger fra en tekstfil?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg jobber med et lite program som har muligheten for å lagre og hente inn instillinger til programmet, innstillingene lagres i tekstfiler. Dette er jo vel og bra, men jeg kunne ønske meg at det gikk ann å spesifisere hvilken fil programmet skulle hente inn innstillingene fra ved oppstart.

Eksempel:

Hvis du kjører "word.exe somedocument.doc", så startes programmet Word samtidign som SomeDocument blir hentet inn.

Hvordan kan dette gjøres?

På forhånd takk!

Og jeg bruker VB.net...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har forstått deg ønsker du en måte å lese av kommandolinjen som sendes direkte til programmet. Dette kan du, både i den nye VB versjonen og de tidligere, med funksjonen Command. Dette funksjonen skulle i eksempelet ditt, hvis programmet var kalt World, strengen "somedocument.doc" uten hermetegnene.

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Jøss, etter 9 minutter! :)

Det hjalp betraktelig, nå vet jeg iallefall hva jeg leter etter.

Ettersom jeg forstår returnere Command rett og slett bare en String som inneholder hele kommandolinjen som programme startes med?

Hvordan brukes denne? Det er jeg ikke i stand til å finne ut. Når jeg definerer en streng (i frmMain.Load) som

dim strCommand as String
strCommand = System.Windows.Forms.Command

får jeg bare ut at: 'System.Windows.Forms.Command' is not accessible in this context because it is 'Private'. Hvorfor er den Private?

Jeg er relativt fersk når det gjelder VB.net. Har kun jobbet med VBA for Word, Excel og Access.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Du henter fram feil kommando. Denne funksjonen jeg snakker om trenger ikke inkluderes med Import eller finnes fram i biblioteket, du ganske enkelt skriver navnet dens, som i de tidligere VB versjonene:

Dim strCommand as String
strCommand = Command()

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...