Gå til innhold

Genmodifisere mennesket ja/nei?

Anbefalte innlegg

Skal vi forlenge vi la forskerne forlenge vår levealder ved og gripe inn i naturensgang?

Så langt har vi genmodifisert dyr og planter , og det er tilstrekkelig kunnskap til og prøve dette på mennesket.

Hvis vi ser bort fra den moralske siden vil ikke dette føre oss mange steg videre i vår avanserte utvikling og gjøre oss til supermennesker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

in your world, the day is no threat

in my world, there is an absence of light

"genetic superior cell" controlled

by the fathomless and unbearable

a radical new Form of plastic and rage

biologically optimized

but with a strangling pulse

in your world, you find me worthy

in my world, I "parashoot" my life

a virtual drugstore populated

by the fathomless and unbearable

machine, meat and blood

in an intimate relationship

the new - superior -

more effective than all the preceding

when we can no longer

cry and reality is torn

then it's easy to forget

that the responsibility lies on us all

in your world, the night is no threat

in my world, the darkness

transforms to a vision of hell

populated by fathomless and unbearable

ja, irrelevant, men kult...

Lenke til kommentar
Skal vi forlenge vi la forskerne forlenge vår levealder ved og gripe inn i naturensgang?

Så langt har vi genmodifisert dyr og planter , og det er tilstrekkelig kunnskap til og prøve dette på mennesket.

Hvis vi ser bort fra den moralske siden vil ikke dette føre oss mange steg videre i vår avanserte utvikling og gjøre oss til supermennesker?

... er det i så fall bra?

Jo mer "avanserte" vi blir, jo værre for kloden og menneskeheten?

Hadde det ikke vært bedre å vært i steinalderen?

Spørsmålene kan virke dumme og platte, men funder litt over det....

(måtte selvfølgelig hatt bredbånd da.... :p )

Ang. sykdommer; dersom du tror vi klarer å bli "naturlig"/medfødt ressistente mot alle sykdommer er du i bestefall en optmist.

Det vil alltid fines krefter som jobber mot overbefolkning ...

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Jeg synes at å genmodifisere mat osv blir kritisert for mye; Folket trenger kunnskap.

Jeg ser ingen problemer ved å genmodifisere folk, så de f.eks. har mindre sjanser for å få sykdommer, osv. Vi må derimot hverken fremskyde eller sakke evolusjonen og naturens gang, men gjøre alt med måte ;)

Nei, det blir ikke værre for kloden. Folk trenger mer vett for å forstå hva som er best for kloden.

Nei, det hadde ikke vært bedre i steinalderen, der de sterkest dunket alle andre i hodet med klubber. (ja, noen steder kan man enda se tendenser til samme tankegang)

Lenke til kommentar

Nei.

Vi har ikke nok kunnskap om hvordan dette vil gå på sikt. Jeg er ikke så glad i genmodifisert mat heller. Er ikke redd for å spise det (gjør jeg nok allerede) men man skal være forsiktige med å tukle med naturen, særlig når man ikke har fullstendig oversikt

EDIT: Forlenge vår levetid slik at pensjonsalderen blir lengre eller at vi er produktive lengre? Uansett, tror jeg en del gamle mennesker føler at de gjort sitt når de når en viss alder

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

EDIT: Forlenge vår levetid slik at pensjonsalderen blir lengre eller at vi er produktive lengre? Uansett, tror jeg en del gamle mennesker føler at de gjort sitt når de når en viss alder

Når vi forlenger levealderen. Er det snakk om at aldringsprosessen forlenges og når du kan være ung lenger vil det ikke være noen plage og leve lenger.

Tenk foreksempel på night elf i warcraft 3 :cool:

Lenke til kommentar

Tror vi mennesker skal roe ned smella litt, og heller sette oss ned og tenke over hvilken kunnskap det er de faktisk sitter inne med. Vi har gang på gang opp igjennom historien "funnet opp" nye ting og tatt de i bruk uten å være klar over konsekvensene av våre handlinger.

Selv er jeg imot å bruke genmodifisering på enhvert levende vesen, da jeg ikke synes vi bør tukle med en naturlig livs-syklus.

Men men, er alltid noen tullinger som bare "MÅ" gjøre ting, så jeg skal heller sette meg tilbake, sprette en pils og le godt mens menneskeheten styrer mot sin egen undergang.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så glad i genmodifisert mat heller.

Vi hadde en lærer i naturfag som hadde jobbet med dette, og hun bare lo av slike som dere. Finn ut hva som gjøres før dere kommenterer så blir alt mye finere. Det finnes ikke farlig; ingenting legges til / 'sprøytes' inn, ingenting tas vekk osv... F.eks. med sakteråtnende tomater snur man en aminosyre så den ikke fungerer. Til og med rekkefølgen forblir den samme i genet (ATCG-rekkene)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva jeg mener, altså det er jo egentlig en "naturlig" utvikling å genmodifisere seg selv når vi har teknologien til det. Er jo utvikling å evulusjon.

Evolusjonen var aldri intensjonell. Vi har ikke tenkt "Øyh, nå kan vi slutte å vokse så forbanna mye hår, vi har jo klær!".

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva jeg mener, altså det er jo egentlig en "naturlig" utvikling å genmodifisere seg selv når vi har teknologien til det. Er jo utvikling å evulusjon.

Evolusjonen var aldri intensjonell. Vi har ikke tenkt "Øyh, nå kan vi slutte å vokse så forbanna mye hår, vi har jo klær!".

det er klart den er ntensjonell i noen tilfelle, pokker. Feks en tenker nå skal jeg bli go i matte slik at jeg får meg en go jobb. Når dette skjer i genrasjoner så danner man anlegg for feks matte, Dette var et dårlig eksempel men det eneste jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

Vi hadde en lærer i naturfag som hadde jobbet med dette, og hun bare lo av slike som dere. Finn ut hva som gjøres før dere kommenterer så blir alt mye finere. Det finnes ikke farlig; ingenting legges til / 'sprøytes' inn, ingenting tas vekk osv... F.eks. med sakteråtnende tomater snur man en aminosyre så den ikke fungerer. Til og med rekkefølgen forblir den samme i genet (ATCG-rekkene)

Exactly, de vet HVA som gjøres, men vet de konsekvensene av det de gjør? Vet de om noen negative effekter av dette? Nei, men å ta det i bruk, jo takk, det skal vi gjøre.

Eksempel på hva jeg mener: Den plassen på sørlandet/østlandet hvor det var bygd kraftledninger rett over et boligfelt, og så og si minst 1 i hver familie hadde fått konstatert kreft. Staten sier "tull, dette har ingenting med kraftledningene å gjøre" og bygger nye. Vi mennesker er flink til å ta i bruk "ny" teknologi uten å vite fullstendig hva alt fører med seg.

For alt vi vet så kan det hende at om vi spiser nok genmodifisert mat så kan vi selv starte å utvikle uønskede gen-endringer. MEn for all del, skyt dere selv i foten, men ikke kom å klag etterpå.

Lenke til kommentar

Å ha kunskap å gjøre det er ein ting. Det å kunne sei at ein ikkje vil ta det i bruk er mykje vanskiligere. Det er uanset uforsvarligt å bruke det før ein veit kva bi effekter dette kan ha.

ein vist for eksempel ikkje at for mykje co2 fører til global oppvarming når bilen blei oppfunet. hadde dei vist det hadde ein kanskje satset meir på buss eller tog.

Når ein har alle fakta på bordet kan ein ta ein avgjørelse. å ta den no er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
det er klart den er ntensjonell i noen tilfelle, pokker. Feks en tenker nå skal jeg bli go i matte slik at jeg får meg en go jobb. Når dette skjer i genrasjoner så danner man anlegg for feks matte, Dette var et dårlig eksempel men det eneste jeg kom på i farta.

... men du tar ikke en operasjon.

For å si det enkelt: Om du vil leve lengre, overleve sykdommer etc. er det èn ting du bør gjøre: Lev sunt.

Lenke til kommentar

Exactly, de vet HVA som gjøres, men vet de konsekvensene av det de gjør? Vet de om noen negative effekter av dette? Nei, men å ta det i bruk, jo takk, det skal vi gjøre.

Eksempel på hva jeg mener: Den plassen på sørlandet/østlandet hvor det var bygd kraftledninger rett over et boligfelt, og så og si minst 1 i hver familie hadde fått konstatert kreft. Staten sier "tull, dette har ingenting med kraftledningene å gjøre" og bygger nye. Vi mennesker er flink til å ta i bruk "ny" teknologi uten å vite fullstendig hva alt fører med seg.

For alt vi vet så kan det hende at om vi spiser nok genmodifisert mat så kan vi selv starte å utvikle uønskede gen-endringer. MEn for all del, skyt dere selv i foten, men ikke kom å klag etterpå.

I tilfellet å forlenge modningsprosessen hos tomater så vet man hva som skjer i ettertid også.... Nemlig ikke no ;) Tomatene holder lenger, thats it.

Lenke til kommentar

DDT var heller ikke farlig i sin tid, ikke å fore unger på flour-tabletter heller...

Jeg synes forøvrig naturfaglæreren din er en dårlig lærer (hmmm, minner meg om ei jeg hadde...). Innen vitenskapen bør man ikke latterliggjøre alt man ikke er enige i så lenge man ikke har oversikten. Og det er akkurat det som er poenget til meg og flere her; vi aner ikke hva konsekvensene kan bli. Jeg tror ikke at genmodifisering uansett er totalt negativt, men man skal være forsiktig med å urkritisk omfavne det. Minner litt om 50-tallet da alt skulle kunne drives av atomkraft og det var ikke måte på hvor bra dette var. Nå veit vi at vi må utøve forsiktighet.

Det kan godt være at å snu den aminosyra er totalt ufarlig og bare fint, men hva da om denne egenskapen sprer seg til andre planter som vokser vilt? Forråtnelsesprosessen er en grunnleggende egenskap i naturens syklus... Andre genmodifiseringer kan spre seg på en uønsket måte og særlig menneskenes DNA som er så komplekst kan det å forandre på noe et sted påvirke noe annet. Autister har f.eks. store problemer i sosiale sammenhenger men er gjerne lynende intelligente på en del områder. Skulle man så genmodifisere mennesker må man faktisk ta å "bygge" barnet manuelt, og jeg tviler sterkt på at vi har nok oversikt til å kunne begi oss inn på en slik kompleks prosess med så mange faktorer som spiller inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...