Gå til innhold

Hvilken harddisk anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Tenkte på wd men den skal visstnok lage mye lyd, og seagate skal ha en tendens til å ryke fort og lage mye problemer har jeg hørt.

Hvilken anbefaler dere, trenger ofc ikke være en av de, skal helst være s-ata med 160gb lagringsplass, skal ha aspire psu og thermaltake lanfire kabiss da vil vel wd ødellege litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv 2xWD 3xMaxtor og 6xSeagate. WD bråker helt klart mest, og det er kun WD jeg har hatt trøbbel med. 3 av Seagate-diskene mine er godt over 2år, og har aldri hatt noen problemer med dem. Stillegående + at de ikke blir så satans varme. Har også benyttet Seagate i endel maskiner jeg har bygget tidligere og har meget god erfaring med dem. Maxtor'ene har jeg ikke hatt så lenge (snart 6mnd), men er fornøyd med dem foreløpig (rimelig stillegående). WD er vel den eneste av de 3 jeg kan si noe negativt om. Dessuten kjenner jeg til endel folk som har hatt trøbbel med WD. De har god ytelse, men bråker som sagt endel samt det kan virke som om de har en relativt høy feilrate sammenlignet med konkurrentene.

Har hørt mye bra om Samsung, så skulle jeg kjøpt ny disk i dag, ville jeg gått for det eller Seagate.

Edit: Leif var innom som vanlig

Endret av JenkaRiPS
Lenke til kommentar

Seagate er vel blandt de diskprodusentene med minst feil på, det er ikke uten grunn de nettopp har lansert 5 års garanti på sine disker. Nå har jeg ikken oe statistikk å vise til, men søk litt rundt om på forumet, er ikke mange som har hatt problemer med Barracuda serien til Seagate. Selv har jeg 4 Seagatedisker uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var Barracuda V serien til seagate som var dårlig, det er en grunn til at de fjernet den ganske så fort (jeg hadde selv en Barracuda V som døde etter 2 mnd).

Fikk en Barracuda 7200.7 i erstatnign og den har jeg ikke hatt problemer med... Jeg har full tilltro til Seagate og med den nye 5års garantien styrkes denne.. I tillegg er de kjent for å være stillegående.

Når jeg sammenligner min Seagate U6 5400rpm med min Samsung spinpoint 5400 rpm, så må jeg si at samsungen høres mer bråkete ut...mulig det er forskjellig på 7200rpm disker..

Hvis du skal ha ett knall oppsett og har SATA på hovedkortet, så anbefaler jeg en 74 eller 34GB WD Raptor disk i kombinasjon med en vanlig SATA/IDE disk. Da bruker du den raske Raptor disken til OS og den andre til lagring..

Edit: denne passer bedre under "lagringsmedia"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Tar en samsung, siden jeg har ørt mye dumt om seagate, mye dumt om wd og maxtor og ingenting om samsung! :thumbup:

Takk for all hjep, tar gjerne imot mer svar! :yes:

Det blir litt feil å tenke på den måten, fordi det er solgt mange flere Seagate disker enn Samsung disker. Det er kun i det siste at Samsung disker er blitt poulære her på forumet, før var det kun IBM, WD og Seagate som ble diskutert.

Poenget er at det sannsynligvis er så få som har Samsung disker i forhold til de som har Seagate, så derfor blir det færre tilbakemeldinger (og vi er flinkest til å gi tilbakemelding når noe er galt).

Av nyere disker (over 40GB) har jeg erfaring med ca 10-12 stk Seagate 7200.7 1 stk Samsung, og 1 stk Maxtor.

Maxtor disken er i ferd med å ta kvelden, men jeg har ikke hatt et eneste problem med Seagate 7200.7 eller Samsung.

Lenke til kommentar
Hva med Hitachi da? De lager jo gode HD nå. Ganske stillegående (i hvertfall stillere enn WD) og ypperlig yttelse.

Hilsen

Staljin

Har hatt en Hitachi 180GXP i godt over et år nå, og den lever fortsatt i beste velgående ;)

Har også et par 160GB av 7K250 serien, men jeg synes de lager vel mye vibrasjoner. Bortsett fra det er de i seg selv meget stillegående.

Lenke til kommentar
Har også et par 160GB av 7K250 serien, men jeg synes de lager vel mye vibrasjoner. Bortsett fra det er de i seg selv meget stillegående.

Har et par S-ATA 250gb i 7K250 serien i raid nå, og de fungerer utmerket! Stillegående og raske. Flotte disker. :yes:

Lenke til kommentar

Det er en S-ATA "roundup" her på hw.no

De konkluderte med at Samsung var mest stillegående, men tregest. Perfekt til lagring.

Seagate var litt raskere, men bråkte litt mere.

WD var nest raskest, og bråkte nest mest.

Maxtor bråkte mest, men hadde best ytelse.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke nødvendigvis å være sant.

Men jeg kan nok tenke meg at en hvilken som helst disk bør bukke under etter 5 med ingen kjøling.

Edit: Men det kommer jo selvsagt ann på hvor mye du bruker den disken. ;)

Endret av Earendil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...