Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3com gateway: trenger litt hjelp her

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei med et lite problem.

Jeg kjøpte meg Ruter fordi jeg ville bruke den ene maskinen som server.

Nå har jeg et ADSL modem ( uten fast IP, og ingen DNS adresser ).

PPPoE oppkoblingen har dog samme ip frem til jeg rebooter ruteren vil jeg tro..

To maskiner hvor begge er XP home....

Jeg får begge maskinene til å fungerer ut på internet..

Men jeg får samme IP adresse på begge maskinene..

Altså det er forskjellig internt i ruteren (DHCP Client list), men lik IP om jeg til eksempel går til www.whatismyip.com.

når jeg nå setter opp en server på den ene, kan jeg ikke spille på samme server med den andre maskinen, de har jo samme ip adresse.......:(

Nå har jeg brukt hele kvelden, og snart hele natten på å finne ut hvordan jeg skal få forskjellig IP ut på nettet, men til liten nytte....

Alle mine forsøk ender kun med at jeg mister internettforbindelsen i sin helhet...

PLEASE hjelp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og svaret er: Det går ikke.

Fenomenet du opplever heter NAT og for å unngå dette må du kjøpe deg muligheten til å ha flere IPer fra ISP hvis de støtter dette. Men uten går det ikke uten videre.

-KJ

Men i HELVETE.....

:cry:

takker for svaret i alle fall

Lenke til kommentar

På 3Com gateway'er er det innebygget en DHCP-server som gir ut intrene IP'er. Så selv om pc'ene har lik ip på internett, har de forskjellig i nettverket ditt.

Velg kjør fra startmenyen, skriv "CMD" trykk enter. Skriv deretter "ipconfig". Da vil en IPadresse komme på skjermen. Trur det skal være noe som 192.168.0.x

Men hvis du skal nå serveren din fra utsiden, må du forwarde (fant ikke noe norsk ord i farten) de portene portene spillet ditt bruker, til riktig maskin i nettverket ditt.

Håper dette forklarer noe.

Lenke til kommentar

Hvis han vil kjøre en åpen server på nett der andre kan joine så blir dette problematisk. Men hvis han bare vil kjøre en lokal server så stemmer det som står over.

For å finne LAN IP så er det bare å gå på start -> kjør -> skriv cmd og trykk enter -> skriv ipconfig i konsollet som dukker opp. Der vil du finne LAN IPen som er unik for hver maskin.

-KJ

EDIT: Så ikke den biten med portforwarding i sted. Som posteren over beskrev så kan du lage en public server på nett med portforwarding i NAT routeren. Dermed vil den virke både på LANet og på inet.

Endret av jevel
Lenke til kommentar
..... Så kan du lage en public server på nett med portforwarding i NAT routeren. Dermed vil den virke både på LANet og på inet.

Som beskrevet i første post så har jeg funnet IP adressen for begge maskinene under DHCP client list...

Jeg sjekket for ordens skyld at vi snakket om samme sak og kjørte ipconfig, og joda jeg har forskjellige IP adresser på begge maskinene internt

Det er UT på internett som er problemet....

Grunnen til at jeg i det hele tatt kjøpte meg KVP switsj, og ruter til nesten 1000 kr til sammen, var for å hoste spill...

Men det var et skår i gleden å finne ut at jeg ikke kunne joine min egen server i og med at IP adressen ut mot internett var den samme..

Jeg trenger sårt en metode for å få forskjellig IP ut, eller i det miste joine min egen server..

Jaja.. er det da slik som Jevel skriver at jeg bare kan finne portene spillet benytter og forwarde disse til den andre maskinen... og vipps så var det gjort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...