Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA! Du trenger firewall!

Om du sitter bak NAT er du ganske trygg, men om du ikke har firewall har du ingen kontroll på hvilke programmer som sender info ut på nettet. Etter min mening er en firewall ikke bare for å stoppe intrengere utenfra, men like mye for å holde oversikt over trafikken ut fra maskinen.

Lenke til kommentar
JA! Du trenger firewall!

Om du sitter bak NAT er du ganske trygg, men om du ikke har firewall har du ingen kontroll på hvilke programmer som sender info ut på nettet. Etter min mening er en firewall ikke bare for å stoppe intrengere utenfra, men like mye for å holde oversikt over trafikken ut fra maskinen.

Helt enig, jeg har nettverket mitt bak en ip-cop boks, men har Zone Alarm på min maskin, netopp for å sjekke trafikken ut. Har hjulpet mange ganger, også når jeg sjekker andres maskiner for å finne ut om de har uautorisert utgående trafikk.

Lenke til kommentar

Den er helt på høyden med andre firewaller når det gjelder å holde igjen uautorisert trafikk utenfra - det har blitt vist i test etter test.

Og ikke minst så er den 'silent' - den popper ikke opp masete vinduer i hytt og gevær hver gang den avviser noe slik mange andre firewaller gjør bare for å understreke at de gjør jobben sin.

Hvis man legger inn masse tvilsomme greier og ikke har kontroll på sin egen software og dermed trenger å sjekke hva programvaren på sin egen maskin gjør av uautoriserte ting på nett så må man ha en annen firewall siden XP sin kun sjekker trafikk utenfra.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Har du Windows XP så er det med en helt grei firewall i operativsystemet.

Ja, og veldig effektiv er den også: den sperrer alle porter som ikke er i bruk..... Altså om du har fått en trojaner så holder den den porten åpen sånn at evt. inntrengere kan bruke den. Samtidig som den ødelegger SMB-tilkoblinger litt vilkårlig.

men til topic: har du internett så trenger du firewall. Har du ikke internett så kan du vurdere å droppe det, men det er fortsatt greit.

Det beste er å kjøre en hardware-box. En bredbåndsrouter eller en clarkconnect/ipcop/smoothwall gjør jobben veldig bra.

En softwarebrannmur bør du også ha i tillegg for å ha oversikt over hvilke programmer som prøver å nå internett, men den kan greie å gjøre jobben alene (selv stoler jeg ikke på softwarebrannmurer for perfekt sikkerhet)

Lenke til kommentar

nei uff, XP firewall er noe drit. ta heller en tredjepartprogram eller bruk brannmuren du har i routeren (hvis du har noen) selv bruker jeg PC-Cillin 2004 med firewall på min pc. funker fett den. ingen av de andre pc`ene i huset har brannmur da men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...