Gå til innhold

Sprakelyder når CPU/HD brukes

Anbefalte innlegg

Jeg opplever av og til sprakelyder i høyttalerne, og har trodd det skyldes dårlig kontakt eller liknende. Fant nettopp ut at mens jeg pakker ut en stooor fil i WinRAR, kommer dette. Det stopper hvis jeg pauser utpakkingen. Regner derfor med at harddisk eller cpu er årsaken.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Integrert eller eksternt lydkort? Har du eksternt (altså PCI, tenker ikke på utsida PC'en) kan du prøve å flytte det mer vekk fra diskene om mulig

Merker noe liknende på jobb-PC'en, særlig når jeg holder på i diskintensive IE samtidig... Hører derfor på CD'er fra discman i stede :p

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Lydkortet er et PCI kort fra SoundBlaster. Regner med at dette har noe med byttet av hovedkort å gjøre...

Jeg har også det samme problemet enkelte ganger.

Lyden knitrer (virker som den henger litt)....

Jeg har et Soundblaster Live Platinum kort. (Ja, det begynner å bli gammelt).

Jeg har ikke lagt merke til det så mye før, men byttet også hovedkort for litt siden.

Kan det skyldes en konflikt med det integrerte lydkortet på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Jeg tror det har med spenningene på hovedkortet å gjøre. Når man belaster CPU så vil spenningsregulatorene gi litt mer ujevn spenning (rippel). Dette kan forplante seg til lydkortet. Mange lydkort har ingen måter å motvirke at dette forstyrrer utsignalet så da blir det støy.

Du kan prøve å sette lydkortet lengre ned i PC'n. Mulig det hjelper en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...