Gå til innhold

Nattfotografering av landskap

Anbefalte innlegg

Hei

Lørdag natt til søndag i forrige uke, hadde vi den flotteste månen jeg har sett noen gang på sørvest landet. Denne hadde jeg selvfølgelig lyst å ta bilde av.

Men når jeg tok bildet, ble det helt sort med en rød flekk på. Det gikk ikke an å se hva som var tatt bilde av.

Jeg antar at dette skyldes lysforholdene, men er det noen innstillinger jeg kan gjøre på kameraet for å få bedre bilde ved en senere anledning?

Jeg har et Canon Ixus 500.

mvh

Thor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du har manuelle instillinger på kamera ditt, men om du ikke har det så kan du forsøke å kjøre et normalt bilde, uten blitz å se om det blir bedre.

Nattfoto av månen blir som regel ikke bra da månen blir overeksponert.

Jeg benytter meg av ett av to metoder når jeg tar bilde av månen;

1) Manuelle instillinger av blender og lukketid

2) Spot-mode (beregner lukketid og blender basert på objektet man peker på)

Tok et i går med Raynox converteren min, det ble slik;

http://foto.no/cgi-

bin/bildekritikk/vi...e.cgi?id=126951

Ser du på dataene til bildet, ser du at lukketiden er 1/25 dels sekund, så lang lukketid (1 sekund osv), vil mest sansynlig gi deg en lysende og utbrendt runding, avhengig av hvilken blender du (kan) sette.

Svarte på orginalposten din, men så at du hadde flyttet tråden så....

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Lang lukketid, mener du da lang eksponering, eller er eksponering og lukketid to forskjellige ting?

Månen hadde nettopp "stått opp", og jeg hadde da endel av landskapet også i søkeren, men dette ble bare svart, kan det skyldes lyset fra månen?

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Lang lukketid, mener du da lang eksponering, eller er eksponering og lukketid to forskjellige ting?

Månen hadde nettopp "stått opp", og jeg hadde da endel av landskapet også i søkeren, men dette ble bare svart, kan det skyldes lyset fra månen?

Lang lukketid = mye eksponering

Eksponering er hvor mye filmen har blitt eksponert (utsatt) for lys.

Dette kan styres på to måter, enten ved å endre blenderen (hullet lyset slipper gjennom) eller ved lukketiden (tiden blenderen er åpen).

Etter det det høres ut, virker det som om kamera hadde for kort lukketid slik at månen i ditt tilfelle ble undereksponert. (alt sort og månen rød).

Generellt ved nattfoto skal man ha ganske lang lukketid slik at ting blir greit eksponert.

Problemet med å fotografere f.eks månen, er at denne er et lysende objekt, dermed vil kamera ote få en overeksponert (helt hvit) måne og et greit landskap.

Prøver man å beregne lukketid og eksponering basert på selve månen, vil landskapet bli helt svart (fordi månen lyser og trenger kortere lukketid for å bli rett eksponert, landskapet som allerede er mørkt vil bli sort)

På meg virker det som om kamera ditt ble forvirret av månelyset og dermed trodde at det var lysere enn det faktisk var, dermed ble månen undereksponert og rød og landskapet sort.

Les manualen og sjekk om hvilke muligheter du har, neste gang er du forberedt og kommer sansynligvis til å få et vellykket bilde. :w00t:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Vi normen er noen av verdens dårligste folke slag til å lese manualer har eg hørt å lest... Eg er ein av dem... skal finne min framm i kveld å lese på den i natt :-D

Vel, i manualen til kameraet står det sjelden så mye om fototeknikk (kanskje litt, men jeg tviler på at det står noen grundig gjennomgang). Så tipset er å enten kjøpe en bok om fotografering, leie en bok på biblioteket, eller melde seg på et fotokurs...

Lenke til kommentar
Vi normen er noen av verdens dårligste folke slag til å lese manualer har eg hørt å lest... Eg er ein av dem... skal finne min framm i kveld å lese på den i natt :-D

Vel, i manualen til kameraet står det sjelden så mye om fototeknikk (kanskje litt, men jeg tviler på at det står noen grundig gjennomgang). Så tipset er å enten kjøpe en bok om fotografering, leie en bok på biblioteket, eller melde seg på et fotokurs...

Hehe skal ta å gå på det lokale biblioteket :-) Takk for tipset :-) Litt trsit vist eg glemmer å lever boka inn til fristen :-/ :-p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...