Gå til innhold

Bushisms og andre ordblemmer

Spragleknas

Anbefalte innlegg

Er på en måte "politikk og religion" dette, men med Bush blir det selvf. humor;

Ny ordblemme

(VG Nett) President George W. Bush har misvurdert nok et ord.

Av MORTEN ØVERBYE

VG Nett følger:

USAs presidentvalg 2004

- Våre fiender er oppfinnsomme og ressurssterke. Det er vi også. De slutter aldri å pønske ut nye måter å skade vårt land og vårt folk. Det gjør ikke vi heller, sa Bush til et rom fullt av generaler i kveld.

Presidentens siste ordblemme kom under et møte i Pentagon. Ingen av generalene så ut til å merke seg at presidenten lovet å skade USA.

Kanskje «misvurderte» de ham, slik presidenten tidligere har advart folk mot.

Allerede under valgkampen dannet presidenten nyordet «misunderestimate» en sammentrekning av de engelske ordene «misunderstand» og «underestimate», altså å misforstå og å undervurdere. På norsk kan det best oversettes med å «misvurdere».

Etter valget fortsatte han med stadig nye «bushisms,» som da han slo fast at «stadig mer av vår import kommer fra utlandet» eller da han oppsummerte den kalde krigens terrorbalanse med at «hvis vi sprengte hverandre i luften, ville verden være trygg».

Kjent er også hans uttalelser etter et møte med den japanske statsministeren, der han sa at de to hadde drøftet «devaluering», altså å sette ned verdien av en valuta. Mens yenen var i fritt fall på verdens børser, forsøkte presidentens stab å klargjøre for finansmarkedet at det de egentlig hadde snakket om var «deflasjon», det vil si økning i pengeverdien.

Det er allerede gitt ut tre bøker med presidentens ordblemmer.

Her er noen av dem:

** Jeg synes krig er et farlig sted.

** Franskmennene mangler et ord for entrepreneur.

** I NASA er verdensrommet fremdeles høyt prioritert.

** Hvis vi ikke seirer, står vi i fare for å mislykkes.

** Jeg leser ikke ting jeg får overlevert.

** Vel, jeg synes at hvis du sier at du skal gjøre noe, og så ikke gjør det, det er pålitelighet.

** Det er helt tydelig et budsjett. Det står mange tall der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...