Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett trøbbel etter formatering

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp formatert maskinen og når jeg skal på internett er det av-og-til sidene finnes og av-og-til ikke.

Når jeg søker for eks. www.sol.no <- søkes det først etter den siden, noe den ikke finner så -> www.sol.no.net -> www.www.sol.no -> www.sol.no.com osv.

Snakket med en fyr og han sa det var noe med DNS serveren eller noe sånt? Hvordan stiller jeg denne skikkelig inn? Sist jeg formaterte skjedde ikke dette, men som sagt, noen ganger funker internetten prikkfritt og andre ganger ikke i det hele tatt... :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNS server er ikke noe man stiller inn selv (det kan gjøres men du har åpenbart aldri gjort det, da har du antagelig ikke behov for det heller).

Avhengig av din internettilkobling (DSL (ikke hvis du bruker router), modem, isdn ... whatever) skal din ISP tildele pc'en din en IP-adresse, sammen med denne adressen skal ditt nettverkskort / operativsystem få adressene til standardgateway og 1 - 3 dns-servere.

Helt automatisk.

Du kan også legge inn DNS-server adresser som statiske adresser. I Windows vil du nok finne dette under "Egenskaper for lokal tilkobling" eller "oppringt forbindelse" -> Internet Protokoll (TCP/IP).

Lenke til kommentar

Oppkoblingen skal få DNS servere automatisk fra ISP.

Det kan virke som det er en dårlig DNS server som lager problemene ihvertfall. Hadde problemer med den ene NGT DNS serveren for en stund siden, fikk akkurat samme problem som du fikk. Det kan derimot også være linjen din som er ustabil. Er du uten nett noen sekunder får ikke maskinen kontakt med noen DNS server.

Det du kan prøve for å finne ut om problemet ligger i DNS eller linja generelt er å kjøre følgende kommando i et kommando vindu/command prompt:

ping -t 193.69.165.20

Dette pinger vg.no men det går ikke via noen DNS server. Hvis du ikke får ping svar samtidig som du ikke får surfet ligger problemet i linja, ikke DNS. Får du derimot svar mens du ikke får surfet ligger problemet i DNS server(ene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...