Tomjac Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) hva er forbindelsen?? Noen linser har 1x, mens andre har 10x hvilke utslag har dette for bilde mitt.. Jeg er på utkikk etter et Nikon objektiv for naturfotografering.. Hva kjøper jeg?? Zoom-tele eller fast tele? Har sett på disse (jeg har foresten et D70 kamera) Nikon Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D IF-ED Nikon Nikkor AF VR 80-400mm f/4.5-5.6D ED Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED Nikon Nikkor AF 180mm f/2.8D IF-ED Nikon Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED Nikon Nikkor AF Micro 200mm f/4D IF-ED Evt. i kombinasjon med Nikon AF-I Teleconverter TC-14E Nikon AF-I Teleconverter TC-20E Trenger hjelp!! Endret 5. august 2004 av Tomjac Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Antal 'x' soom er gitt ved lengste brennvide/korteste brennvide. Dette er ikke en betegnelse som er særlig intressant for løs optikk. Det eneste man kan merke seg er at jo større faktor jo vanskeligere blir det å lage god optikk. Mange velger å unngå zoomlinser på mer enn x3. Hvis du med naturfotografering mener landskapsbilder skal du ikke ha noen tele i hele tatt, da vil du ha en vidvinkel. Rask blender er ikke så viktig siden du helst vil blende ned (og bruke stativ) uansett. Hvis du mener nærbilder av blomster og insekter bør du ha en micro linse ca 100mm f2.8 er greit tilgjengelig, koster ikke allverden og kan brukes håndholdt. Hvis du bare tar blomster og andre ikke skvettne ting kan du greie deg med kortere. Micro -nikkor 60mm er anerkjent som en vanvittig skarp linse. Det eneste jeg kan tenke meg du vil ha lange telelinser til er for å ta bilder av fugler eller svært vare dyr. Generellt om zoomlinser så blir de gjerne svært tunge og/eller svært trege sammenlignet med sine primærlinse tilsvarende. De vil også oftest yte dårligere (spesielt på flare/ghosting). Til gjengjelt får du muligheten til å rekomponere raskt. Skal du ta bilder av ting du ikke vet hvor vil opptre kan telezoom være greit, ellers er det gjerne best å bruke primærlinser. Hvis du kan si litt mer om hva du planlegger å bruke linsen til kan vi kanskje gi deg bedre råd. Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Det er bilder av vare dyr og fugler på lengre avstander jeg ser for meg. Har ett budsjett på 15000 for en slik linse.. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis budsjettet du nevner bare skal brukes på linsa, vil jeg anbefale Nikon AF-S 70-200mm f2.8. VR. Den er veldig rask på fokus, topp kvalitetsoptikk og VR. Nikon 80-400 VR har mye tregere autofokus og skulle du ta bilder av dyr i bevegelse kan dette bli i tøffeste laget (dog uten noen personlige erfaringer). Etterhvert kan du legge til TC-20E telekonverter. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er bilder av vare dyr og fugler på lengre avstander jeg ser for meg. Har ett budsjett på 15000 for en slik linse.. Da ville jeg anbefalt 300mm AF-S + TC-14. Husk stativ. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg er også enig i anbefaling til sverreb. Grunnen til at jeg foreslo 70-200mm var for allsidighetens skyld, siden jeg antok at du enten hadde kun D70 huset (lite sannsynlig) eller en kit-løsning (antakelig 18-70mm). Da synes jeg det er litt kjedelig å hoppe rett på en fast telelinse, uten å vite noe verken om dine ambisjoner eller egenskaper. Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Takker for all info.. Ambisjonene er det nok ingen ting å si på, erfaring er så som så.. Jeg har null erfaring med DX, men har lengre erfaring med mitt tidligere T-90 med diverse optikk. Mine bilder vil være typiske viltmotiv f.eks rådyr familie som beiter på ett grønnt jorde.. Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Det er bilder av vare dyr og fugler på lengre avstander jeg ser for meg. Har ett budsjett på 15000 for en slik linse.. Da ville jeg anbefalt 300mm AF-S + TC-14. Husk stativ. Fant dette hos B&H levert i Norge (frakt og MVA) for 12000,- Vil det være en god pris?? Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er bilder av vare dyr og fugler på lengre avstander jeg ser for meg. Har ett budsjett på 15000 for en slik linse.. Da ville jeg anbefalt 300mm AF-S + TC-14. Husk stativ. Fant dette hos B&H levert i Norge (frakt og MVA) for 12000,- Vil det være en god pris?? B&H er god pris, i 99% tilfeller. Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 B&H er god pris, i 99% tilfeller. Ok.. Da blir det å sende de én bestilling tenker jeg. Andre "kjekke ting" å bestille samtidig?? Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 B&H er god pris, i 99% tilfeller. Ok.. Da blir det å sende de én bestilling tenker jeg. Andre "kjekke ting" å bestille samtidig?? Småtteri som CF kort er (alltid) greit å huske siden det ikke lønner seg å bestille sånt alene pga. fraktkostnader. Kanskje også UV / Pola filter. Sett opp en "Wish list" med ting du på sikt kunne tenke deg, så har du en oversikt over det du trenger / vil se nærmere på. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Husk en ting til forresten, det finnes to AF-S 300mm linser fra Nikon: 300mm f/4 ED-IF AF-S Nikkor - antakelig den du fant til 12000 300mm f/2.8D ED-IF II AF-S - skikkelig lyssterk, men koster rundt $3600 Jeg vet ikke helt hvor mye dette utgjør i forskjell, men den linsa jeg har og foreslo i utgangspunktet, 70-200 VR, er like lyssterk som den dyreste av de to 300mm og det hjelper veldig i visse scenarioer. Her er alle linser fra Nikon: http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=5 Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Hvis budsjettet du nevner bare skal brukes på linsa, vil jeg anbefale Nikon AF-S 70-200mm f2.8. VR. Den er veldig rask på fokus, topp kvalitetsoptikk og VR. Nikon 80-400 VR har mye tregere autofokus og skulle du ta bilder av dyr i bevegelse kan dette bli i tøffeste laget (dog uten noen personlige erfaringer). Etterhvert kan du legge til TC-20E telekonverter. Ok.. Vil jeg kunne autofokusere med 2x konverteren og den linsa?? Jeg har jo "bare" et D70 hus. Tenkte kanskje det trengte D1 eller D2.. Endret 6. august 2004 av Tomjac Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis budsjettet du nevner bare skal brukes på linsa, vil jeg anbefale Nikon AF-S 70-200mm f2.8. VR. Den er veldig rask på fokus, topp kvalitetsoptikk og VR. Nikon 80-400 VR har mye tregere autofokus og skulle du ta bilder av dyr i bevegelse kan dette bli i tøffeste laget (dog uten noen personlige erfaringer). Etterhvert kan du legge til TC-20E telekonverter. Ok.. Vil jeg kunne autofokusere med 2x konverteren og den linsa?? Jeg har jo "bare" et D70 hus. Tenkte kanskje det trengte D1 eller D2.. Ja, autofokus bevares med TC-20E og TC-20E II, så lenge du har AF-S / AF-I linse. Både den jeg foreslo og de to 300mm linser er AF-S og vil derfor fortsatt beholde AF. Her er litt linker om telekonvertere fra nikon http://www.nikonlinks.com/equipment_access...econverters.htm Lenke til kommentar
Casle Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hei Jeg hadde samme dilemma som deg for litt siden. Trengte zoom, men var helt i villrede vedr. hva å kjøpe. Jeg sjanset på en brukt Nikon 80-400 VR. Og har ikke angret. Den er ikke så treg som endel skal ha det til, virker som mange som påstår at den er treg til å fokusere aldri har prøvd objektivet. Grunnen til at det er tregere enn f.eks 70-200 VR er jo at det ikke er et AF-S. Det har ikke innebygd motor, slik at det er motoren i kameraet som fokuserer. Som også betyr at har du f.eks D2H så vil objektivet fokusere raskere enn med D70. Men til mitt bruk (med D70) så er det helt greit. En annen ting er at 200mm er for lite, ihvertfall for meg. Jeg ble overrasket over hvor "lite" zoom 400mm egentlig er, så 200mm hadde jeg mistrivdes veldig med. Da måtte jeg ha hatt på TC hele tiden, og da blir det for meg meningsløst, siden du da mister så mye lys og bildekvalitet at 70-200VR plutselig er et dårligere objektiv enn 80-400VR . Hvis lys ikke er et problem så kan du også kombinere 80-400VR med Kenko sin 1.4 TC, og likevel ivareta både autofokus og VR på hele 560mm. Men denne typen zoom objektiver er store og tunge, jeg synes at mitt 80-400 føles litt utrygt på plastikk D70. Velger du 70-200 VR og evt. en Nikon TC-20 så snakker vi om enda 10 cm ekstra lengde. Da bør du være forsiktig. Hvis du ikke trenger zoom gir så gir jo objektiver med fast brennvidde nesten alltid best bildekvalitet. Men kjøper du et zoom objektiv vil det kunne brukes til vanlig også, ikke bare når du er i skogen. Det eneste objektiv jeg bruker mer enn mitt 80-400, er min Tamron 90mm Macro, men det er kun fordi jeg har fått dilla på macro foto. :-) Lykke til med objektivkjøp. Mvh C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå