Gå til innhold

Gjør GeForce 6800 til GT/Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom et grafikkort som bare har 12 fysiske pipelines settes til 16 - fire mer enn de som faktisk eksisterer i GPU-en - eller de fire ekstra pipelinene er defekte, vil det føre til feilvisning av 3D-grafikk ("artifacts").

 

Så vidt meg bekjent så finnes det ennå ingen GPU'er med bare 12 fysiske pipelines. Alle de som selges som 12 pipelines har 16 fysiske pipelines med 4 av dem skrudd av.

 

Av de de 4 som er skrudd av kan alle være fullt fungerende eller 1 eller flere av pipelinene enten ha defekter (f.eks ustabile ved for lav klokkehastighet) eller helt defekte og dermed gi feil farge på pixlene som den ene pipelinen prosesserer. En defekt i 1 av 16 pipeliner vil typisk vise seg som at hver 16. pixel på skjermen blir svarte eller missfargede. (Hver 16. pixel vil si det samme som hver 4. pixel på hver 4. linje)

Lenke til kommentar
blir ytelsen bedre jo fler pipelines du har? eller gjør det bare at du kan klokke lenger når du øker antallet?

Kan som regel klokke mindre, jo flere pipelines du har. Men ytelsen går opp med flere pipelines igjen da. Eks. Mitt gamle x800Pro kort klarte 575 på coren med 12 pipes. Etter at jeg åpnet 16 pipelines på et, ville det ikke mer enn 550.

Jepp, det er sikkert de 4 siste pipelinene som ikke er like klokkevillige som de 12 første. Det er nok grunnen til at de ble disablet. I tillegg så vil nok overklokkingen begrenses litt mer av den høyere varmeutviklinga.

 

Når det gjelder pixel fillrate-ytelsen så er det ganske stor forskjell mellom 12 og 16 pipelines. F.eks vil en GPU med 16 pipelines og 450MHz være ha like god pixel fillrate som et med 12 pipelines og 600MHz. Eller sagt på en annen måte du øker pixel fillrate-ytelsen med 33% ved samme klokkefrekvens ved å slå på de siste 4 pipelinene. Siden mange spill er pixel fillrate -begrenset ved høye oppløsninger så vil du kunne få en effektiv ytelseøkning i FPS på oppmot 33%.

 

Og til han som nevnte det med varme: Det å øke antall pixel pipelines vil øke strømforbruket og dermed varmeutviklingen med en noe under 33%. (Jeg vet ikke tallet nøyaktig men det ligger i hvertfall mellom 0 og 33% og da betydelig nærmere 33% enn 0%)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=9201">Gjør GeForce 6800 til GT/Ultra</a>

Utvikleren av overklokkingsverktøyet RivaTuner hevder å ha funnet en metode for å skru pipelinene i GeForce 6800-serien av og på. Dermed kan i teorien GeForce 6800 "standard" gjøres om til "Ultra".

 

 

<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=9201">Les artikkelen her</a>

Jeg tviler sterkt på disse tweakene skal slå på piplinene...

 

Jeg har fått med meg at non ultra og ultra versjon består av samme brikken med de samme spesifikasjonene? huh? Liksom non ultra er en brike med restriksjoner? også skal ved hjelp av tweak fjerne restriksjonene?

 

Altså hva er vitsen for å kjøpe ultra da? For firma sin del: Hvorfor selge non ultra da?

 

Jeg tror faktisk at det er forskjellige brikke med "fysisk endring" i brikken.. :hmm:

 

huh?

Lenke til kommentar
Altså hva er vitsen for å kjøpe ultra da? For firma sin del: Hvorfor selge non ultra da?

 

Vitsen er at man får: bedre kjøler, slipper å miste garanti pga haxoring og ikke minst bedre og mer minne.

 

Men jeg har nekter å bruke over 3K på et skjermkort for min egen del, så 6800 standard ble det.

 

Til du som lurte på hvor jeg fant et "nu"-kort.. jeg trodde nu betydde det samme som standard jeg.. non-ultra elns. For det er det jeg har.

 

 

Tror jeg venter litt med å trikse og rote jeg. Venter og ser hvordan det går med pionerene. Har jeg ikke råd til Ultra i utgangspunktet vil jeg helst slippe å måtte kjøpe ENDA et Standard fordi jeg ødela det første ;)

Lenke til kommentar
sjekk http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301395&cks=PRL da, den har jo riktig mengde RAM..

 

Om det funker på denne.... Allright det da!

for den prisen er det nesten best å kjøpe GT/ultra :p

Det er faktisk et GT kort for dere som ikke har fått med dere det.

Asus V9999 GeForce 6800 256MB Gamer Ed.har alt som et gt kort har unntatt pipelines.er bare 12 på kortet.men man får jo lett et gt kort til samme pris så er vel neppe mye og hente der.

 

http://forums.anandtech.com/messageview.cf...hreadid=1356536

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...