Gå til innhold

Kan ikke innstallere FW 61.77 på 6800Ultra(!).

John P.

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borte i noe lignende?

-Som nevnt i andre tråder, har jeg skaffet meg et Gainward GeForce 6800 Ultra.

Hadde tenkt å la kortet ligge til jeg fikk svar fra PCutstyr på noen spørsmål, men bestemte meg så for å beholde kortet, fordi jeg mest sannsynlig kommer til å skaffe meg vannkjøling senere, og da spiller det jo ikke så stor rolle hva slags kjøler kortet kommer med.

Så jeg tar fram PCen, tar på meg antistat armbånd, blåser rent med trykkluft, tar det gamle kortet forsiktig ut, putter forsiktig inn det nye, setter på plass PCen, kobler til, legger in Win XP på nytt(formatterer).

Kortet fungerer tilsynelatende bra; ingen artifakter å spore under POST eller i hovedkort BIOS menyen eller i Windows først.

Legger inn hovedkort drivere, DirectX 9.0c, SP1 pluss tillegg, noen andre drivere.

Så kommer jeg til Forceware driverene.

Laster ned den nyeste versjonen, 61.77.

Setter igang innstallasjonen, alt ser ut til å gå greit. Midt i innstallasjonen finner den også monitoren min og innstallerer en standard driver til den.

Får beskjed om å restarte, og gjør det.

Så begynner problemene....

Maskinen rebooter, kommer helt til den første siden det står Windows XP på, og den blå streken går fram og tilbake.

Når tiden så er inne til å gå inn i Windows, skjer det ingenting.

Ingenting!

Det går en stund, og så slår monitoren seg av(standby).

Hvis jeg bare venter, restarter PCen av seg selv, eller jeg kan restarte manuellt med power knappen, som jeg også har gjort.

Når Windows neste gang kommer opp, får jeg beskjed om at det er best å gå inn i Safe Mode, så jeg gjør det.

Kortet er ikke ødelagt - jeg kommer inn i Safe Mode, og det er fortsatt ingen artefakter eller annet synlig tull. Jeg avinnstallerer Nvidia driveren, restarter, og nå kommer jeg inn i Windows igjen!

-Men uten kort driver.

Hvis jeg så velger å trykke OK når Windows sier det har funnet ny maskinvare og vil legge inn drivere til et VGA kort, leter den en stund, men så får jeg opp at den ikke kan finne noen driver til denne maskinvaren.

-Jeg gir meg ikke så lett, og denne gangen tenker jeg at det kanskje er fordi jeg bare la inn en vanlig plug-and-play monitor driver som er problemet.

Så jeg legger inn 61.77 igjen, men istedenfor å restarte med en gang den er ferdig, går jeg og legger inn de riktige driverene til monitoren min(LG Flatron 915FT Plus).

tenker jeg det blir fart i sakene.

Men... når jeg restarter og maskinen skal til å gå inn i Windows igjen, er problemet der fortsatt. Da forblir skjermen svart, og går så i standby. Må altså også denne gangen restarte og gå inn i Safe Mode for å avinnstallere Nvidia driverene.

-Jeg har nå gjentatt dette til det kjedsommelige. Prøvd forskjellige ting.

Det kan virke som om grafikkortet, når det har riktige drivere, prøver å kjøre monitoren på en oppløsning/refreshrate den ikke tåler.

Så jeg er usikker på om alt dette skyldes grafikkortet eller monitoren.

Det skal sies at jeg har vært nødt til å bruke VGA --> DVI overgangen som fulgte med kortet for å koble til monitoren, for den har bare VGA utgang.

Kortet fungerer jo, så lenge jeg ikke innstallerer noen driver til det... Sitter her nå og skriver i 800x600 på en 19" skjerm...

Så...

Grafikkortet er altså et Gainward GeForce Ultra "Ultra/2600" 430Mhz Plus kort, og monitoren er en LG Flatron 915FT Plus.

Ellers er systemet mitt:

Chieftec Dragon silver fulltower, med Enermax 431Watt PSU.

Tilsammen ca. ti vifter(Enermax for alt utenom CPU og NB).

MSI NEO-FIS2R 875P hovedkort med nyeste BIOS.

1024MB DDR RAM Dual Channel TwinMos 400Mhz

2x80GB WD SE hard disker

Audigy Player lydkort.

Asus CDRW

NEC DVDRW

Etc.

Windows XP SP1 ++

DirectX 9.0c

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger fortsatt hjelp her jeg.

-Kan det være monitoren min som ikke kan brukes på en DVI utgang med adapter til VGA? Det vil jo være litt rart, siden det fungerer som det skal helt til jeg innstallerer en spesifikk driver til grafikkortet.

Har nå prøvd det meste; har prøvd de driverne som kom med kortet, har prøvd 61.77.

Har reinnstallert Windows(formattert først igjen) og prøvd å innstallere drivere i forskjellig rekkefølge.

Første gangen innstallerte jeg alle hovedkort drivere, DirectX 9.0c og SP1 først, for så å innstallere grafikkort driveren.

Denne gangen innstallerte jeg kun hovedkort driverne først, for så å innstallere 61.77.

-Akkurat samme problem som før. Fungerer fint under booting, fungerer også fint i Safe Mode, men så fort jeg prøver å boote inn i Windows som vanlig, går det en stund, og så går monitoren i Standby.

Fungerer også fint i Windows, som nå, så lenge jeg ikke innstallerer en spesifikk grafikkort driver.

Glemte å nevne sist at jeg får ikke oppdatert monitor driveren før jeg innstallerer 61.77 heller, fordi hvis jeg går inn i Display Properties/Settings/Advanced/Monitor (jeg har kjøpt Engelsk XP), står den som "Default Monitor", og Properties, og også Refreshrate er grået ut(kan ikke klikke på knappen).

Så jeg kan ikke oppdatere monitor driveren før jeg oppdaterer grafikkort driveren, som jeg gjerne vil prøve(monitor driveren jeg har var vanskelig nok å finne, og det er ikke en .exe fil, bare .inf osv.).

Når jeg innstallerer Nvidia driverne, finner den også monitoren, og innstallerer en standard Plug-and-Play driver til den.

Hvis jeg så velger å ikke restarte med en gang etter at Nvidia driverne er innstallert, kan jeg oppdatere monitor driveren hvis jeg vil, til den rette LG driveren.

Men uansett om jeg gjør det eller ikke, er resultatet det samme.

Så fort jeg da restarter, funker alt fint, men monitoren slår seg til Standby så fort Windows skal starte.

Aller første gangen Windows starter etter at jeg har lagt det inn på nytt, får jeg ikke opp noen "Funnet ny hardware" 'wizard' angående grafikkortet. Men etter at jeg har innstallert, og så avinnstallert Nvidia driverne, kommer denne 'wizarden' opp når Windows starter. Hvis jeg klikker OK i denne 'wizarden', leter den etter drivere, men kan ikke finne noen. Så etter en stund popper det opp en melding om at maskinvare driveren ikke ble korrekt innstallert, og at dette kan medføre problemer.

I Device Manager står ikke monitoren nevnt i det hele tatt.

Grafikkkortet står som "Video Controller(VGA Compatible)" (med gult spørsmålstegn selvsagt).

Har også funnet ut at grafikkortet står oppført på PCI bus 1 i Device Manager(men det er kanskje det samme som AGP?), og at det er flere ting som deler samme IRQ som grafikkortet. Jeg tror det var to USB 'ting' som delte samme IRQ.

Men jeg har vært igjennom hele BIOSen, og det er ingen steder hvor jeg kan forandre på dette.

Har også forsøkt forskjellige BIOS innstillinger selvsagt.

Alt fungerte helt fint med Radeon 9800 Pro kortet jeg hadde i før(glem det med etterlatte drivere; jeg har formattert to ganger nå).

Tror dere det er noe galt med selve kortet, eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å få FW 6177 tïl å fungere m/ mitt POV 6800 Ultra.

Fikk over 12000 i 3DMark03 med driverne som kom med kortet.

Etter at jeg avinstallerte disse fant windows en ny enhet kalt pci-broenhet (aldri hørt om..). Jeg fikk ikke installert noen driver til denne enheten, og gikk heller videre med installasjon av FW 6177... Resultat: ca 8500 i 3DMark03 :wow:

Ved hjelp av systemoppretting fikk jeg tilbake de første driverne uten noe bråk om denne pci-enheten... vet ikke om jeg tør prøve å installere 6177 igjen. :p

Lenke til kommentar

Ikke at jeg vet helt sikkert, men siden det dukket opp en PCI bro-enhet. Kan det være at i BIOS så står skjermkortet som PCI og ikke AGP?

Mener å huske at sist jeg byttet skjermkort (til 9800se) så køddet det litt med nettopp denne BIOS instillingen.

Til trådstarter:

Har du forsøkt andre drivere enn 61.77? Funker det isåfall da? Med mindre det er kun 61.77 som virkelig funker da.. det aner jo ikke jeg..

mvh

Escariot

edit: la til .. med mindre.. på slutten

Endret av escariot
Lenke til kommentar

Jeg "glemte" nesten denne tråden, for jeg svarte på et par andre tråder med lignende problemer.

Hvis du ser i denne tråden har jeg forklart litt mer der.

Overskriften på denne tråen er litt misvisende nå, for jeg har prøvd 61.77, 61.76 WHQL og de driverene som kom med kortet.

Har nå fått bekreftet av en annen på nettet at skjermen jeg bruker skal fungere fint som bare det med dette kortet, for han har samme kombinasjon.

Har helt glemt å nevne at jeg også har prøvd å følge et råd som bl.a. står i Quickstart guiden som kommer med kortet. Der er akkurat samme problem som jeg har beskrevet, bortsett fra at det står at dette forekommer på Win98/ME/NT og jeg har WinXP Pro SP1.

Rådet der går på at skjermen blir satt til en refreshrate som er feil for skjermen(noe jeg også tenkte på av meg selv først), og at man skal gå inn i Safe Mode og klikke Apply på skjerm innstillingene og så reboote.

Har prøvd også dette, men det funker ikke her. 'Apply' er grået ut, for jeg har jo ikke forandret på noe. Tenkte så det kunne være en trykkfeil i Quickstart guiden, så jeg gjorde om fra 32bit til 16bit, og da kunne jeg jo trykke på Apply knappen. Men det hjalp ikke noe, for problemet var der fortsatt da jeg restartet og maskinen skulle inn i Windows igjen...

Siste jeg skal prøve nå før jeg gir meg, er å legge inn drivere, slå av maskinen, koble til en S-video kabel fra kortet til TVen, for å se om kanskje kortet setter seg til TV-ut mode automatisk, og at det er derfor monitor slår seg av.

Hvis ikke dét hjelper, gir jeg meg.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

hm..

Nå sitter jeg på en bærbar (er ikke hjemme), men så vidt jeg husker ligger det under avanserte instillinger i BIOS. Skal være samme sted du kan sette agp aperture size (hvis det var riktig skrevet) til x antall MB. Der skal du også kunne velge om skjermkortet er PCI eller AGP. Er iallefall verdt å prøve!

Til trådstarter:

Beklager at jeg ikke kunne være til hjelp!

mvh

Escariot

Lenke til kommentar

Ang. det om skjermkort står oppført som PCI eller AGP i Bios:

Denne innstillingen har bare en funksjon om du har 2 skjermkort i pc'en. Du forteller da til BIOS'en hvilket skjermkort (AGP eller PCI) skjermen som skal vise oppstartsinformasjonen (POST) er tilkoblet til.

Ang. drivere:

Har du prøvd eldre drivere til skjermkort? Selv om du og den andre fyren har lik skjerm og skjermkort, kan det likevel være andre enheter i pc'en som gjør at "noe går galt".

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke, men er rimelig sikker på at det ikke står som pci i BIOS. Takk for tipset likevel. :)

Jeg var borti noe lignende nå på NVFAQ.com, og tipset der var å oppdatere driverne til hovedkortet (ikke akkurat overraskende..). Uansett, jeg skal legge inn de nyeste driverne til hovedkortet på nytt, og så forsøke en ny installasjon av FW 61.77 (etter at jeg har sjekka at kortet ikke står som pci..) :)

Lenke til kommentar

Bare en siste update fra meg.

Kortet mitt går i retur.

I dag har jeg gjort et siste "desperat" forsøk på å få dette til å fungere:

Jeg innstalerte 61.77 på nytt og slo av maskinen.

Koblet så til S-VHS kabel til TVen (grunnen til dette var for å se om kanskje kortet av en eller annen grunn ble satt til TV-ut automatisk, så fort jeg innstalerte drivere).

Slo på PCen, og jeg fikk opp bilde både på TVen og på monitoren.

Men... samme problem som før. Når Windows skal lastes, går monitoren i standby, og jammen gjorde ikke TVen det også. Det vil si - på TVen sto det da "No signal".

Prøvde så for annen gang å følge rådet i Quickstart guiden som kommer med kortet, om at jeg skal gå inn i Safe Mode, gå til Display Properties, og(antar jeg, tror det må være trykkfeil som nevnt over her et sted) satte fargedybden til 16bit.

Kunne ikke gå lavere enn 800x600, så det fikk stå.

Restartet maskinen, gikk igjen inn i Safe Mode(forrige gang jeg prøvde dette gikk jeg direkte inn i "vanlig" Windows, men det jeg gjorde i Safe Mode hadde da ikke hjulpet, problemet var der fortsatt), men da var plutselig fargedybden automatisk satt til 32bit igjen, så det jeg hadde gjort hadde ikke hatt noen effekt.

Fant så ut at jeg skulle prøve å slå av all hardware aksellerasjon og slå av "Write combining"(Fastwrites?)(kan gjøre dette selv om driverene ikke er lastet i Safe Mode).

Restartet igjen, men neida - kommer til boot screen, og så slår monitor seg til standby...

Nå har jeg absolutt ingen alternativer igjen å prøve, så kortet går i retur.

[edit 1]OK - jeg har nå tatt ut Gainward kortet og satt inn mitt 'gamle' Radeon 9800 Pro kort, og alt fungerer slik det gjorde før. Så det er ingenting i veien med systemet mitt.[/edit 1]

[edit 2] Greit at dere andre har problemer med 61.77, men i mitt tilfelle spillte det altså ingen rolle hvilke drivere jeg benyttet - det må være kortet som er delvis defekt i mitt tilfelle.[/edit 2]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med FW 61.77 med mitt Geinward FX 5700 kort.

UT 2004 avsluttes etter ca 10 minutter spilling, men FW 61.76 funker bra.

Tenkte at det bare var at jeg manglet directx 9.0c som gjorde dette men etter installasjon av directx 9.0c ble det bare værre.

For alle oss andre som bare har problemer med FW61.77 så er det bare å vente på neste driverne fra nvidia.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...