Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Jeg var for over et år siden midt oppi en diskusjon om film og piratkopiering. På den ene siden stod de hardbarkede og fanatiske som sikkert hadde favorittregissøren i et permanent hjerte på overarmen, på den andre siden stod jeg og et par andre. Vi diskuterte hvorvidt det var etisk ovenfor de som skapte det vi levde og åndet for å laste ned filmer. Jeg syntes da at det var helt greit, fordi jeg kjøpte mye også. Jeg brukte tross alt alle pengene mine på film. De mente at vi "are raping the movie industry" og ikke respekterte våre forbilder. Filmindustrien er jo stinn, tenkte jeg, så de taper sikkert ingenting på om jeg laster ned i ny og ne. Nå har jeg derimot konvertert til deres side og liker ikke at folk laster ned filmer. Spesielt ikke filmer som ikke har kommet på kino enda. Hva er deres syn på dette? Å være en film-fan, og å laste ned filmer å kalle seg en samler, går ikke hånd i hånd. Å ikke gi med det bs'et med at dere kjøper filmene etter dere har lastet dem ned, eller dere "laster dem bare ned for å se om de er gode". Scarface^: du holder kjeft. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 er film fan....har vell aldri lasta ned noen filmer....(jaja, jackass, morsomme ting og det du ikke viser morra di regnes ikke med)...men tror det er mulig jeg laster ned litt etterhvert. kjøper de filmene jeg syntes er verdt det og går ofte på kino.... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Jeg har en liten filmsamling, ca 2-300 titler. I tillegg til disse har jeg 2-300 filmer på HD'en. Vel, for å si det sånn, 60-70% av de filmene som ligger på min respektive harddisc har funnet sin vei til hylla mi i ettertid. I mitt tilfelle så har faktisk piratkopiering lønnet seg for filmselskapene. De siste 30-40%? Vel, la oss kun si at de ikke er verdt å eie, men husk: Disse faller under kategorien "hollywood blockbuster". Utsalgspris 90-150,-. De som ligger i hyllen min har derimot en gjennomsnittspris på 150,- ++. Jeg er med andre ord FOR piratkopiering av film. edit: Wh1te, jo det er akkurat det jeg gjør. Ikke fordi jeg "må sjekke om de er gode", men fordi jeg vil vite om en tur til Oslo/utlandet/internet kan rettferdiggjøres av selve filmen! Endret 5. august 2004 av LarsP Lenke til kommentar
hellfury Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 *kremt* godt og blandet her ja... Det meste kjøper jeg på DVD, har noen hundre DVD'er liggende her.. og har vel en god bunke VHS filmer liggende på ett eller annet loft... Men filmer som King Arthur... De har ingen steder i min kjøpt og betalt samling å gjøre, d. Og jeg mener seriøst... hvem har lyst til å ha Armaggeddon i samlingen sin? Jeg skammer meg over at jeg i det hele tatt har sett den... har enda ikke sett Titanic da *stolt* Hentet ned Shrek2 her om dagen.. og dæven som jeg gleder meg til DVD'en kommer ut, den skal jeg kjøpe! Derom er der liten tvil :-D Det blir egentlig ett litt møkkaspørsmål.. Er den en veldig bra film, så kjøper jeg den.. samma søren... Er det bare søppel, så er det en fin tast kalt delete, er filmen god, så er det en tur på Amazon.com/.co.uk Jeg har filmer for titusenvis av kroner, så jeg tror jeg skal si meg enig med LarsP. Tror Hollywood har det bra med mitt syn på det... liker jeg en film, så kjøper jeg gjerne deluxe utgaven.. med dobbelt DVD og hele moroa, istedet for vanlig utgave... Skulle jeg kjøpt på måfå, uten å vite hva, så hadde jeg ikke kjøpt... Da kunne man nesten like gjerne stappet en hånd ned i en eske og plukket vilkårlig Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Laster egentlig kun ned film som jeg ikke får tak på DVD der og da. Og filmer som jeg ikke har hørt om, men som har lovende titler. Dvs at det stort sett gamle jeg laster ned. Nye filmer gidder jeg ikke laste, har aldri hatt noe behov for å se dem før de kommer kino\DVD. Og jeg samler på film, selv om jeg pga økonomi ikke har kommet lenger enn en ca 130 DVD'er. Og nedlasting har faktisk fått meg til å kjøpe filmer. Etter å ha lastet ned Toxic Avenger, så var det rett på nett for å bestille The Tox Box. En herlig pakke! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er ingen egentlig forskjell mellom å laste ned en film på nettet, og å låne en film av naboen. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg laster også i likhet me gromle også bare ned filmer som ikke er å få tak i(div. kino) Jeg hater virkelig å se filmer på pc'en(tv'en med s-video) kvaliteten blir aldri helt perfekt. Nå lastet jeg ned 24 og det synes jeg var vedig praktisk, hver gang jeg går glipp av en episode så er reprisen bare et par trykk vekke, og jeg skal i likhet med de 2 første også ha denne i samlingen min Men jeg synes det er greit å laste ned filmer, det er ingen som taper store penger på det for å si det slik Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Scarface^: du holder kjeft. På forhånd takk. OT: Måtte le når jeg så dette ... leste så igjennom alle Scarface^'s innelg ( ), og skjeønte ikke helt hvorfor, men artige dialoger dere hadde.... Ellers; Har samme syn på alt ang. penger og moral (fra film, musikk og spill til tre fra regnskogen og genmanipulerte tomater); moralen er prisavhengig. Hadde filmer kostet en femtilapp eller hadde jeg vært rik, hadde jeg ikke lastet ned en drit.... når det er som det er kan jeg gjemme meg bak bs argumentene du nevner samt "de tjener nok" etc.... men det er nok ikke sant. Slik gjelder smugling av sprit og tobakk og... store prisforskjeller gjør moralen lav... ingen anser det som "ulovlig" eller uetisk og smugle. Konklusjon: 1. Høy moral er dyrt. 2. Høye priser fører til lav moral. (alt for sent å være filosofisk, men ville bare bidra litt..) Er litt trøtt nå, men dere skjønner? (ang. tre fra regnskogen; er prisforskjellen på et bord fra regnskogen 5% dyrere en et annet 5%, sparer jeg regnskogen... er forskjellen 30%, da er liksom ikke regnskogen så viktig eller argumentene for å ikke kjøpe dette dårlige, tomatene kan dere tenke på selv ) Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er ingen egentlig forskjell mellom å laste ned en film på nettet, og å låne en film av naboen. Da kan en i hver by kjøpe en film og resten låne den av han? Siden det er det samme, mener jeg .... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er ingen egentlig forskjell mellom å laste ned en film på nettet, og å låne en film av naboen. Da kan en i hver by kjøpe en film og resten låne den av han? Siden det er det samme, mener jeg .... Ifølge norsk lov, ja. I følge MPAA, nei Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg har vel en nedlasting til filmkjøp ratio på 5:1, fordi noen filmer vil man se, le litt, og så slette. Andre filmer (les: Pulp Fiction, Deerhunter, Se7en) vil jeg ha i samlingen, sånn at jeg kan finne den fram hvis jeg vil garantere meg en god kveld. Ellers er jo bildekvalitet viktig, visse filmer behøver widescreen tv og surround sound, som Apocalypse Now, framfor 17 tommer CRT... Jeg føler ikke at jeg er en tyv, jeg ville jo aldri tatt en film fra Platon uten å få dritt samvittighet, og levert den tilbake neste dag. Å laste ned tv show var helt greit før, fordi de ikke ble vist mer enn en gang. Nå som DVD versjoner av alle tv show kommer (ja, til og med Magnum PI) blir det en annen sak. Men å laste ned Simpsons episoder som ikke er sluppet på DVD hjelper jo bare serien, og det kan ingen benekte. Jeg laster simpsons OG ser det på tv, så.. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Da kan en i hver by kjøpe en film og resten låne den av han? Siden det er det samme, mener jeg .... Teknisk sett, ja. Men det er ikke slik det utarter seg, og det vet du godt. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hentet ned Shrek2 her om dagen.. og dæven som jeg gleder meg til DVD'en kommer ut, den skal jeg kjøpe! Derom er der liten tvil :-D Kjøpte den på dvd i Canal Street NY i juli, perfekt promodvd-kopi for 5 dollar, den er kjempekul, og kommer til å kjøpe orginalen så snart den kommer i salg. Trist at det tar så lang tid før vi får nyhetene her, det er nok mye av grunnen til at så mange laster ned fra nettet. Hadde bransjen skippa hele sone-tullet, og sluppet nyhetene likt over hele verden, og til vettuge priser, hadde de nok tatt vekk størstedelen av piratvirksomheten som foregår rundt om. Litt off topic: Det samme gjelder stort sett for spill, spesielt mht. priser. Var innom en spillsjappe i NY, en samlepakke med alle sims-spillene kostet 39 dollar, ca 280 nkr. Hadde ikke giddet å brenne mye hvis de hadde det prisnivået her på berget. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg laster ned for det meste gamle gode filmer som ikke er på DVD. Jeg laster ned andre filmer som ikke har solgt noe særlig osv, bare for å se hva det er slags filmer. De nye storfilmene finner veien i hylla rimelig fort De laster jeg ikke ned. Det er så mye bedre med DVD. Jeg foretrekker å se filmene hjemme i stua. Da kan jeg se dem når jeg har lyst, og det er mye bedre å sitte i 'go-stolen' enn i et dårlig kino sete. Er veldig fornøyd med lyden hjemme også. Så har man jo alt man trenger i nærheten. (Føde & leske osv) Jeg har et blandet syn når etikk kommer inn i bildet. Jeg laster ned filmer, men synes samtidig at jeg gjør det godt igjen når jeg kjøper de nye filmene. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg laster ned slipper jeg å leie på videosjappa. Da kjøper jeg ikke chips, cola og sjokolade. Da blir jeg ikke dødsfeit og lat. Da slipper samfunnet å ta seg av meg når jeg ender opp i elektrisk rullestol med sukkersyke og høyt blodtrykk hvor to søte 17-åringer må bruke 3-timer i uka på å skrubbe den slaskete kroppen min. Konklusjon: Norge sparer penger! (Nå må jeg faen meg legge meg snart) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg laster ned slipper jeg å leie på videosjappa. Da kjøper jeg ikke chips, cola og sjokolade. Da blir jeg ikke dødsfeit og lat. Da slipper samfunnet å ta seg av meg når jeg ender opp i elektrisk rullestol med sukkersyke og høyt blodtrykk hvor to søte 17-åringer må bruke 3-timer i uka på å skrubbe den slaskete kroppen min. Konklusjon: Norge sparer penger! (Nå må jeg faen meg legge meg snart) er det bare det som skal til for at søte 17åringer skal vaske meg? Kor f**n er sjokoladen? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Eg laster ned og syns det er helt greit. Har kjøpt en del mer dvd filmer med det er ikke pga eg laster ned men pga vi har hjemme kino med lerret og altmulig. Hadde eg hatt 10mbit hadde det blitt enda flere dvdr filmer å laste ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Scarface^: du holder kjeft. På forhånd takk. OT: Måtte le når jeg så dette ... leste så igjennom alle Scarface^'s innelg ( ), og skjeønte ikke helt hvorfor, men artige dialoger dere hadde.... Det er en kompis som var på "min side" i diskusjonen jeg nevnte i første post. Så jeg vet vel egentlig hvor han står. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg synes personlig at det er helt ok og laste ned filmer, har ikke dårlig samvittighet eller noe for det. Men jeg hadde aldri shoplifta noe. Jeg synes rett og slett at det ikke kan sammenlignes. Men jeg kjøper en GOD del filmer til samlingen min og. Det skal sies, men da må det være bra saker. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 copy pasta fra en annen tråd her på forumet. Skrev et kåseri om dette på skolen for ikke så lenge siden. Kan gi korte utdrag her. Film og musikk er/skal regnes som kunst, og hoved poenget med kunst er å vise hva man mener. Å dele kunsten med andre. Man skal lage kunst fordi man vil vise noe, ikke tjene penger på det. Derfor er det ikke riktig at film musikk går med mange milioner, og noen ganger miliarder i overskudd. Jeg kan skjønne at de skal ha igjen penger for det de har gjort, men å gå så ekstremt i overskudd er bare helt absurd. Spesielt film industrien er en kynsik og grådig industri, derfor sitter jeg ikke med dårlig sammvitighet når jeg laster ned en film. Slik jeg har forstått det, så syntes Tarrantino faktisk at det var greit å piratkopiere filmene hans, det er en person som virkelig bryr seg om kunst og ikke penger. Jeg kjøper ikke så mye filmer, og har en en del filmer på pcen (som jeg sjelden ser) Men det hender at jeg ser film hos en kammerat som leier de internett. Tror jeg skal kjøpe mer film i framtiden. Jeg liker å ha ting i en fysisk form, ikke bare på pcen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå