Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koplet opp på internet (lyse)

Anbefalte innlegg

Hei der.

Mutteren har bredbånd fra lyse som hun får gjennom huseieren. Dette er koplet opp med en hub som står nede hos henne. Deler altså bredbånd med huseieren.

Etter at hun fikk ny maskin så er det komplett umulig å komme på nett igjen. Uansett hva jeg har prøvd så kommer den samme adressen opp, og den ligner ikke på den som hun var oppkoplet med tidligere. Måten den er blitt tilegnet på er ved Automatic Private Adress eller noe i den duren. Tidligere så sto det assigned by dhcp eller noe i den duren...hehe ;)

Noen som kan komme med noen tips?

Til nå så har jeg avinstallert nettverkskortet ca 5 ganger uten effekt. Jeg har skiftet nettverkskort og prøvd samme der. Jeg har foretatt en clean install av XP uten at noe har hjulpet. Den finner den nøyaktig samme adressen som ikke fungerer.

Ellers så fungerer kabeltv og alt annet. På den andre maskinen hennes så var det ingen problemer. Jeg sjekket alle instillinger som jeg kunne komme på og alt var likt.

Please help...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meldingen du refererer til, tyder på at maskinen ikke finner noen DHCP-server. Dette kan være noe feil på kabler, eller feilkonfigurering. Sjekk at nettverket er konfigurert som dette. Ellers kan det være en idè å prøve en annen kabel, eller en annen port på HUB'en. Sjekk at link-lyset på HUB og nettverkskort lyser.

Lenke til kommentar

Når den "gamle" maskinen var på nett så var det ingen problemer. Brukte da samme kabel og oppsett. Fikk beskjed om at adresse var gitt av dhcp.

I den nye maskinen så har jeg byttet til det nettverkskortet som den gamle hadde. Reinstallert og satt opp alt slik som på den gamle. Det lyser grønt på både hub og nettverkskort, og jeg får ikke beskjed om noen feil.

Det som er merkelig er at dersom jeg trekker ut kabelen så får jeg ingen feilmelding(!) Jeg har fortsatt samme adresse og maskinen oppfører seg akkurat som om den skulle være tilkoblet.

Må innrømme at jeg ikke skjønner bæret av noe ved dette her.

Jeg kan prøve å sette en fast IP slik som anvist i linken din, men får ikke testet det før etter jobb.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Mulig du må fornye ip-adressen på den nye maskinen...

Start et "dos-vindu"/command prompt

Skriv

ipconfig /release (for å frigjøre den gamle adressen)

og så

ipconfig /renew (for å fornye ip-adressen)

Ikke umulig at dette funker. :D

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble opp den gamle maskinen igjen? Kan jo være det har skjedd noe galt hos Lyse eller huseieren i perioden fra den gamle maskinen ble koblet ned og til den nye ble koblet opp.

Men det virket veldig rart atdet ikke skjedde noe når du dro ut TP-kabelen. Normalt skal det jo komme opp en melding om at nettverkskabelen er ute. Du kunne kanskje prøvd å bytte PCI slot på nettverkskortet.

En ting som også kanskje kan lage problemer er om den nye maskinen har innebygd nettverkskort. Isåfall kan du prøve å bruke dette evnt deaktivere det i BIOS og bruke ekstra nettverkskort (PCI).

Lenke til kommentar

Jeg koblet opp den gamle før jeg byttet nettverkskort og det fungerte som bare juling. Da sto det at den fikk automatisk tildelt adresse fra dhcp. Da jeg skiftet tilbake så fikk den en helt annen adresse som det sto var en automatisk privat adresse.

Skiftet frem og tilbake noen ganger og hver gang så fikk den forskjellige adresser på de to maskinene. Merkeligste jeg har vært borti. At jeg heller ikke får noen feilmelding når jeg trekker ut kabelen er rene Harry Potter magien i mine øyne.

Maskinen har ikke innebygget nettverkskort.

Softest: Ok. var litt rask der :)

Lenke til kommentar

Får du noen meldinger på nettverkskortet i Device Manager/Enhetsbehandling? Hvis du har PnP-OS satt til ja i BIOS, slå av denne (anbefalt av MS). Kan være en resurskonflikt BIOS ikke greier å oppdage. Hvis du ikke har siste versjon av BIOS, oppgrader denne. Prøv også å resette CMOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...