Gå til innhold

Hvordan lage avrundede kanter?


Anbefalte innlegg

Mange har avrundede hjørner på sidene sine, jeg lurer hvordan du lager dem til hvorfor bruker du denne metoden?

Kansje dette er et dumt innlegg og jeg ikke skulle skrevet det, men det er for å vite hvordan andre gjør ting.

 

Selv bruker jeg å lage et bilde som jeg setter som bakgrunnsbilde på en div som jeg senere posisjonerer til.

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min metode er den jeg har brukt på www.unrealized.org og www.webhostnr1.com. Fordi det er statisk bredde på disse sidene funker metoden min fint.

Lager først et avrundet design i photoshop. Så deler jeg opp designet i en header, en bakgrunn til resten av siden og en footer. Setter dem opp slik i HTML:

<div id="header"></div>
<div id="innhold">
Innhold
</div>
<div id="footer"></div>

 

Grunnen til at jeg bruker denne metoden er at jeg ikke har funnet noen metoder som er mer effektive til mine behov.

 

Edit: Du spør etter avrundede kanter.. Dette var iallefall slik jeg lager avrundede hjørner..

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar
ehm... koden min er _logisk_ så den _skal_ funke. Sjå over sjøl og finn feil du, men av og til så gjør firefox rare ting... ser ut som om hjørna har fått en pixel marg på høgre side elns, som ikkje er tilfelle.

Er ikke så flink med div's/css så eg veit ikke hva det kan vere som er galt,uansett følte det var greit å si i fra i hvert fall :)

Lenke til kommentar
I og med at FireFox enda ikke er ved første ferdige versjon ( 1.0 ) så gidder hvertfall ikke jeg å pirke så veldig på alle problemene den skaper..

HALLO!? Nå er faktisk FF mye bedre enn f.eks IE, og IE er faktisk kommet til versjon 6! Det sier ikke litt, men mye.

 

Det er IE som lager problemer, det har vi jo sett gang på gang. Ang. testsiden, så ser den ikke alltid like god ut i IE heller. Om du drar den helt bort, og lager IE smal og høy, legger høyre hjørne seg over til venstre... Dette er selvfølgelig et tilfelle som mest sannsynlig ikke kommer til å forekomme, annet enn på PDA og mobil, kanskje.

Lenke til kommentar
Har jo sider som er kompatible i alle browsere, men prioriterer jo selvfølgelig de som blir mest brukt!

 

Du vil jo at flesteparten av de besøkende skal få et godt inntrykk?

Kommer an på hvem målgruppa er... Hvis det er venner av deg, samt folk fra forumet osv, så kan det jo være like greit å optimalisere den for opera... Uansett er det jo optimalt sett best å få folk til å bytte browser til FF eller Opera.. :p

Lenke til kommentar

Forresten, grunnen til at det blir slik når du knepper sammen vinduet, er at elementa havner litt oppå kverandre på en måte, pga float left/right som er brukt for å plassere hjørna.

 

Ingen som surfer med så smale vinduer likevel, er det?

Dette er selvfølgelig et tilfelle som mest sannsynlig ikke kommer til å forekomme, annet enn på PDA og mobil, kanskje.

Med mindre det er en høgoppløselig skjerm og en grafisk nettleser vil ikkje grafikken bli vist i det heile tatt på en mobil/PDA. Sådesså! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...