Gå til innhold

AMD 64 Boxed. Bråker?

Ronnyjo

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har forstått følger vifte med cpu når det står boxed :hmm:

Så da er spørsmålet : Bråker disse mye, eventuelt hvordan er det med litt overklokking av cpu med denne viften/kjøleren?

Eller er det smartere å kjøpe en vifte/kjøler beregnet til cpuën?

Det gjelder en AMD 64 3200 / AMD 64 3500.

Eventuelt noen forslag på hvilken vifte/kjøler jeg burde kjøpe til prosessoren(e)?

Gjerne med link. Takker :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 3500+ boxed og hører ikke viften. Ble mektig overrasket da jeg også trodde at disse bråkte :)

Temperatur nå er 38 grader. Det svinger mellom 34-53 (min/max). Klokker jeg opp fra 2,2 - 2,42 (10%) så øker temperaturen til 67 grader max.

Dette må være det beste kjøpet jeg har gjort. En grunn til både stille kjøling og lav temperatur kan være at 3500+ kom ut senere enn de større CPUene i 939-serien. Det kan bety at kjernen er svært god på 3500+.

Edit: Jeg bør vel nevne at jeg har 5 saktegående kabinettvifter. 2 (80mm) blåser inn bak (på CPU) og 2 (80mm) blåser inn foran på HDD. 1 stk 92 mm blåser ut øverst bak (over PSU).

Edit2: Kjøleren var ikke helt plan så jeg planslipte den. Så smurte jeg på et tynt lag Arctic silver 5.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg vært borti dette, men å si at man ikke hører vifta må da være å ta veldig hardt i.  :dontgetit:

Faktisk ikke.. jeg kjører ofte A64´n med HK liggene på et bord uten kabinett, og da er det det så vidt jeg kan høre viften over Hardisken. Den er svært stillegående, og montert i et kabinett med lukket dør så tviler jeg på at du vil kunne høre den.

Kanskje med en Seagate Cuda og stillegående PSU, men selv de som er vare for støy vil være fornøyd skulle jeg tro.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min AMD 64 3200 boxed, må jeg si at viften ikke var noe å skryte av. Temp lå på ca 50 under last, men lagde litt mye bråk. Tror ikke det er lurt å overklokke noe serlig på boxed vifte ihvertfal.

Men til vanlig bruk holder den helt greit.

Lenke til kommentar

Har selv en 3200 box vifte og den er den mest bråkete vifta av alle vifter i kabinettet(2*120mm + gfx +chipsett) Ved 3600rpm og nedover er den relativt stille men alt over det må karateriseres som bråkete "luftsus". Har store planer om å skifte den ut ved første anledning.

Vanskelig å si om en vifte bråker elle ei dog, hver har sitt syn, noen er mer kresne andre mindre etc.

Lenke til kommentar

Joda, jeg synes kjøleløsningen er helt grei.

Spørs om du har tenkt å overklokke mye da. Personlig synes jeg 67 grader (max) er ok på 2,42 (FX53-hastighet).

Jeg har ikke prøvd lenger men tror denne prosessoren når veldig langt.

Et lite tips:

Når det gjelder RAM så har jeg Corsair Twin1024-3200XL med timings 2-2-2-5. XL er de beste brikkene til Corsair. AMD-64 foretrekker minne med agressive timings og XL er minnet som er mest agressivt. Og det er skikkelig stabilt også ;) . Ha det i bakhodet hvis du bestiller ny CPU. Kjipt å kjøpe 3-4-4-6 minne og senere lese om hva du egentlig burde kjøpt ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Enten er det noen som ikke vet helt hva de prater om, eller så er det forskjell på viftene. Jeg har hatt 3 forskjellige BOXED kjølere, både den gamle og den nye typen. Ingen av disse har kjørt på over 3300RPM ved full hastighet (12v).

Hvis noen lurer...min CPU-vifte kjører på 3250 RPM. Kjører på full hastighet hele tida. Ser ikke noe poeng i å ha cool & quiet aktivert.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...